Her op til valgkampen har den Socialdemokratiske Regering præsenteret et udspil, der skal sikre, at alle danske indenrigsfly i 2030 flyver grønt. Benytter man samme Co2-afgift på en flyrejse, sættes tingene mere i perspektiv og giver en større forståelse af problemets / afgiftens reelle omfang.
Med mottoet – Grøn luftfart for alle – som udspillet hedder, skal det efter Regeringens planer allerede implementeres i 2025 med 13,00 kroner pr. flybillet. Pengene skal gå direkte til udvikling af grønne teknologier, så alle danske indenrigsfly fra 2030 flyver klimaneutralt.
For at sætte tingene lidt i perspektiv. Loven om afgiften bør vel, efter Grundloven’s princip, om lighed for loven, også gælde for alle erhverv. Hvis Landbrug og Fiskeri får pålagt en Co2 afgift, bør det vel alt andet lige også gælde for flytrafikken og flyrejser, med en tilsvarende størrelse afgift.
Hvis denne Co2-afgift overføres til en udenrigsrejse fra Kastrup til New York, ville prisen pr. passager være svimlende knapt 1000,00 kr. ekstra pr. retur-billet, skriver Growz på sin fb-side.
Han skriver videre, at en Boeing 737 bruger ca 3.000 liter brændstof i timen, svarende til en udledning på godt 6 tons Co2 for en sådan rejse. Så hvis en tur fra Kastrup til New York tager ca. 8 timer betyder det rundt regnet ca. 50 tons Co2 udledning og ca. 100 tons Co2 – tur / retur.
Fordelt på de 126 passagerer i en 737, betyder det at afgiften pr passager, hvis den skal matche de 1.200 kr pr tons man taler om for landbruget og fiskeriet – så skal prisen for en returbillet være knapt 1.000 kroner istedet. Det er en noget anden pris end den Socialdemokratiet foreslår i deres udspil – 13,00 kroner pr. flybillet.
Idag er fly-brændstof fritaget for afgifter. Det er tilsvarende for Landbruget og Fiskeriet’s forbrug af diesel.
Bemærk: Der er mange flytyper og indretninger. Så udledningerne kan reelt svinge en hel del. Så meget desto mindre er det grund til at overveje en reel Co2 afgift på brændstoffet, som afspejler hvilket transport middel man benytter. Så ikke bare en fast afgift pr billet, for det giver ikke forbrugerne noget incitament til at vælge den mest energieffektive flyrejse overhovedet.
Ovennævnte udregning kan måske få flere danskere til at forstå hvilken størrelse af belastning en Co2-afgift kan betyde for både landbrugets og fiskeriets lønsomhed, men også for deres konkurrenceevne overfor udlandet.