Det er brancheorganisationen Danske Havne der i en kommentar til aftalen om grønne brændsler med nye penge og store ambitioner, fra politikernes side, ser danske havne som nøglespillere i denne proces.
På Danske Havnes hjemmeside, kunne man forleden læse direktør for Danske Havne Tine Kirk skrive, »det er meget opløftende, at et bredt politisk flertal nu sætter handling bag ordene om at udvikle en stærk, dansk Power-to-X-industri, med brændstoffer til skibe, fly og lastbiler og at vi med den politiske aftale sætter os i top tre i Europa over lande, der er ambitiøse nok til at udvikle så meget grøn energi, at vi fra 2030 kan sælge af det.«
Tine Kirk skriver videre, »Mange af vores medlemshavne har med private samarbejdspartnere arbejdet målrettet på at udvikle mulighederne for at benytte den nye Power-to-X teknologi til netop at fremstille grønne brændsler,« siger til Tine Kirk og henviser til en meddelelse fra Hanstholm Havn, én af de første dage i det nye år, at havnen vil etablere et anlæg, så man kan blive Europas første CO2-neutrale fiskerihavn.
- I Esbjerg Havn etablerer man verdens første land-strømsanlæg baseret på brint
- på Vordingborg Havn indgår havnen i et samarbejde med en virksomhed, der vil skabe klimavenlig eFuel til fly
- i Aabenraa Havn vil man sammen med Linde Gas etablere et stort Power-to-X-anlæg med 300 nye arbejdspladser. Linde Gas udvikler store P-t-X anlæg i hele Norden.
Danske firmaer i den grønne førertrøje
»Danske Havne udgav sidste år i samarbejde med Dansk Energi rapporten »En dansk havne-strategi for Power-to-X«, hvor vi konkretiserede den fælles ambition om at få Danmark placeret i førerfeltet på dette område,« skriver Tine Kirk.
»I Danske Havne har vi hele tiden ment, at der nødvendigvis måtte både politisk prioritering og statslige penge i det her. Så vi er meget glade for, at regeringen og et stort flertal i Folketinget nu sender over en milliard kroner i udbud. Det er konkret handling bag ordene, og det kan vi kun kvittere meget positivt for,« siger Tine Kirk. Hun glæder sig samtidig over, at Danmark var verdens første til at etablere havvindmølleparker for mere end 31 år siden og at vi nu også tager føretrøjen på når det drejer sig om Power-to-X.
Et nyt dansk energi-eventyr, for havnene har naturlig adgang til vand, både til brug for elektrolysen og når slutproduktet skal videre-transporteres ud i verden.