Det Norske rederi Østerbris AS er tæt på at underskrive kontrakt på byggeriet af afløseren for trawleren Austerfjord. Tegninger og design er lagt i hænderne på Wärtsilä skibsdesign.
Østerbris Rederiet med Olav H. Østervold fortæller at man endnu ikke har bestemt om fartøjet skal bygges i Tyrkiet eller om ordren skal placeres i enten Norge eller Danmark.
I Norge vil prisen ligge på mindst 205 millioner NOK kroner, mens tyrkernes tilbud er væsentligt billigere.
Skibsrederen og sønnen Olav O. Østervold har været meget tilfredse med kvaliteten og indretningen på den 12 år gamle Østerbris, som er designet af Wärtsilä og som dengang blev bygget på Karmsund Maritime Service.
”Vælger vi den norske løsning, er vi sikre på kvaliteten, tyrkiske værfter ligger dog væsentligt længere nede rent prismæssigt og vi kan hurtigt spare mellem 20 og 30 millioner , ved at bygge på et af de mange værfter der ligger i Tyrkiet ved Bosporus strædet. ”
“Bliver det den sidste løsning, kræver det en meget tæt opfølgning med flere skibsingeniørere på hvert deres fagområde, for at sikre kvaliteten”, fortæller Østervold.
Efter salget af Austerfjord sidder Østerbris igen med 1100 basis tons, som de kan fiske så snart byggeaftalen ligger underskrevet, dette grundet nye regler på området.
Nybygningen til Østerbris vil nogenlunde svare til designet af den nye Harvest, dog noget større. Samtidig afslører Østervold at man sikkert vil vælge en noget kraftigere motor.
Fakta:
Wärtsilä leverer integrerede skibsløsninger, der er miljømæssige samt økonomisk forsvarlige og samarbejder med andre specialister i branchen for at opnå det bedst mulige resultat for kunden.
For at sikre maksimal effektivitet, pålidelighed og miljøvenlighed i hele livscyklus af installationen, er Wärtsilä løsninger altid skræddersyet til at opfylde specifikke ønsker og operationelle krav.