Fiskeskipper Andri Hansen på det færøske pelagiske fartøj »Finnur Friði«, har netop bestilt sit tredje DynIce reb på 2 til 300 meter, 38 mm DynIce-Reb fra Hampiðjan. »Det holder bare betydelingt længere end traditionelle stålwire,« siger han.
»Vi har været meget tilfredse med DynIce fra Hampiðjan lige siden vi købte det første sæt reb tilbage i 2007,« siger den færøske skipper
»DynIce rebene har klaret sig formidabelt godt i vores pelagiske trawlfiskeri gennem alle årene. De holder i gennemsnit syv år, hvilket er langt mere end forventet og aldeles fremragende når man sammenligner med stålvire, der med samme diameter og brudstyrke, kun holder i ca. halvandet år.
Udover den længere holdbarhed, har DynIce-rebet også en anden fordel, nemlig vægten – for med den langt lavere vægt, sparer man også betydeligt på brændstofforbruget. En investering, der er kommet mangefold hjem igen i sparet kroner. En investering i DynIce rebet, har forbedret økonomien i fiskeriet, er konklusionen fra den færøske skipper.
Hen forklarer videre, at de stadig har nogle gamle DynIce Reb monteret og disse vil lige efter blåhvillinge-sæsonen slutter til sommer, få spolet et nyt sæt DynIce reb på de stærke Brattvaag-spil, der helt klart også vil have fordel af at arbejde med DynIce rebene.
Finnur Friði ejes af Gøta-fiskerivirksomheden Varðin og her fortæller man samstemmende, at DynIce reb har arbejdet kontiuerligt, og det har de gjort siden man startede med dem. De ligger i en direkte linje ned til trawlskovlene, så de ikke skræmmer fisken unødigt. På den anden side ligger stålwiren nærmest i en kurve nedad og op til trawlskovlene. Med DynIce rebet kommer fisken derfor lettere ind i trawlposen. Specielt når vi fisker makrel tæt ved overfladenpå en 40 til 50 meter, så er det nemt at holde det pelagiske trawl højt i vandsøjlen.
Dertil skal lægges at DynIce-rebene er fyrre gange lettere i vandet end stålwire. Vi har i årenes løb set, at der på grund af den lave vægt af disse DynIce reb, næsten ikke er behov for vedligeholdelse af hverken trawlblokkene og rullerne om bord,« understreger skipper sagde Andri Hansen videre i sin forklaring.
Se videoen omkring DynIce Warps herunder
https://www.youtube.com/embed/Kgr2RB1XRcE”