Knud E. Hansen A/S har udviklet en meget effektiv 50 m fabrikstrawler med fokus på effektiv drift og maksimeret fangst behandlingsfaciliteter. Designet leverer fremragende brændstoføkonomi, reduceret miljøpåvirkning, og fleksibilitet
Fiskeri
Fiskeriet er kendt for at være en miljømæssigt bæredygtig metode til fødevareproduktion. Drivhusgas emissionerne er langt lavere end ved den tilsvarende landbaserede kødproduktion.
Trawlfiskeri
Selv om trawlfiskeri er blevet betragtet som ødelæggende og meget olieforbrugende, er det en kendsgerning, at pelagiske trawl sammen med snurpenot er den mest bæredygtige måde at fange fisk på, hvis man måler energiforbruget og udledningen af drivhusgasser pr. fangst.
Gennem anvendelse af ny teknologisk pelagisk trawl kan man også tage fisk tæt på bunden uden at beskadige havbunden. Derudover har pelagisk trawl færre bifangster i forhold til andre fangstmetoder. Trawlfiskeri har derfor en fremtid som et bæredygtigt fiskeri.
Størrelse af trawler
Standarder for sikkerhed, arbejds- og levevilkår samt komfort, sammen med ønsket om at give rimelig plads til forarbejdning af fangsten om bord, har ført til en optimal skibs længde på mindst 50 meter. Undersøgelser af de nuværende tendenser i størrelsen af fartøjer i fiskerflåderne rundt om i verden, viser at skibes længder generelt ligger på mellem 55 og 60 meter, og stemmer derfor fint med de nye energieffektive skibsdesign fra Knud E. Hansen A / S.
Skibet er konstrueret til at opfylde de DNV-SILANT-F krav
Oplysninger og kapaciteter
Længde samlet 50,00 meter
Bredde 11,25 meter
Dybde første dæk 4,50 meter
Dybde andet dæk 7,00 meter
Dybgang max baseline 4,50 meter
Besætning
Enkeltmands kahyt 6 stk.
Dobbelt kahyter 8 stk.
Sygerum / hospital 2 senge 1 stk.
Fakta:
Knud E. Hansen A / S er en af verdens førende marine konsulentvirksomheder med mere end 74 års erfaring med skibsdesign, med en dokumenteret track record i at yde enestående og banebrydende løsninger til den maritime industri. Knud E. Hansen A / S beskæftiger mere end 55 skibs designere og skibs ingeniører i Danmark, England, USA, Grækenland, Australien og Færøerne.