West Diesel lancerer nu en MAN 221 kW, 12,5 L IMO III motor. West Diesel er sikre på at denne motor vil blive attraktiv for mange fiskere i Danmark. Med denne motor er det muligt at opfylde både dine krav og myndighedernes emissionskrav.
MAN og West Diesel A/S introducerer derfor nu en 221 kW Marine fremdrivning med IMO 3 certificering. Motoren er baseret på MAN’s pålidelige og velafprøvede D-2676 6-cylindrede rækkemotor på 12,4 liter og som yder 221 kW – 296 HP ved 1800 rpm, hvilket gør den ideel til større fiskefartøjer.
Andre ydelser tilgængelige i D-2676 Marine fremdrivnings programmet med SCR og IMO Tier 3 certificering spænder lige fra 290 til 441 kW og i D-2862 programmet fra 551 til 1213 kW.
For at opfylde kravene til IMO Tier 3, er motoren udstyret med MAN’s SCR efterbehandlingssystem, hvor styringen af SCR-anlægget og indsprøjtningen af urea, er en velintegreret del af MAN motorens elektroniske styring.
Fordele ved MAN motorer med SCR anlæg fra West Diesel A/S:
- Brændstofoptimeret, lavt brændstofforbrug
- Fabriksmonteret El-klargøring med panel i maskinrum og styrehus
- Lavt urea forbrug, minimal ammonia slip og lugtfri drift med urea
- Fleksibel og letvægts-kompakt SCR-enhed med 4 forskellige valgfrie standardløsninger
- Airless SCR-system, der kræves ikke trykluft for indsprøjtning af urea
- Lave installationsomkostninger, ingen kompressoranlæg og tanke
- Lave driftsomkostninger, herunder ingen drift og vedligehold til trykluftanlæg
- IMO Tier 3 EIAPP-certifikat og Technical file leveres med motoren (Scheme A certificering)
- Leveres som Marine fremdrivning og generatortrækker
- Forberedt for klasse i alle gængse selskaber
- Tysk kvalitetsprodukt, produceret i Tyskland
- En anden fordel er West Diesel´s 24 timers service
Fakta om Tier III og Kvælstofoxid (NOx)
NOx reguleringen har til formål, at sænke udledningen af kvælstofoxid (NOx) fra skibe, da denne bidrager til luftforurening på land og til algeopblomstring i havet.
- Tier I trådte i kraft den 1. januar 2000.
- Tier II trådte i kraft den 1. januar 2011.
- Tier III træder i kraft den 1. januar 2021 i ECA-områderne der dækker Nordsøen og Østersøen. Disse ECA – områder omfatter samlet set Østersøen, de indre danske farvande, Kattegat, Skagerrak, Den Engelske Kanal og Nordsøen, syd for 62° nordlig bredde og øst for 4° vestlig længde.
Reglerne gælder for enhver marinedieselmotor med en effekt på mere end 130 kW, der er installeret om bord på et skib; og enhver marine dieselmotor med en effekt på mere end 130 kW, som har undergået en større forandringer.
Herudover gælder reglerne også for motorer der installeres i eksisterende skibe den 1 januar 2021 eller senere samt ved ”større ombygninger af motorer” dvs. hvis en motorydelse ændres udover begrænsningerne i dens godkendelses-certifikat eller fx brændstofsystemet ændres. Man er dog undtaget for reglerne hvis en motor udskiftes med en identisk motor;
Hvad betyder det?
For skibe der har fartområde, der omfatter de Nordamerikanske og Caribiske ECA-områder (dvs. skibe der har ”world wide” fartstilladelse) gælder tier III kravene for motorer med en ydelse over 130 kW for skibe hvor kølen er lagt den 1. januar 2016 eller senere samt ved installation af nye motorer i alle skibe efter den 1. januar 2016.
For skibe der sejler i Nord- og Østersø ECA en gælder tier III kravene for motorer med en ydelse over 130 kW i alle skibe, hvor kølen er lagt den 1. januar 2021 eller senere. Herudover gælder reglerne også for motorer med en effekt over 130 kW der installeres i eksisterende skibe den 1 januar 2021 eller senere samt ved ”større ombygninger af motorer” dvs. hvis en motorydelse ændres ud over begrænsningerne i dens godkendelsescertifikat eller fx brændstofsystemet ændres. Man er dog undtaget for reglerne hvis en motor udskiftes med en identisk motor;
Hvordan opfyldes reglerne?
For skibe der sejler til udenlandske havne skal tier III kravene dokumenteres med skibets EIAPP certifikat, IAPP certifikat, og den tekniske fil som krævet i MARPOL Annex VI og NOx technical Code kapitel 2 stk. 2.2.5.
For skibe der udelukkende sejler til og fra danske havne kan tier III kravene dokumenteres med motorernes typegodkendelses certifikat ol. (Det er ikke nødvendigt med de internationale IMO-certifikater).
Kilde: Søfartsstyrelsen