Med en betragtelig donation fra Fiskeafgiftsfonden og en næsten lige så stor investering fra EUC Nordvest selv, har sidstnævnte indkøbt 10 virtuelle Soldamatic-svejseanlæg. Et indkøb, der bringer EUC Nordvest helt i front inden for avanceret svejseundervisning.
Soldamatics virtuelle anlæg er mobile enheder, der vil kunne flyttes rundt mellem EUC Nordvests afdelinger efter behov, og således vil både Fiskeriskolen i Thyborøn samt EUC Nordvests smedeafdeling og svejsecenter i Thisted få glæde af det avancerede udstyr.
Svejseanlæggene er baseret på Augmented Reality-teknologi, hvor data fra den fysiske verden kombineres med data fra den virtuelle verden. Det fungerer på den måde, at brugeren udstyres med en svejsehjelm med indbygget VR-skærm, der giver en naturtro oplevelse af svejseemnet, samt svejsehåndtag med indbygget kamera og censor, der registrerer elevens bevægelser ned til mindste detalje. Under den virtuelle svejsning kan systemet således registrere, hvor hurtigt og præcist brugeren svejser emnet.
Direktør Hans Chr. Jeppesen fra EUC Nordvest er ikke i tvivl om, at det er et fremragende undervisningsværktøj, som skolens undervisere, elever og kursister nu får adgang til .
»Mig bekendt er vi den eneste skole i Danmark, der har investeret i Soldamatics virtuelle svejseanlæg, men erfaringerne fra uddannelsesinstitutioner i andre lande viser, at det fremmer læringsprocessen, reducerer læringstiden og giver mere kompetente svejsere, når man gør brug af Augmented Reality i undervisningen. Og så er sikkerheden samtidig helt i top, da der jo er tale om en ren virtuel proces. Skal jeg tage de økonomiske briller på, er det bestemt heller ikke uden betydning, at der er er tale om et meget omkostningseffektivt undervisningsværktøj, idet der ikke er noget materialeforbrug og dermed ingen ekstraomkostninger forbundet med at lade eleverne boltre sig i de virtuelle svejsekabiner,« lyder det fra direktør Hans Chr. Jeppesen fra EUC Nordvest.
Positiv effekt på både indlæring og klimaaftryk
Afdelingschef Claus Henry Hansen fra Fiskeriskolen er ligeledes begejstret over udsigten til at kunne bringe Augmented Reality ind i undervisningen.
»Vi er utrolig glade og taknemmelige for den flotte donation fra Fiskeafgiftsfonden, for det gør en verden til forskel, om man har 4 eller 10 anlæg at gøre godt med, når man skal undervise et helt svejsehold. Svejseundervisningen er en vigtig del af uddannelsen for Fiskeriskolens elever og kursister, da det jo er helt afgørende – når man befinder sig 200 sømil fra land – at man selv kan reparere de ting, der går i stykker på skibet. Det kræver selvsagt, at man har gode kompetencer inden for svejsning. Og med det her udstyr, vil vores elever og kursister få mulighed for at øve sig på de forskellige svejsemetoder igen og igen, til de sidder lige i skabet i det virtuelle miljø, og de kan gå ud og afprøve teknikkerne på de rigtige svejsemaskiner med rigtige materialer. Jeg er slet ikke i tvivl om, at det vil have en positiv effekt – ikke blot på indlæringsprocessen, men også på vores klimaaftryk, som vil blive væsentlig mindre nu, hvor vi kommer til at bruge langt færre materialer i undervisningen,« slutter Claus Henry Hansen.
Herunder kan du se et video-klip fra Soldamatic e-learning