Den nedslidte, norske skaldyrstrawler “Kovda” er blevet genfødt som verdens største auto-liner. Den hedder nu “Ocean Azul” og er nu parat til at indlede et helt nyt kapitel.
Det er den norske virksomhed LOS Marine, som har stået for konverteringen af skibet:
– I dag er vi meget stolte over at kunne levere “Ocean Azul” til Pescuera Azul Norge AS (PAN). Nu har vi afsluttet vores største kontrakt nogensinde, siger Olav Hilmar Koløy, daglig leder hos LOS Marine.
Skaltrawleren “Kovda” blev bygget i 1987. Det norske rederi PAN købte den i 2018.
– Nu skiller “Ocean Azul” sig ud som en moderne nybygning. Næsten hele skibet er blevet nyt. En række tekniske innovationer gør hver dag mere sikker for både besætning og fangst, siger Koløy.
12 meter længere
“Ocean Azul” vil blive brugt til at fiske eksklusiv patagonisk tandfisk i Uruguay. Under opholdet på værftet i Norge har båden fået forlænget skroget med hele 12 meter.
– Bagsiden af båden er specielt udviklet til fiskeri med en ny type langline. Fisken bliver indkapslet i et modul under vandet, før den hejses op i båden. På denne måde undgår man, at dyrebar fangst spises op af hval og rovfisk på vej op til overfladen. Det sikrer også en sikker, indendørs arbejdsplads for besætningen om bord. Dette er en prototype, der vil blive bemærket. Man kan sige, at dette er verdens største auto-lineskib, siger Koløy.
Registreret i Uruguay
Virksomheden Pesquera Azul SA er registreret i Uruguay og ejes af det norske selskab Pesquera Azul Norge AS (PAN).
I samarbejde med de uruguayanske søfartsmyndigheder og gennem implementering af patenteret teknologi har PAN som formål at forbedre arbejdsforholdene betydeligt, forbedre besætningens sikkerhed, reducere brændstofforbrug, minimere svind og eliminere bifangst.
PAN mener, at det specialbyggede fartøj “Ocean Azul” vil sætte en ny standard for kvalitet og innovation for den internationale auto-liner flåde – i god tråd med deres mission om at reducere fiskeriets miljømæssige aftryk i den antarktiske region.
Fakta “Ocean Azul”:
Byggeår: 1987 (afsluttet i 2020)
Længde: 72,5 meter
Bredde: 13 meter
Senge: 39
Motor: 2x V12 3500 hk ABC motorer (en hovedmotor og en generator)
Gir: Volda
Hovedkort: Austevoll Elektro
Propellersystem: Wärtsilä