5 mand er i dag beskæftiget med at reparere og servicere alle mærker af sensorer. Denne højt specialiserede niche, har gjort Hvide Sande firmaet kendt viden om. Brugte sensorer finder vej til Besrad på nordhavnen i Hvide Sande, fra hele verden
En sensors levetid, vil uden vedligeholdelse og uden service være ca. 5 – 6 år. Men i hænderne på fagkyndige folk, forlænges mange sensorers levetid med både 10 og 15 år. Ikke uvæsentligt da prisen på de fleste sensorer, starter fra 25.000,- Dkr og opad. Sensor værdien på et mellemstort trawl, med de mest nødvendige sensorer, kan med lethed løbe op i over 200.000 Dkr. pr. trawl.
Direktør og indehaver af firmaet Besrad, Søren Mathiesen, fortæller også at tendensen med at smide væk og købe nyt, som man så tidligere, i dag er afløst af vedligeholdelsesplaner og reparationer, for netop at forlænge levetiden på de kostbare sensorer.
Sensorerne bruges til redskabsovervågning i alle former for trawlfiskeri. Sensorerne sidder på selve trawlet og sender forskellige oplysninger op til skibet om trawlet og fangsten. Alle oplysningerne bliver samlet på én skærm. Det kan være et billede af, hvordan trawlet står i vandet eller en lampe, der blinker, fordi nettet er ved at være fyldt. Det kan hjælpe fiskeren med at træffe de rigtige valg, så fangsten bliver så god som mulig. For eksempel kan en trawlsensor vise, om nettet spiler for meget. Det kan tyde på, at skovlene er trukket for langt fra hinanden. Hvis man ikke samler dem igen, kan trawlet skabe en mur af vand, der skubber fiskene foran trawlet.
En ting som undrer Søren Mathiesen, er at sensor for trawlspeed ikke benyttes i større udstrækning. Da der er helt klare fordele at opnå ved at kende den helt nøjagtige hastighed på trawlet og kende gennemstrømningen af vand i trawlet. Set ud fra en økonomisk synsvinkel er disse faktorer altid med til at give optimale betingelser for fangsten og med til at forlænge trawlets holdbarhed, og derved skabe meget større rentabilitet i fiskeriet. Denne avancerede løsning vil gøre det muligt at have fuld kontrol over og give et real-time billede på broen.
Besrad har i de fleste tilfælde selv udviklet måleudstyr og instrumenter til de gennemgribende test, som lydstyrke, lydtryk samt sendestyrke. En yderligere test med termografi målinger er netop indført i bestræbelserne på at ”fange” skader og optimere fejlfindingen. Støbeprocessen med ny indkapsling af sensorerne og den efterfølgende trykprøvning, er også indført for at sikre og forbedre kvaliteten af reparationen. Denne omhyggelighed giver kunderne en tryghed for at tingene virker,når Besrad har lagt navn til. Bedre reklame fås ikke.
Selv om firmaet Besrad har fuld beskæftigelse med reparation og vedligeholdelse af sensorer, arbejder indehaver Søren Mathiesen målrettet på at opdyrke nye markedsområder. I den almindelige travlhed er selve skibselektronikken i firmaet også en stor del af firmaets beskæftigelse. Turen går ofte og gerne til trofaste kunder uden for Hvide Sande, hvor Søren jævnligt hopper i firmabilen og kører på service besøg et par dage. Opgaver som Søren Mathiesen sætter stor pris på, da det også holder firmaet skarpe på det sidste nye elektronik.