Hvide Sande Skibs- og Bådbyggeri’s malerafdeling har specialiseret sig i overfladebehandlinger af alle typer fartøjer.
”Om det er et fiske-, offshore, opdræts eller anden fartøjstype, og er den lavet i træ, stål, aluminium eller glasfiber, så har vi den rette løsning til fartøjet, og indgår gerne i dialog med kunden, for at høre hans ønsker, og tilpasse det med vores kompetencer, erfaring og viden,” siger afdelingsleder Dan Henningsen
En komplet overfladebehandling af et stålfartøj indebærer ofte en afvaskning, sandblæsning, metalisering og maling af fartøjet. ”Overfladebehandling gør underværker for et fartøj. Det forlænger fartøjets slidstyrke og levetid, og det kan føles som et helt nyt fartøj efter en grundig behandling,” fortæller Dan Henningsen.
Akvakulturvirksomheden Musholm A/S opdrætsbåd har været det sidste fartøj, som har gennemgået processen på Hvide Sande Skibs- og Bådbyggeri. Musholm A/S største fartøj Hjarnø kom på beddingen midt i januar, hvorefter håndværkerne tog fat. Først blev fartøjet afrigget af værftets smedje, hvorefter det blev ført ind i HSSB’s store miljøhal – klar til afvaskning.
Miljøhallen på Hvide Sande Skibs- og Bådebyggeri gør det muligt for fartøjer op til 20 meter at blive indhalet og få overfladebehandlingen under miljøgodkendte omgivelser i en topmoderne hal med varme-, ventilation-, og fugtighedsstyring. ”I tilfælde af manglende længde udvides hallen nemt med stillads og overdækning,” pointerer Dan Henningsen og referere til et 32 meter fartøj, som også er blevet sandblæst og malet i hallen.
Efter afvaskning fik fartøjet en grundig sandblæsning, så båden blev helt ren og fri af rust og gammel maling. Derefter blev Hjarnø metalliseret på styrbordside, da al arbejde med grejer og fisk foregår ind over rælingen der. ” Metalliseringen giver fartøjet et stærkt beskyttelseslag til at modstå slid og rust, og forlænger skibets levetid gevaldigt,” siger Dan og pointerer vigtigheden af metallisering på de særligt udsatte områder.
Til sidst fik fartøjet to lag primer til yderligere beskyttelse, og for at forhindre en gennemtrængning efterfulgt af kvalitetsmaling fra Sigma. HSSB har i samarbejde med malerleverandøren udarbejdet en malerrapport, hvor Sigma og HSSB sikrer og dokumenterer, at overfaldebehandlingen lever op til de højeste kvalitetskrav.
HSSB
I forbindelse med en ordre på overfladebehandling drypper også arbejde af til Hvide Sande Skibs- og Bådbyggeri andre afdelinger. Hjarnø fik udskiftet lænsepumpesystem, vacuumanlæg blev fjernet fra agter styrehus, alle hydraulikrør blev proppet af, ny manddæksel isvejst og meget mere. Og netop der mener Dan, at værftet har sin force. ”Med en smedje-, tømrer- og malerafdeling har vi mulighed for at tilbyde komplette løsninger til fartøjsejerne, så de slipper for koordineringen af det bestilte arbejde,” siger Dan og påpeger at et fartøj kan blive sejlet til kajen i Hvide Sande, hvorefter al håndværks arbejde kan foregå samme sted.