Rederiet Havsnurp AS har bestilt en ny 62,60 m kombineret notbåd og trawler hos Karstensens Skibsværft A/S.
Hermed kan Karstensens Skibsværft A/S glæde sig over endnu en ordre fra Norge – den tredje inden for et halvt år. Ordren understreger, at også det norske marked for alvor har fået øjnene op for, at Karstensens Skibsværft tilbyder en enestående kombination af fokus på design, indretning, teknik og høj kvalitet. Kvaliteten er blåstemplet af såvel kunder som leverandører. Værftets service og opfølgning er også velkendt, og det fører, historisk set, til varige forbindelser til kunderne.
Bag rederiet Havsnurp AS står Kjell Inge Hole og Karstein Stølen, som købte deres første skib sammen i 1983, og fik bygget nuværende ”Havsnurp” i 2000. Næste generation er allerede dybt involveret, i form af Holes sønner Oddbjørn og Ken Arve og Stølens sønner Jan Andre og Tor Inge, der alle sejler med skibet som skippere, styrmand og maskinist.
Rederiet driver med kombineret trawl- og notfiskeri, hvor trawlfiskeriet primært består af tobis og industrifisk i Nordsøen. Øvrig fiskeri efter primært sild og makrel drives med not. Det nye fartøj skal drive fiskeri efter samme principper.
Det nye fartøj vil få en længde overalt på 62,60 m, en bredde på 12,80 m og sidehøjde til shelterdæk på 7,80 m. Skrogmæssigt bliver nye ”Havsnurp” tilsvarende Karstensens Skibsværfts nybygninger ”Cattleya” og ”Strømegg” samt ”Gollenes” og ”Paula” – de 2 sidstnævnte er under bygning i øjeblikket.
Hovedmotoren på ny ”Havsnurp” bliver en MAN Diesel (Alpha) 9L27/38 på 2999 kW. MAN Diesel leverer også det øvrige fremdrivningsanlæg bestående af gear og propelleranlæg (ø3600 mm). Hjælpemotorer skal leveres af Cummins.
Leverandører af winch- og kranudrustning samt RSW-køleanlæg og vakuum losseanlæg er endnu ikke fastlagt.
Det nye fartøj skal leveres 30 August 2012.