26-årige Klaus Krægpøth har nu været med til at installere el på den 3. nybygning til samme skipper.
NJW har stået for al el ombord på det nye fartøj, og Klaus har næsten haft sin daglige gang på John Glanz’ s fartøj de sidste 3-4 måneder. ”Gulvvarme, ismaskine, kølelast, generatorer, lys, tavler – det hele kører, som det skal,” siger Klaus efter prøvesejlads, hvor en ovn var det eneste skibselektrikeren skulle efterjustere, og det var ikke en uventet situation.
Klaus startede ved skibselektro-firmaet Niels Jørgen Winther i januar 2002 og blev de efterfølgende 3 ½ år uddannet som lys og energitekniker. Siden da har Klaus haft hans daglige gang på havnen i Hvide Sande, hvor han har vænnet sig til tonen og nyder arbejdsgangen. ”Jeg finder nybygningsprojekter, som L 654 Pia Glanz, som det mest spændende ved mit arbejde og er derfor godt tilfreds med at have medvirket på over 40 nybygningsprojekter til dags dato,” fortæller Klaus og kan yderligere informere, at 29 af slagsen har været fartøjer til dansk fiskeri.
På Pia Glanz er der brugt 2,5 kilometer kabel, som løber gennem gangene fra tavler til de forskellige elektriske og elektroniske udstyr. ”Det vigtigste værktøj, foruden hovedet, er næsten en tommestok til opmåling af de mange meter kabler, som føres rundt overalt på fartøjet,” siger Klaus Krægpøth.
Der er installeret to el-tavler på fartøjet. Hovedtavlen er placeret i maskinrummet til generatorer, ismaskine, kølelast, gulvvarme etc., og en el-tavle i styrehuset, hvor al styrhusets elektroniske komponenter og udendørs lamper og lanterner er tilkoblet. Tavlerne samler skibselektro-firmaet på værkstedet, når tegninger på diverse projekter er godkendt, og de ved, hvad de har at gøre godt med.
Gennem de godt ni år, Klaus har været i firmaet og faget, kan der også berettes om en kontinuerlig udvikling og nye løsninger. ”Det hele bliver nemmere, mere automatiseret og nye og strømbesparende løsninger opfindes. PLC-styring, hvor pumper, alarmer, og styrelys kan kontrolleres og styres fra styrehuset er blevet mere almindeligt, og flere LED-installationer bliver udført, hvor eksempelvis dioder bliver brugt som lanterner. De bruger mindre strøm, men giver samme lys,” siger Klaus og påpeger, at belysning i lasten på Thorsminde-fartøjet er lukkede armaturer, der gør det muligt at fylde lasten til bristepunktet.
Hårde hvidevarer.
Ombord på Pia Glanz er alle hvidevarer også leveret og installeret af skibselektro-firmaet, som også forhandler hårde hvidevarer. Og fiskeskipper John har fået vaskemaskine, tørretumbler, induktionskogeplade, ovn, emhætte, industrikaffemaskine og fryser installeret.