Det russiske JSC Yantar skibsbygningsværft (medlem af United Shipbuilding Corporation), der ligger i den sydøstlige is-fri del af Østersøen, tæt på Europas største industricenter, har netop underskrevet en kontrakt om bygning af en frysetrawler til Preobrazhensky Base of Trawling Fleet PJSC (Vladivostok).
I kontrakten, der blev underskrevet den 1. december 2017, er det aftalt at trawleren skal leveres til rederiet i oktober 2021. Køllægningen er planlagt til fjerde kvartal i 2018.
Trawlerens konceptdesign er udviklet af det russiske Hotchya Marine Engineering firma fra Arkangelsk, beliggende ved Dvina Bay ved Hvidehavet. Fartøjet vil have en længde på 113 meter og en bredde og 21 meter. Desuden er det aftalt at frysetrawleren leveres fuldt udrustet med udstyr samt komplet fiskefabrik og fryse- og lagerrum.
Yantar genopliver skibsbygning af fisketrawlere
Aftalen, med bygning af tre trawlere i Projektet SKR11;3101R blev underskrevet af værftet og Fiskeri Kollektivet opkaldt efter V. Lenin (Petropavlovsk-Kamchatsky) den 22. januar 2016. I henhold til en hensigtserklæring, skal Rusland bygge en serie af Fiskerfartøjer af denne type, for første gang i mere end 20 år. Den første trawler fra denne serie »Leninets« blev leveret den 17. november i år og skrogene til det andet og det tredje skib med navnene »Udarnik« og »Komandor« er under opførelse og de skal efter planen leveres til kunden i 2018.
Yantar Shipyard blev grundlagt den 8. juli 1945 på baggrund af den tyske Koenigsberg enhed Schichau Werft. Yantar Shipyard specialiserer sig i disse år med bygning og reparation af krigsskibe og civile både. Gennem årene har skibsværftet bygget 160 krigsskibe og mere end 500 handelsskibe. Den russiske regering sidder i dag på majoriteten i værftet via Western Center of Shipbuilding, et datterselskab af det statsejede United Shipbuilding Corporation.
United Shipbuilding Corporation (USC OJSC) er det største skibsbygningsfirma i Rusland. Det blev oprettet i 2007 med 100% føderalt ejerskab. Holdingen omfatter 40 virksomheder og organisationer (større skibsbygnings- og skibsreparationsvirksomheder samt førende designbureauer). Statsselskabet har hovedfokus på det russiske marked, selv om det også eksporterer sine produkter til 20 lande verden over.