Den nordjyske rejetrawler er nu helt klar til et langt mere effektivt rejefiskeri, efter en næsten godt fire måneders ombygning og trawlerboost på værftet North Sea Yard i Hanstholm.
Den nu topmoderne rejetrawler «Westbank« har ligget ved kaj i Hanstholm siden marts, for blandt andet at optimerer driftøkonomien samt en forlængelse på 6,5 meter midtskibs og 1,4 meters forlængelse af agter. Efter det oplyste overfor Nordjyske, er fartøjet nu leveret og klar til at stå til havs igen.
Forlængelsen, der giver fartøjet en samlede længde over alt på 25,89 meter, skulle gerne give plads til næsten 300 tons industrifisk ombord. Der er indrettet tre adskilte rum i lasten, til hver sin art, monteret med rustfrie skotter, som kan fungere som tanke til industrifisk samt give plads til både fiskekasser og kar i hvert sit rum.
Topmoderne og fuldautomatisk rejefabrik ombord
Skipper Henrik Christensen fortalte i marts måned til FiskerForum, om den helt nye fuldautomatiske rejefabrik ombord på »Westbank«. Her har den nordjyske skipper valgt en helt ny rejefabrik fra Intech International A/S i Brønderslev. Den nordjyske skipper forklarede dengang indgående om det fuldautomatiske anlæg således, »Vi er praktisk talt ikke i kontakt med rejerne, når først vi har taklet fangsten i modtagetanken, så tager »Connie« over. Bruttofangsten ryger automatisk fra modtagetanken over i bifangst separatoren, hvor rejer og andet skylles og sorteres, hvorefter de størrelsessorteres i to: store og små rejer.
- For de store rejers vedkommende går de i den store »Connie 800« rejekoger, der efterfølgende sender de kogte rejer til svaling og køling, herefter er der den sidste visuelle kontakt samt manuelle finsortering inden de udvejes, pakkes for derefter at blive kørt på paller i lasten«, forklarede Henrik Christensen dengang og tilføjede, »det hele sker fuldautomatisk, hvilket selvfølgelig lettere vores arbejde gevaldigt«.
- De små rejer går direkte i kar, efter de er blevet portionsvejet med batsvægt, isset og pakket til rejefabrikken på land, hvor det skaber arbejde for en hel del ansatte i fiskeindustrien.
Hæve agtertromlerne
En anden spændende nyskabelse, som »Westbank« planlagde i ombygningen, var muligheden for at hæve agtertromlerne. Henrik fortalte dengang til FiskerForum.dk, at han igennem de sidste år, har gået med tanken om at gøre arbejdet lettere og mere enkelt når man rigger trawl om eller skifter. Tanken er blevet drøftet med Jesper Petersen fra North Sea Yard, der sammen med Hanstholm fiskeren, fik slået nogle streger på papiret og fået beregnet styrke og holdbarhed, hvorefter man gik i gang med at konstruere trawltromler monteret med stempler, så agtertromlerne, som de første herhjeme kan hæves på en trawler.
De to agtertromler sættes på et fundament, hvor tromleophænget hængsles og monteres med en cylinder, der når midtskibstromler skal benyttes, løftes ca. 80 cm, så trawlet kan skydes ind under agtertromlerne og stadig benytte lugerne bagud. Det giver en høj grad af fleksibilitet samt sparet tid ved omrigning og skifte. For som idéens bagmand, Henrik Christensen siger til FiskerForum, »Tid er penge idag og kan vi spare en tur i havn eller timers omrigning på havet, når fisken er der, betyder det en kæmpe fordel for os«.
Driftøkonomisk og sikkert skib
Til Nordjyske fortæller skipperen til slut, at øgleordet i hele arbejdet med at opgradere det kun ti år gamle skib har været driftssikkerhed. Derfor er der installeret nye motorer, nyt gear og ny propel. Det giver ikke blot stabilitet, men dobbelt på trækkraft og en betydeligt bedre brændstoføkonomi.