Det Norske salg af færdigpakket fiskeprodukter i dagligvarebutikkerne, er i kraftig stigning.
Flere Norske butikker melder om omsætningsstigninger tæt på 50 % og det er især frisk fisk de fleste forbrugere efterspørger. Det er specielt unge mennesker, som har ladet sig inspirerer af de mange tv programmer og madkonkurrencer, der køber fisken, som fra mandag til onsdag består af hverdagsfisk i almindelighed og op til weekenden af de lidt dyrere og finere fisk i særdeleshed.
Dagligvarekæden ICA Norge har sidste år øget salget af færdigpakket fersk fisk og totalt set omsatte Norske kæder for samlet 5,6 milliarder i 2011, skriver den norske avis Fiskeribladet Fiskaren..
Andre i dagligvarehandlen har også mærket den øget efterspørgsel, som ifølge fiske grossist Helge Egeland ligeledes har været på godt 50% og han følger op med ”fisk er i grunden lige så hurtige af tilberede som en traditionel pølse og kan vi levere fiskefileter til en god pris så øges salget. Før solgte vi flest hele fisk, men folk efterspørger hurtig og nem mad når de kommer hjem fra en travl dag på jobbet, så fisken skal helst være grydeklar, uden ben og skin,” fortæller Egeland.
På Lura Turisthjem har de solgt Norsk husmads kost og selskabsmad i over 60 år og hver eneste dag er der fisk på menuen. ”Jeg tror at folk er blevet meget beviste om sund og nærende kost. Der er meget fokus på det i medierne og der er ligeledes altid fisk i reklamebladene. Det inspirerer folk til at prøve,” siger Siv Elizabeth Rovik som til dagligt leder Lura Turisthjem.