Det kom frem på et »krisemøde« hvor venstres MF’er Mads Fuglede og en række fiskeskippere i Hvide Sande, havde sat hinanden stævne på trawleren RI 433 »Emmalie«, der siden 3. juni har ligget fortøjret ved vodbinderkajen i den vestjyske Havn.
Omstændighederne for mødet, var og er de stadigt stigende brændstofpriser, der på få måneder har lagt branchen fuldstændigt ned, med over en fordobling af dieselprisen pr. liter. En stigning, der falder sammen med en sjælden kombination af omstændigheder, der blot har været med til at forværrer situationen for de danske fiskere, noget man næsten kan kalde for »Den perfekte Storm«.
Alt hvad der kan gå galt er gået galt – Brexit og krigen i Ukraine samt en skyhøj inflation, med tårnhøje brændstofpriser til følge, har fået mange fiskere til at blive ved kajen – »Det kan simpelthen ikke betale sig længere, at sejle ud – det er ganske enkelt blevet for dyrt og fuldstændigt urentabelt,« lyder det samstemmende fra flere og flere fiskere.
Det har fået de danske fiskeres organisation, Danmarks Fiskeriforening DFPO til at forlange en kompensering for brændstofprisernes himmelflugt.
Det støttes nu op af Venstre, der med Venstre’s Folketingsmedlem Mads Fuglede fra Ringkøbing Skjern Kredsen’s ord, »Vi i Venstre bakker fuldstændigt op om kravene om kompensation som foreslås af DFPO, hvor man ønsker at understøtte et fortsat dansk fiskeri, med landinger af fisk i de danske havne, så beskæftigelsen og aktiviteterne kan opretholdes, men også for at holde gang i et stolt erhverv og støtte fiskerflåden, i den tid det vil tage for at forholdene igen er normaliserede.«
Det hele handler om leveringen af fisk, og de meget høje brændstofpriser, der gerne skal reduceres til et niveau hvor omkostningerne ikke overstiger indtægterne, så det igen kan betale sig at fiske og lande fangsten. Så fiskeindustrien, der dagligt modtager fisk til forarbejdning, ikke pludseligt kommer i en mangel-situation og dermed kan risikerer at slå bunden ud af markedet.
Som Mads Fuglede (V) blandt andet fremhævede overfor de fremmødte journalister, at man vil gøre alt for at få Fiskeriminister Rasmus Prehn (S), til at forstå alvoren i denne situation, der nu ikke bare kan betegnes som en krise (for kriser har det med at gå over), men skal ses som en direkte nødhjælp, for ellers lukker fiskeriet helt ned, hvis ikke hjælpen kommer omgående. For er det først lukket og slukket, hvor trawlerne er solgt, så kommer det ikke tilbage igen.
Alvoren var også læselig og meget tydelig i de udmeldinger som både fiskeskipper Jan Mathiesen og Jens Frich fra Hvide Sande, kunne supplere med. For Jan Mathiesens vedkommende, havde man prøvet med en midlertidig overenskomst med besætningen om en lavere hyre, men efter dieselprisen er kommet over 8,00 kroner literen, er dette ikke muligt længere. Nu er besætningen sendt hjem med besked om, at der først vil blive fisket når brændstofprisen er normaliseret.
Det samme har fiskeskipper og næstformand i Sydvestjysk Fiskeriforening Jens Frich, der tidligere havde tre unge partsredere, som kollegaer til sine fiskefartøjer, men som nu kun kan mønstre én partsreder tilbage i folden. Her fisker man også på en midlertidig aftale om mindre afregning til besætningen, for blot at holde på de ansatte og sikre en fortsat leverance til auktionen. Men selv ikke her vokser træerne ind i himlen, for hvis ikke der snart byder sig en løsning til på de skyhøje brændstofpriser, må også Hvide Sande skipperen Jens Frich lægge sine fartøjer til kaj, og tage hele situationen op til fornyet overvejelse.
I forvejen har flere Hvide Sande fiskere fortøjret deres fartøjer til kajen og ligger nu afventende.
Fartøjer i et dansk fiskeri, som nyder stor international anerkendelse og som er det ypperste som dansk fiskeri kan præstere og som er en yderst vigtig del af dansk kultur og økonomi. En bærende bidragyder til et Danmark i bedre balance med store eksportindtægter samt bevarelsen af mange tusinde arbejdspladser i et yderområde.
Hvorfor støtter Socialdemokratiet ikke sine egne vælgere
Der er ca. 16.000 fuldtidsansatte i fiskeindustrien, hvor hovedparten er 3F´er, der traditionelt støtter op om Socialdemokratiet, men som nu nærmest bliver overladt til sig selv, og fuldstændigt ladt i stikken, grundet den Socialdemokratiske Regerings manglende initiativ på området. En Fiskeriminister, Rasmus Prehn (S), der trods pæne ord og intentioner, nok mere er underlagt Regeringens støttepartier, som Socialistisk Folkeparti og Enhedslisten samt de radikales grønne meninger, der ikke ønsker et produktions-Danmark, men istedet helst ser det hele udlagt til naturreservater og natura 2000 områder, samt en fredning af det resterende havområde i Danmark. Hvor der ikke er plads til et rentabelt fiskeri, som vi kender det.
Selvom andre lande omkring Danmark, allerede for længst har valgt at støtte deres nødlidende fiskerierhverv, for at sikre leverancerne af fisk og bevare arbejdspladserne, så har den danske Fiskeriminister og Regeringen åbenbart valgt en anden strategi – der desværre kan risikerer at koste dansk fiskeri livet.
Derfor lægger de vestjyske fiskere nu deres lid til, et sidste opråb fra Venstrepolitikerne Mads Fuglede og fiskeriordføren Torsten Schack Pedersen, der nu sammen vi gå hårdt til ministeren, så der kan findes en hurtig løsning omkring brændstofprisernes himmelflugt – Det haster hvis Danmark fortsat skal have et lønsomt og rentabelt fiskeri samt et Danmark i balance.
Du kan læse lidt mere om brændstofprisernes uheldige indflydelse på dansk fiskeri her på FiskerForum.dk
Andre lande i EU støtter og bakker deres fiskeri op – i Danmark lader man erhvervet dø