Det er en længe ventet rapport, om tilgængeligheden af elektricitet og grønne brændstoffer i de danske havne, der ifølge Trafikstyrelsen nu vil være klar inden sommerferien.
Trafikstyrelsen har forsikret, overfor Altinget Maritim, at denne del-rapport af det såkaldte havne-atlas, som oprindeligt skulle have været udgivet i slutningen af 2023, nu er lige på trapperne.
Havne-atlasset, en del af den store infrastrukturaftale for 2035 præsenteret af finansminister Nicolai Wammen, har som mål at kortlægge tilstanden i danske erhvervshavne.
- Første del, udgivet i februar 2024, beskrev brugen af over 100 erhvervshavne til forskellige formål som transport, fiskeri og udskibning af havvindmøller.
- Den kommende del-rapport vil fokusere på 39 havne og deres kapacitet til at håndtere grønt brændstof og elektricitet, hvilket er nødvendigt for at opfylde kommende EU-krav under AFI-forordningen.
Et vigtigt aspekt af del-rapporten er at identificere, hvor elnettet i dag er utilstrækkeligt til at understøtte land-strømsanlæg, som kan forsyne skibe med elektricitet, når de ligger til kaj.
Tine Kirk, direktør i Danske Havne, understreger vigtigheden af at kortlægge omkostningerne ved at opføre sådanne anlæg og forbedre den nødvendige infrastruktur.
Nogle havne er bekymrede over, at Trafikstyrelsens foreløbige udgiftstal ikke altid passer med deres egne beregninger. Derfor opfordrer Tine Kirk til, at estimaterne præsenteres som et interval i stedet for et fast beløb.
Del-rapporten udarbejdes med input fra blandt andre Green Power Denmark, Brintbranchen, Energinet og Evida.