Ved syvtiden mandag morgen, kæntrede en svensk fiskekutter i kraftig blæst, ud for den vestsvenske skærgårdsø Vinga, der ligger ved indsejlingen til Göteborg.
To svenske fiskere måtte ved den lejlighed en ufrivillig tur i det kolde og ca. 70 meter dybe vand. Båden havde pludseligt, hurtigt og uden varsel lagt sig ned, hvorved fiskerne samt grejer og garn røg udenbords og båden begyndte at tage vand ind. Dramaet udspillede sig ud for den vestsvenske skærgårdsø Vinga, ved indsejlingen til Göteborg.
Formiddagen igennem havde den svenske kystbevogtning derfor forrygende travlt med at sikre båden og området, mod diesel- og olieudslip fra den havarerede kutter. Operationen blev besværliggjort, ikke kun af den kraftige vind og de høje bølger, men i lige så høj grad at fiskernes garn, der flød rundt om fiskefartøjet, med risiko for at vikle sig ind i bjærgningsfartøjernes skruer og derved skabe yderligere farlige situationer.
Redningsforsøget med at bjærge båden, lykkedes dog heldigvis senere samme morgen, da besætningen ombord på det 52 meter lange kombinerede brandsluknings- og redningsfartøj KBV 032 »Skau«, fra den svenske Kystbevogtning, lykkedes med at få en trosse over, så man kunne påbegynde bugseringen af den uheldige fiskekutter.
Efter syv timers dramatisk bugsering og sejlads, hvor der hele tiden var en overhængende risiko og fare for at båden kæntrede og sank, fik man endelig den svenske fiskekutter bugseret nordpå til Björnhuvudet på Öckerö, i det nordlige Kattegat. Her i mere smult vand, begyndte arbejdet med at lænse og bjærge båden, hvorefter båden skal en tur i havn, for at efterses og repareres efter den ufrivillige »dukkert«.
De svenske miljømyndigheder udtrykte tilfredshed med den svenske kystbevogtnings bjærgningsfartøj »Skau«, der havde fået opgaven overdraget af kutteren og fiskernes forsikringsselskab. En opgave der blev løst til punkt og prikke, som under arbejdet med og bugseringen af den svenske kutter ikke på noget tidspunkt havde haft olie- og dieseludslip.