Norske Stadyard AS der ligger på vestkysten af Norge ved byen Raudeberg, har netop underskrevet en kontrakt med rederiet Oddvar Nes AS og Brødrene Bakken AS, om nybygning af to helt nye not- og snurrevodsfartøjer. Fartøjerne er begge designet af Skipskompetanse AS i Måløy.
De norske værft oplyser i en pressemeddelelse, at nybygning nr. 42 bliver «Støttfjord» som skal leveres i december måned 2018 og nybygning nr. 41 «Lise Beate» skal leveres året efter i marts måned 2019.
Intentionerne med udviklingen og byggeriet af de to nye fartøjer, er fra begge rederes side, at foregå med et godt eksempel, når talen falder på miljøoptimering i denne fartøjsgruppe. Et mål der i sig selv har trukket på flere nyvindinger indenfor skibsbyggeriet af disse fartøjer. Der således står godt rustet i fremtiden, når der tales energiforbrug og formindske emissionerne fra røgen, med blandt andet mindre Co2, NOx og SO2. En teknologi der allerede findes i større fartøjer, men som nu også implementeres i de mindre fartøjer, som »Støttfjord« og »Lise Beate«.
Det norske Skipskompetanse har lagt et stort arbejde i projektet, der har handlet om skrogoptimering og optimal fremdrift samt realitetsvurdering af løsninger omkring hybridløsninger ombord på skibene. Foruden Skipskompetanse har også Cowi og Elmarin samt Brunvoll Volda og Stadt Towing Tank bidraget væsentligt til hele skibsprojektet.
Intentionerne med udviklingen og byggeriet af de to nye fartøjer, er fra begge rederes side, at foregå med et godt eksempel, når talen falder på miljøoptimering i denne fartøjsgruppe. Et mål der i sig selv har trukket på flere nyvindinger indenfor skibsbyggeriet af disse fartøjer. Der således står godt rustet i fremtiden, når der tales energiforbrug og formindske emissionerne fra røgen, med blandt andet mindre Co2, NOx og SO2. En teknologi der allerede findes i større fartøjer, men som nu også implementeres i mindre fartøjer, som »Støttfjord« og »Lise Beate«.
Årsagen til rederiernes samarbejde om skibsprojektet her, har været et ønske om at reducerer omkostningerne og samtidig udvikle nogle unikke fartøjer »State-of-the-art« fartøjer. Idéen dækker også over ønsket om at en del af hybridløsningerne, der selvfølgelig koster ekstra, er at få nogle af udgifterne her, finansieret af Enova. Der er udviklet intensivt i fartøjernes fremdrift, der med de nye løsninger fremover vil være helt i front, når det drejer sig om lavt energiforbrug og et kraftigt reduceret miljøudslip.
Data over bådende. Længde o.a. er på 39,70 meter og bredden ligger på 9,80 meter. Fartøjerne indrettes til en besætning på 11 mand, fordelt på 7 kahytter. Fremdriften er en Yanmar hovedmotor 6EY22AW fra Verlo, med gear og propelanlæg fra Brunvoll Volda. Der vil blive etableret RSW-tanke på 425 m3 og et Co2 fryseanlæg.