Logo-FiskerForum
  • Top Artikler
  • Nyheder
    • Seneste Nyheder
    • Nordiske Nyheder (Kortnyt)
    • Nybygninger
    • Reguleringer
    • Nyheds Kategorier
      • Akvakultur
      • Fiskearter
      • Fiskeri
      • Foreninger
      • Forskning
      • Forvaltning
      • Havne
      • Messer
      • Miljø
      • Nyheder
      • Områder
      • Politik
      • Producenter
      • Produkter
      • Slutbruger – Fødevarer
      • Uddannelse
      • Ulykker-Forlis
      • Økonomi
      • Gæsteartikler
    • Nyhedsarkiv
      • 2023
      • 2022
      • 2021
      • 2020
      • 2019
      • 2018
      • 2017
      • 2016
      • 2015
      • 2014
      • 2013
      • 2012
      • 2011
      • 2010
    • News in English
    • Nyhedsservice
    • Video
  • Fartøjer
    • Skibsdatabase
    • Nyeste Billeder
    • Skibe Til Salg
    • Ordrelisten
    • Nybygninger
    • Nybygninger – leveringer
  • Køb & Salg
    • Køb og salg
    • Til Salg
    • Købes
    • Frydendahl
    • Opret Profil
  • Jobs
    • Jobs
    • Hyrebørs
  • Service
    • Vejret
    • Auktionspriser
    • Oliepriser
    • Fakta Om Fisk
      • Fiskearter
      • Fangstmetoder
    • Servicelinks
    • Nyhedsservice
    • Kontakt
    • Medieinformation
  • Servicelinks
  • Dansk
  • English
Menu
  • Top Artikler
  • Nyheder
    • Seneste Nyheder
    • Nordiske Nyheder (Kortnyt)
    • Nybygninger
    • Reguleringer
    • Nyheds Kategorier
      • Akvakultur
      • Fiskearter
      • Fiskeri
      • Foreninger
      • Forskning
      • Forvaltning
      • Havne
      • Messer
      • Miljø
      • Nyheder
      • Områder
      • Politik
      • Producenter
      • Produkter
      • Slutbruger – Fødevarer
      • Uddannelse
      • Ulykker-Forlis
      • Økonomi
      • Gæsteartikler
    • Nyhedsarkiv
      • 2023
      • 2022
      • 2021
      • 2020
      • 2019
      • 2018
      • 2017
      • 2016
      • 2015
      • 2014
      • 2013
      • 2012
      • 2011
      • 2010
    • News in English
    • Nyhedsservice
    • Video
  • Fartøjer
    • Skibsdatabase
    • Nyeste Billeder
    • Skibe Til Salg
    • Ordrelisten
    • Nybygninger
    • Nybygninger – leveringer
  • Køb & Salg
    • Køb og salg
    • Til Salg
    • Købes
    • Frydendahl
    • Opret Profil
  • Jobs
    • Jobs
    • Hyrebørs
  • Service
    • Vejret
    • Auktionspriser
    • Oliepriser
    • Fakta Om Fisk
      • Fiskearter
      • Fangstmetoder
    • Servicelinks
    • Nyhedsservice
    • Kontakt
    • Medieinformation
  • Servicelinks
  • Dansk
  • English
Danske erhvervshavne er terrorsikret og er godkendt efter terrorsikringsreglerne – ISPS-reglerne  Foto: Køge Havn

Terrorsikring

  • juni 29, 2011
  • apolloadmin
  • Dato: 29/06/2011
  • kl. 14:11
  • Kilde: Danske Havne, FiskerForum
  • Kategori: Havne, Nyheder
  • Tags: EU, international, Trafik
  • Land: Danmark

ANNONCER

Havne skal være åbne for international trafik. Det er deres berettigelse. Derfor er alle danske erhvervshavne terrorsikret og er godkendt efter terrorsikringsreglerne – ISPS-reglerne. Så langt, så godt. Troede vi. For så kom EU-inspektørerne på besøg.
Samtidig er det andre steder i Europa bekvemt at få andre opgaver skudt ind under ISPS-regelsæt. Særlig fordi problemstillingerne er nogle andre mere sydpå. Særlig fordi myndighederne er anderledes aktivt involveret i opgaven andre steder. Alt i alt kan det, der er en god ide et sted altså være en dårlig ide andre steder. Konklusionen fra EU-inspektørerne var i alle tilfælde klar: der skal mere afspærring og overvågning til i Danmark. Uanset den risiko, der er afdækket i samarbejde med politi m.fl., så skal der være døgnovervågning, når der er skib i havn. Godset, der ligger på kajen, skal overvåges. Adgange afspærres. Alt sammen uden hensyn til risikoen, men med store omkostninger til følge.

Danske Havne finder, at kravene er ude af proportion med den opgave og den sårbarhed, der er afdækket. Derfor må vi tilbage til udgangspunktet: søfarten skal sikres mod terrorangreb, og skibene må ikke bruges til transport af våben og andet, der kan bruges til terrorangreb. Det skal ske på international basis, så søtransport mellem lande ikke besværliggøres. Men det er, som om det mål er glemt, og der bliver indført flere og flere krav. Krav, der ikke synes at have deres udspring i sårbarheden lokalt og regionalt. Det fører til mindre effektivitet og dårligere konkurrencedygtighed i havnene. Vi får bygget systemer, hegn, kameraer og rutiner op, der er ude at trit med virkeligheden og risikoen i den opgave, vi skal løse.

Det er ikke kun Danmark, EU er efter. I Sverige står det endnu værre til. Den svenske regering har fået to måneder til at komme på plads. Det betyder, at der for hver enkelt havn – stor som lille – skal udarbejdes sikringsplaner. Et krav, som også alle danske havne har bøvlet meget med. Problemet er, at planer og krav skyder over målet om terrorsikring i havne.

Danske Havne har derfor opfordret transportministeren til at sætte en evaluering af terrorsikring af havne på dagsordenen i EU. Chancen kommer allerede til foråret, når Danmark har formandskabet. Danske Havne håber, at regeringen griber den.

DR sendte den 16. juni indslag om havnenes terrorsikring.

 

Besøg os på
Seneste Nybygninger
S264 Astrid af Skagen

Nybygning S264 Astrid leveret fra Karstensens Skibsvæft

Nybygning RI344 Christina leveret fra Vestværftet

Nybygning RI344 Christina leveret fra Vestværftet

KG690 Christian í Grótinum leveret fra Karstensens Skibsværft

L120 Linette

Nybygning L120 Linette afleveret til ejerne i Thyborøn

TidligereForrige nyhedSuper Shark 3,5m2 trawl skovle gav 20% større fangst.
Næste nyhedMinistre debatterer det Grønne Norden på deres årlige nordiske ministermødeNæste
Færøerne: Industrifiskeriet efter blåhvilling går forrygende foto: Vestmenningur - havsbrún

Færøerne: Industrifiskeriet efter blåhvilling går forrygende

Verdens mest gådefulde fisk - ålen - binder os sammen som folk. foto: wikip

Åle-fiskeriet er at sammenligne med en brodsø der har vendt bunden i vejret på båden

Så er fiskeriet efter So-rogn igang med et imponerende hammerslag. foto: FiskerForum.dk

Så er fiskeriet efter So-rogn igang med et imponerende hammerslag

Færøerne: Lodde og hav-galt landes til de færøske fiskeindustri. foto: havsbrun

Færøerne: Lodde og hav-galt landes til de færøske fiskeindustrier

ANNONCER

Kontaktinfo

  • +45 60 22 09 46
  • info@fiskerforum.dk
  • Otto Pedersvej 1
    6960 Hvide Sande
    Danmark

Nyheder

  • Seneste Nyheder
  • Nordiske Nyheder
  • Nybygninger
  • Nyhedsservice
  • Tip en Nyhed
  • News in English

Andre Projekter

  • Oplevelsesgaver
  • DK Fisker
  • Tilbudsverden.dk
  • Traepiller-priser.dk
  • OSB plader
  • Gas grill
  • Hvide Sande
  • Redningsvest
  • elpriser
  • WordPress kursus
  • MyHvideSande

Service

  • Fartøjer - Skibsdatabase
  • Køb & Salg
  • Hyrebørs
  • Oliepriser
  • Fiskepriser
  • Fakta om Fisk
  • Medieinformation

NYHEDSARKIV

  • 2019
  • 2018
  • 2017
  • 2016
  • 2015

Nyhedsservice

modtag nyheder
Tip en nyhed
Facebook Instagram Twitter Youtube
reklamer nej tak
Logo-FiskerForum

Alle billeder, tekster og data på FiskerForum er beskyttet af dansk lov om ophavsret. Alle rettigheder tilhører eller varetages af FiskerForum.dk på vegne af de tilknyttede fotografer. Det er ikke tilladt at kopiere eller bruge tekster, data eller billeder fra FiskerForum uden tilladelse. © 2004 - 2019

Webdesign by ApolloMedia

Handelsbetingelser Cookie & Privatlivspolitik

By continuing to use this website, you consent to the use of cookies in accordance with our Cookie Policy.

Accept