60 personer havde valgt at tilbringe en dag i det vestjyske, på Thyborøn Fiskeauktions Center og at bruge dagen med temaet ”Har du travlt med det rigtige, eller har du bare rigtig travlt”.
Dagen skulle, med de mange spændende foredrag give ny inspiration og mulighed for at netværke med andre fra branchen.
Professor ved Aalborg Universitet Anders Drejer indledte med, ”Verden er af lave..” og fortalte derefter på en sjov og inspirerende måde om sit syn på hvad innovation er og hvorfor innovation er så vigtig. ”Hvis vi bliver ved med at gøre, som vi hele tiden har gjort, sker der ikke en skid. Det er der ikke noget nyt i, for budskabet og løsningen er innovation, og vi skal skabe produkter, der holder. Hvis ikke vi gør noget alle andre ikke gør – dør vi.”
Vi skal skabe den totale oplevelse
Denne tankegang er også grundstenen i virksomheden J.P. Klausen A/S, som køber og sælger fisk i hele verden. Konsumfisk havde inviteret stifter og ejer, Jens Peter Klausen, til blandt andet at fortælle om, hvordan vi opnår bedre priser for vores fisk. Til at løfte den opgave foreslog Jens Peter Klausen en ny fælles organisation, hvor både fiskere og fiskeeksportører deltager.
”I skal skabe den totale oplevelse, og I skal have mere fokus på samarbejde. Samtidig skal I fortælle den gode historie, og skabe jer et godt brand. Dernæst skal I kigge mere på fjernmarkederne,” fortalte Jens Peter Klausen og sluttede sit foredrag af med et meget radikalt forslag, om at kigge mere mod øst og vest og knapt så meget mod syd, som vi har for vane her på vestkysten, når vi skal sælger vores fisk.
Motivation og arbejdsglæde
Michael Vejlgaard, direktør AS Scan Hvide Sande brugte sit indlæg på at komme med nogle rigtig gode bud på, hvordan vi sikrer, at vi har travlt med det rigtige, mens Lise Jørgensen, reder HG333 Isafold, fortalte om vigtigheden af, at vi passer på vores medarbejdere.
I Michael Vejlgaards indlæg skortede det heller ikke på gode råd, og et af dem var, ”kig dig selv efter i sømmene og spørg dig selv om du bruger tiden rigtigt.” Når vi for eksempel har sendt et tilbud til den samme virksomhed otte gange, uden der kommer ordrer ud af det, har det så værdi at bruge mere tid på denne virksomhed? Uanset hvad, er det vigtigst at fokuserer på det vi kan gøre noget ved, og ikke på det vi ikke kan gøre noget ved.
Lise Jørgensen spurgte blandt andet publikum, om der skal afholdes MUS-samtaler på et fiskefartøj, hvortil hun selv prompte svarede ja. ”For kender vi ikke vores medarbejdere, kan vi heller ikke sørge for, at de har det godt – et forhold der har stor fokus på Isafold. Den gammeldags facon, hvor konen går derhjemme, kan vi godt glemme alt om, og vi skal derfor skabe nogle forhold i fiskeriet, der bedre passer til nutidens familiemønstre,” fortsatte Lise Jørgensen. ”Det er også vigtigt, at vi som ledere holder os i gang. På Isafold har både skipper og reder været på lederkurser, hvilket for os har været en stor øjenåbner og et rigtigt godt værktøj i processen for at forbedre os.”
Frokosten var et højdepunkt i sig selv, idet de fremmødte kunne smage på stort set alle fiskearter, der til daglig bliver landet på Danske Fiskeauktioner. Til at fremtrylle de mange fiskeretter havde Konsumfisk hyret kokken Preben Madsen, som til daglig er køkkenchef på Herregårdskælderen i Brørup.
Kilde: Konsumfisk
FiskerForum.com