Den skotske minister for økonomi i Landdistrikterne Fergus Ewing siger til den skotske nyhedsavis The Press and Journal, at fiskerne og fiskeindustrien ikke alene vil bære alle omkostningerne ved Brexit.
Som en negativ »sidegevinst« for skotterne er de skotske fiskere i stigende grad nu begyndt at lande deres fisk i danske havne og fiskeindustrien må, pga. endnu uafklaret Brexit-problemer med eksporten af fisk til EU, så køres tonsvis af fisk på lossepladsen. Det er uholdbart for den skotske fiskeindustri, som nu kræver millard-støtte, fordi kaos har ramt eksporten.
Den skotske minister Fergus Ewing har haft møde med central placeret personer fra fiskeindustrien og fra fiskeriets organisationer, hvor man har drøftet situationen omkring Brexit og hvilke følgevirkninger der er fulgt med. Efter mødet var der også en skarp kritik af hele forløbet fra ministeren’s side, »Kendsgerningerne er, at der er opstået meget alvorlige problemer på grund af Brexit og især fra den britiske regerings side, med manglende støtte og forståelse for hvorledes hele Brexit-forløbet skulle tackles. Specielt når man tænker på, at man i god tid har kunnet forberede sig til den virkelighed man nu står i,« siger den skotske minister til avisen.
Afsætningsproblemer har allerede kostet fiskerne og fiskeindustrien millioner og atter millioner i tabte og mistede kontrakter med EU, med store prisfald til følge på fisk der ikke kunne afsættes under normale forhold og ikke mindst pga. de ekstra omkostninger ved fortoldning samt ekstra papirarbejde, som de skotske firmaer står overfor, når de skal eksportere deres produkter til EU.
Fiskerne og virksomhederne skal selv betale
I den forbindelse er det absolut ikke retfærdigt, siger Fergus Ewing videre til avisen, at den britiske regering uden forbehold forventer at de skotske fiskere og fiskeindustrien selv afholder alle omkostninger ved eksporten ifbm. Brexit – uden nogen form for støtte eller bistand fra myndighedernes side – Det er ifølge den skotske minister absolut ikke i orden.
Og han tilføjer videre: »De nuværende forsinkelser burde ikke kommet som nogen overraskelse, i betragtning af den relativt korte tid virksomhederne har haft til at reagere i, efter aftalen blev indgået imellem Jul og Nytår. Den britiske regering var blevet advaret om, at virksomhederne havde brug for ekstra tid, i tilfælde en Brexit-aftale blev indgået, til at forberede sig på ændringerne. Alt andet ville være uansvarligt og måske lidt naivt at tro, at dette »papirmæssige bureaukrati« kunne fungere fra dag et, specielt når man også tager Corona-pandemien og dens restriktioner i betragtning.
Status er at, de skotske eksportører af fisk og skaldyr er stødt på store forsinkelser i eksporten, når man forsøger at få varerne frem til aftagerene på det europæiske fastland. Told-bureaukratiet og papirarbejdet har skabt lange køer af lastvogne ved distributions-anlæggene ved Larkhall og Lanarkshire, men også problemerne mellem Storbritannien og Frankring har forsinket eksporten generelt. I nogen tilfælde har ventetiden været så lang, at hele vognlæs af fiskeprodukter har måtte destrueres pga. fordærvet fisk.
Beskyldningerne fyger mellem regeringskontorene i Edinburgh og i London
Her bebrejder og beskylder man hinanden for inkompetence og specielt har kritikken været meget hårdt fra skotske fiskevirksomheder’s side, de har siden sidste uge haft flere lastvognstræk stående i venteposition, mens papirarbejdet og formaliteterne blev bragt i orden. Tidligere under EU kunne de køre lige igennem uden problemer, men nu sidder de fast i transitten på syvende døgn.
En talsmand fra den britiske regering forsvarer sig med, at den skotske regering har fået næsten 200 millioner pund, så man kunne forberede sig til Brexit’en, fulgt af gode råd om, at sikre et passende antal ansatte på alle niveauer til at certificere dokumentation m.m., så forsinkelser i fødevare-eksporten til EU kunne undgås.