Fremtiden ligger i styr- og kontrollerbare trawlskovle, mener Torben Søndergaard hos MLD, som har udviklet sine højteknologiske trawl-systemer i den danske havn i Esbjerg. I første omgang til pelagisk fiskeri, men nu også til fiskeri efter bundfisk.
»Der er nu tredive fartøjer, der bruger vores MLD (Multi-Purpose Door) trawlskovle, og den erfaring, vi har opbygget nu, omfatter nu i alt omkring 5000 fiskedage,« understreger Torben Søndergaard og fortæller videre, at deres marked primært har været omkring Nordatlanten, selvom der nu også er MLD-trawlskovle i brug på det amerikanske marked.
»Vi har også en dansk bruger nu, hvilket tog et stykke tid. Asbjørn bruger nu vores trawlskovle, og vi bliver ved med at tilføje nye kunder. Vi har også et par med på Svend C i Grønland, som de primært bruger til at fange deres makrelkvote med. Her fortalte skipperen os, at efter at have brugt disse trawlskovle ville han aldrig gå tilbage til almindelige skovle igen. Så det ser ud til, at vi gør noget rigtigt her. Så styrbare trawlskovle er klart, hvad fiskeindustrien ønsker og efterspørger,« fortæller han.
Det faktum, at skovlene er justerbare under et slæb, gør det muligt at optimere dem til redskaberne og fiskeforholdene.
Der er en proces, at matche hvert sæt skovle til de enkelte fiskefartøjer, under hensyntagen til størrelsen, trækkraften og fiskeredskaberne, og hvert sæt er individuelt tilpasset agtersektionen af den trawler, der bruger dem.
Der benyttes standardiserede komponenter og strukturer, og det gør det muligt for MLD at tilpasse skovlene omkring den grundlæggende ramme, hvilket betyder, at trawlskovlene kan leveres inden for kun fire uger, inklusive al den vejledning, en ny bruger har brug for.
»I Skotland har vi trawlskovle på den nye Altaire, som de ser frem til at få fuld brug af til makrelfiskeriet i år. Specielt når fiskene står højt i vandet. Vi leverede ligeledes et sæt trawlskovle til Grateful sidste år, som de startede med at bruge her i efteråret.«
Selvom præferencen ombord på Grateful var for en meget stabil parallel rig, krævede dette også fuld kraft på klapperne.
»Vi anbefaler en V- eller en M-rig, da disse bedre kan tilpasses – William skiftede til M-rig. Så fandt han ud af, at skovlene stadig var stabile, men også at de var meget mere tilpasningsvenlige, hvorfor det kun var nødvendigt med 15 % klapjustering, for at kontrollere skovlene under et slæb.«
Går efter bundfisk
Danske MLD (Multi-Purpose Door) fra Esbjerg, deltager i dette års Scottish Skipper Expo, og udover dets succes med pelagiske trawldøre, promoverer virksomheden også det arbejde, det har gjort for at udvikle styrbare systemer til mindre fartøjer, der fisker på bundfisk – som der er et betydeligt marked for, specielt indenfor den skotske flåde.
De 7 kvadratmeter store bundskovle, som MLD har prøvet ombord på den norske trawler Molnes, har vist, at teknologien gør, hvad der forventes af den, hvor skovlene holdt en konstant jævn afstand på 5 meter over havbunden.
»Dette var i forbindelse med et fiskeri efter sej – med 19 slæb på i alt 65 timer til disse forsøg. Skipperen fortalte, at hans fangstrate var den samme, som han også havde forventet med sine standard trawlskovle. Men derimod havde skovlene praktisk talt ingen bundkontakt (99,90 % fra bunden), hvilket har stor betydning for brændstofforbruget. Dette er meget relevant for den skotske flåde, og vi forventer at ned-skalere disse skovle til mindre størrelser, der er mere velegnede til mellemstore hvidfisketrawlere,« understregede Torben Søndergaard fra MLD til slut.