Søfartsstyrelsen skærper opmærksomheden på risikoen for overbordfald fra især enmandsbetjente fiskefartøjer, men også generelt fra alle fiskefartøjer. Søfartsstyrelsen vil sætte ekstra fokus på overbordfald og mulighederne for at redde en overbordfalden.
»Det er vigtigt at understrege, at der ikke er kommet nye regler, men overbordfald er særligt fatale på enmandsbetjente fartøjer. Derfor vil Søfartsstyrelsen på kommende syn have det i ekstra fokus,« siger Lars Gerhard Nielsen, synschef i Søfartsstyrelsen.
Ejer eller arbejder du på et enmandsbetjent fiskefartøj, så vær særligt opmærksom på følgende:
Hurtig handling påkrævet
- I koldt vand er hurtig handling af afgørende betydning. Overbordfald i koldt vand betyder hurtigt tab af kræfter og førlighed som følge af nedkøling efterfulgt af bevidstløshed og drukning.Brug vest
- Det er en rigtigt god ide at bruge arbejdsvest, selvom der er en lønning og ingen umiddelbar fare for at falde over bord. Du ved ikke, hvornår ulykken sker. Hænger du fast i garnet, kan du blive trukket over bord. Det er særligt vigtigt at bruge arbejdsvist på enmandsbetjente fartøjer, da der ikke er nogen om bord til at hjælpe dig med at komme om bord igen eller til at slå alarm. Arbejdsvesten forlænger den tid, du kan opholde dig i vandet. En arbejdsvest vil sikre, at du holder dig flydende og har flere kræfter til at kravle op ad redningslejderen.Brug livline ved særlig risiko
- Hvis du arbejder med noget ud over det sædvanlige, så brug livline. Det er i anderledes arbejdssituationer og i arbejdssituationer med særlig risiko, at mange ulykker sker.Tilkald hjælp
- Det er meget vigtigt snarest muligt at udsende nødmelding. Hvis du bærer en PLB’er – en personlig nødpejlesender – kan du udsende et nødsignal, selvom du ligger i vandet, og disse er derfor særligt attraktive for enmandsbetjente fartøjer.At komme om bord
- Til entring fra vandet skal der anvendes indbyggede trin i skibssiden eller en anvendelig fastmonteret eller udtrækkelig redningslejder. Knudetov eller bildæk er ikke tilstrækkeligt. Under syn vil der yderligere være fokus på øvelser med lejderen. I skibe med mere end en person om bord, er der krav om kejs eller sele (på en stage), så en bevidstløs person kan bjærges. Andet relateret udstyr såsom Markusnet og Quicksling er kun et frivilligt supplement.Brug af dødemandsknap
- Brug af en (automatisk trådløs) dødemandsknap/fjernbetjent nødstop er også en rigtigt god mulighed for at højne sikkerheden til søs. Her vil overbordfald bevirke stop af motoren via en lille bærbar personlig sender, så skibet ikke sejler fra dig. Hos Fiskeriets Arbejdsmiljøråd kan du få råd og vejledning om udstyr.
Det er Søfartsstyrelsens ønske, at sikkerheden i fiskerierhvervet skal fortsætte sin positive udvikling.
Vi håber, at denne information vil bidrage til at afklare sikkerhedsmæssige spørgsmål samt inspirere og give stof til eftertanke.
Læs mere:
’Sikkerhedsguide for mindre fartøjer’ af Fiskeriets Arbejdsmiljøråd (specielt side 11, 13 og 19)