De danske redningsfartøjer har en alder, der strækker sig langt ud over deres forventede levetid. Hvis disse ikke fornyes, står vi over for potentielle alvorlige ulykker, advarer flere eksperter.
Det skriver Hans Otto Kristensen fra HOK Marineconsult, i et partsindlæg på Altinget Maritim
Han skriver videre, at efter den tragiske ulykke ved Hirtshals for næsten 42 år siden er det klart, at den eksisterende flåde af redningsfartøjer, der blev bygget efter dette tidspunkt, har overskredet den normale levetid på omkring 30 år. Denne advarsel har lydt gentagne gange fra Hans Otto Kristensen, der påpeger behovet for at reagere og modernisere redningsvæsenets flåde nu.
Ulykken ved Hirtshals i 1981, hvor redningsbåden RF2 forliste under en redningsaktion, der resulterede i tabet af ni menneske-liv, herunder tre fiskere og seks redningsfolk, blev et skæbnesvangert øjeblik for samfundet.
Efterfølgende undersøgelser afslørede alvorlige tekniske mangler, især skibets stabilitet, der bidrog til denne tragiske hændelse.
Selvom der er sket betydelige fremskridt siden da, med udviklingen af mere stabile og sikre redningsfartøjer, står den nuværende flåde over for en udfordring. Nedslidte motorer og hyppige maskinproblemer udgør en stadig større risiko for redningsfolkene i deres arbejde.
En udbudsproces for at skaffe nye fartøjer er blevet udfordret af flere fejl og endnu flere forsinkelser.
Men nu, med et acceptabelt tilbud på plads, står det klart, at det er på høje tid at iværksætte udviklingen af nye fartøjer for at sikre sikkerheden for redningsmændene og deres evne til at udføre deres afgørende og livredende arbejde.
Selvom de nuværende redningsfartøjer er mere sikre end tidligere fartøjer, er der stadig en vis usikkerhed om deres fortsatte pålidelighed og evne til at håndtere kritiske situationer. Derfor er det afgørende, at redningsvæsenet modtager den nødvendige støtte for at opgradere deres flåde, en indsats, der er i alles interesse og til gavn for sikkerheden til søs.