Esbjerg Havn har været mødested for et helt unikt samarbejde mellem seks førende vindhavne i bestræbelserne og forsøget med at løse udfordringerne for den europæisk havvind.
Det skriver Danske Havne
Den historiske aftale blev underskrevet onsdag den 18. januar 2023
I dag er de europæiske havvind-strategimål at etablere mindst 65 GW havvind inden 2030. Et højt tal – Især når man tager i betragtning, at der i dag står godt 13 GW på havene rundt om i Europa.
Europa sigter med andre ord mod at etablere godt fem gange så meget havvind de næste 8 år, som vi har bygget på de foregående 20 år.
Det mål lægger stort pres på de europæiske vindhavne. For der er i øjeblikket ikke havnekapacitet nok til at kunne nå at få sat alle havvindmølleparker op.
Det vil seks af Europas førende vindhavne forsøge at ændre på
Derfor er de gået sammen i et nyt samarbejde, som blev forseglet forleden på Esbjerg Havn, hvor en erklæring blev underskrevet, og de første diskussioner og deling af erfaringer foregik. Målet er at samarbejde på operationelt og praktisk plan.
»Ambitiøse målsætninger er fremragende, men det skal også kunne lade sig gøre i praksis. Vi tror på, at vi seks havne kan dele erfaringer og derved øge tempoet, så vi kan forsøge at afhjælpe de store kapacitetsproblemer, vi ser ind i,« siger Dennis Jul Pedersen, direktør på Esbjerg Havn.
Ifølge Esbjerg Havns direktør ønsker havnene også at sende et signal til markedet om, at havnene er villige til at gøre alt for at accelerere den grønne omstilling med havvind. Der med Esbjerg-deklarationen tilbage i maj måned sidste år blev målsætningen for havvind i Europa forøget voldsomt. Tyskland, Danmark, Belgien og Holland har etableret et fælles mål om at levere mindst 65 GW havvind inden 2030.
»Vi seks havne har i dag underskrevet en erklæring om at vi sætter alt ind på at understøtte Europas ambitiøse målsætning. I maj lagde politikerne rammerne med den oprindelige erklæring, og i dag har vi underskrevet en erklæring, hvor vi handler vi på den udfordring, som de gav os alle sammen ved at sætte buldrende fart på havvinden,« siger Dennis Jul Pedersen.
De seks havne i samarbejdet er:
- Port Oostende i Belgien
- Groningen Seaports/Eemshaven i Holland,
- Niedersachsen Ports/Cuxhaven i Tyskland, Nantes-Saint Nazaire Port i Frankrig
- Humber i England
- Esbjerg Havn i Danmark.
Som Europas førende offshore-havne vil de bidrage til videndeling og best practice med respekt for konkurrencelovgivningen.
Du kan læse hele artiklen her på Danske Havne