Sidste år i 2022 gennemførte Fiskeristyrelsen bl.a. 2.273 fartøjskontroller og 1.956 kontroller af konsumlandinger af 3.101 tons fisk, viser årets kontrolrapport
Grundlaget for gennemførte fiskerikontroller i 2022 var 49.030 landinger af fisk med en samlet mængde på 640.996 tons. I konsumfiskeriet efter demersale arter som rødspætter, torsk, sej, kuller, jomfruhummer og rejer blev der kontrolleret 3.101 tons fisk ud af en samlet mængde landinger på 57.548 tons. I industrifiskeriet, der bl.a. omfatter tobis, sperling, brisling og blåhvilling, blev der foretaget 163 kontroller af i alt 1.557 landinger.
Fiskeristyrelsen arbejder målrettet efter at styrke kontrollen af fiskeriet ved hele tiden at være til stede, hvor og når fiskeriet forgår, samt at have øje på nye kontrolmetoder og teknologier. Det bidrager til at sikre overholdelse af reglerne i den fælles fiskeripolitik, og et bæredygtigt fiskeri som kan bestå i fremtiden. Årsrapporten for fiskerikontrollen 2022 sammenfatter årets aktiviteter og nøgletal.
Kontrol af det erhvervsmæssige fiskeri foregår især som kontrol af fartøjer til søs, kontrol i havn ved landing, og hos opkøbere.
Udvalgte nøgletal for erhvervsfiskeriet i 2022:
- Der blev gennemført i alt 2.273 fartøjskontroller, herunder 1.868 kontroller ved landing i havn og 405 kontroller til søs.
- Der blev landet 57.548 tons i konsumfiskeriet efter demersale arter som rødspætter, torsk, sej, kuller, jomfruhummer og rejer. Heraf blev 3.101 tons kontrolleret.
- Der var i alt 45.254 konsumlandinger, hvoraf 1.956 blev kontrolleret enten til søs eller ved landing.
- I det pelagiske fiskeri var der 528 landinger af arter som sild, makrel og hestemakrel, og der blev gennemført fysisk kontrol af 45 landinger.
- I industrifiskeriet, som omfatter eksempelvis arterne tobis, sperling, brisling og blåhvilling, var der i 2022 1.557 landinger, hvoraf 163 blev kontrolleret.
Fiskeristyrelsen fører ligeledes kontrol med, om reglerne for det rekreative fiskeri overholdes. Rekreativt fiskeri omfatter både lystfiskeri (fiskeri med fiskestang) og fritidsfiskeri, som udøves med redskaber (bl.a. garn) i salt- og ferskvand.
Udvalgte nøgletal for det rekreative fiskeri i 2022:
- Der er blevet indløst i alt 193.326 lystfisketegn og 27.504 fritidsfiskertegn.
- 2.130 lystfiskere er blevet kontrolleret for gyldigt fisketegn.
- Der blev konstateret 383 overtrædelsessager, som fx kan omhandle ulovligt fiskeri af arter underlagt en fangstbegrænsning som laks eller torsk i Østersøen.
- 1.076 ulovlige redskaber blev beslaglagt.
Hent årsrapporten for fiskerikontrollen 2022
Sådan foregår den daglige fiskerikontrol
Kontrol til søs
Kontrollen til søs er den klassiske disciplin i kontrol af fiskeriet, der hvor fiskeriet finder sted. Ved kontrol til søs kan fiskeristyrelsens kontrolskibe via en boardingbåd gå om bord på fiskefartøjer, mens de udøver fiskeri.
»I 2022 indviede Fiskeristyrelsen det nye kontrolskib ”Nordsøen”, som afløste det 35 år gamle kontrolskib ”Vestkysten”. Det 64 meter lange skib opererer i Nordsøen, Skagerrak og Kattegat. Med det nye kontrolskib er Fiskeristyrelsen bedre rustet til at udføre kontrollen af fiskeriet ude til søs. Det væsentlige er, at kontrollere, hvordan fisken rent faktisk fanges, hvad der fanges, og hvor den fanges henne. Kontrollen omfatter derfor primært fiskeredskaber og fangster. Derfor er det vigtigt at være til stede, inden fangsten hales om bord,« fortæller skibsfører på »Nordsøen«, Hanne Juul Jensen.
Landingskontrol
Landingskontrollen omfatter kontrol af den landede fangst, når fiskefartøjerne er kommet i havn. Når man som fisker ønsker at lande sin fangst i danske havne, har man, i de fleste fiskerier, pligt til at melde sin ankomst før man sejler ind. Det giver fiskerikontrollen mulighed for at modtage fartøjet ved ankomst i havn og foretage en såkaldt landingskontrol. Her kontrolleres der bl.a. om der er overensstemmelse med både art og mængde af fangsten i lastrummet og den fangst, der er angivet i fartøjets logbog.
»Når et fartøj er udtaget til landingskontrol, står vores kontrollører parat på kajen, når fartøjet lægger til. Her gennemgår vi lasten sammen med skibsføreren og kontrollerer bl.a., at alt er registret og afskrevet korrekt på kvoten, at fisken er opbevaret i overensstemmelse med kravene om hygiejne og sikkerhed, ligesom vi tager stikprøver af fangsten ift. kontrol af både arter, mængder og mindstemål. Reglerne for at sikre et bæredygtigt fiskeri er mange og kan være komplicerede. Den daglige dialog med og vejledning af fiskerne til, hvordan de bedst overholder reglerne – og indimellem forklaringen på, hvorfor de er, som de er – er ligeledes en vigtig del af kontrolopgaven,« fortæller vicefiskeriinspektør i Regional Kontrol Vest, Tim Schjoldager Rasmussen.
Kontrol af lyst- og fritidsfiskeri
Kontrollen af det rekreative fiskeri er vigtig for at sikre, at der ikke fiskes ulovligt i eksempelvis områder hvor eksempelvis laks og ørreder vandrer op i vandsystemerne for at reproducere sig selv.
»Kontrol af det rekreative fiskeri foregår oftest fra vores både eller et af vores kontrolskibe og med hjælp fra droner, der anvendes til at overflyve områder med lavt vand og fredningsbælter med fiskeriforbud. Kontrollen udføres bl.a. på baggrund af anmeldelser om ulovligt fiskeri samt historik for ulovligt fiskeri i lokalområderne. Finder vi ulovlige redskaber, der bl.a. mangler afmærkning eller ID, beslaglægges de. Ved kontrol af lystfiskeri sikrer vi eksempelvis at fangstbegrænsningerne for laks og torsk i Østersøen overholdes,« fortæller vicefiskeriinspektør Steen Majland fra Regional Kontrol Øst.