Ny type trawler sparer mellem 15 og 20 procent brændstof
Udfordringen lød, ”design en fisketrawler der bruger betydeligt mindre brændstof og vi vil muligvis bestille èn.” Således blev Rolls-Royce afdeling for design, udfordret til at tegne og designe en trawler der skulle spare på de dyrebare brændselsdråber.
Chefdesigner Einar Vegsund forklarede ved præsentationen af fiskebåden, ”Dette er resultatet af et meget omfattende forskningsprogram. Den mest synlige forandring er skroget, der med Rolls-Royce`s knivbue (wavepiercing) er blevet tilpasset fiskefartøjet..”
Vegsund fortsatte, ”Wavepiercing-buen (WP) har bevist, indenfor rammerne, en lav modstand gennem vandet, et minimum af hastighedstab ved sejlads mod bølger og vind samt at hindre vand på dækket af de barske Nordsø bølger.”
WP-designet har en vertikal, langsgående bue profil med en integreret bulbstævn, et stort fribord samt smal stævn ved vandlinien.
”For at opnå det bedste resultat må både stævn og agterende af fartøjet harmonere, det har været en af de helt store udfordringer og der er lagt meget arbejde i designet af agterenden og fremdrifts systemmet, både med matematiske analyser, udregninger og test,” fortæller Einar Vegsund.
”Endnu en væsentlig ændring er to propeller til at drive fartøjet, det er noget som man egentlig kun ser ved supplyfartøjer og ikke almindeligvis i fiskerflåden,” slutter Vegsund.
Ror og propeller er integreret gennem en tilpasning av Promas-systemet til Rolls-Royce. Ligeledes er dysen rundt om propellen en vigtig detalje, som er udviklet for at mindske modstanden og derved sikre en mere økonomisk sejlads. Brændstoffet bliver også sparet ved at genindvinde energien som sædvanligvis tabes.
Resultatet er tydeligt, mindsket brændstofforbrug på mindst 15% på et normalår og i kroner og ører betyder dette en besparelse på ikke mindre end 3-4 millioner kroner, sparet for en trawler og dertil kommer sparet miljøafgifter.
Rolls-Royce har udført forskningsarbejdet i samarbejde med Olympic Fishing, med støtte fra Forskningsrådet, Fiskeri- og Havbrugnæringens forskningsfond (FHF) og Sintef.
Kilde: Rolls-Royce
FiskerForum.com