Nogle drager et lettelsens suk, mens andre igen, som Klimarådet blot skærper tonen yderligere og nu vedholdent opfordrer regeringen til at forhøje og fremrykke CO2-afgiften for industrien.
Men regeringen vil ikke svare på, om den vil følge rådets anbefalinger. »Vi følger udviklingen,« lyder det fra skatteminister Jeppe Bruus (S).
Det skriver Altinget.dk
De skriver videre, at skatteminister Jeppe Bruus (S) har svaret følgende i en mail til avisen, »Jeg har naturligvis noteret mig Klimarådets konklusioner. Derfor vil jeg gerne understrege, at vi følger udviklingen. Skulle det vise sig, at der er brug for yderligere tiltag for at indfri målsætningerne, så vil vi kigge på det.«
CO2-afgiften skal indfases allerede fra 2025, hvilket betyder, at blandt andre industrien har travlt, hvis de skal omstille deres produktion inden da.
- Venstres klimaordfører, Linea Søgaard-Lidell (V) forklarer venstres holdning således overfor Altinget.dk, at man i partiet først drøfter en tidligere og skærpet Co2-afgift, når afgiften skal tages op senere i år.
- Socialdemokratiets klimaordfører Lea Wermelin (S) ligger på linje med Venstres Klimaordfører. »Ved genbesøget vil vi vurdere behovet for at iværksætte yderligere tiltag. Vi er klar til at træffe svære beslutninger, så vi når både vores 2025 og 2030-mål,« lyder det i et skriftligt svar fra klimaordfører Lea Wermelin (S).
- Moderaternes klimaordfører, Karin Liltorp (M) »Vi venter lige på de interne fremskrivninger fra ministeriet (til april, Altinget). For Klimarådets vurdering er jo baseret på forskellige antagelser og beregninger. Og det kan jo godt være, der er uenigheder,« siger hun.
I sommeren 2022 indgik den daværende socialdemokratiske regering, SF, Radikale og Konservative aftalen om en grøn skattereform.
Den indfører en CO2-afgift på 750,00 kroner pr tons udledt CO2 i 2030 for virksomheder, der ikke er omfattet af EU’s kvotehandelssystem.
Ligeledes rammes Fiskeriet af Co2 afgiften. En afgift der vil koste fiskeriet dyrt. Reformen sigter med sin nye CO2-afgift, der skal indfases fra 2025, at gøre dansk fiskeri mere grønt. Men afgiften vil ikke få den effekt.
For CO2-afgiften lægger op til, at fiskerne omstiller deres fartøjer, så de bruger grønne brændstoffer som f.eks. e-metanol i stedet for diesel. Men på nuværende tidspunkt findes der for fiskerne ikke løsninger, som gør brug af grønt brændstof og som er rentable.
Det pointerer formanden for Danmarks Fiskeriforening Svend-Erik Andersen, der istedet opfordre Regeringen til at bruge penge på at holde bådene på vandet indtil de rette brændstoffer er klar.
For virksomheder, der er omfattet af EU’s kvotehandelssystem, bliver afgiftsprisen 375,00 kroner pr tons CO2. Dermed skal de virksomheder samlet af med 1.125,00 kroner pr tons i CO2 – forudsat at prisen i EU forsat er 750,00 kroner pr tons CO2.
Men virksomheder, der benytter mineralogiske processer – som eksempelvis cement, glas og tegl – får rabat og pålægges kun en afgift på 125,00 kroner pr tons udledt CO2 i 2030, hvilket bringer den samlede pris pr tons udledt CO2 op på 825,00 kroner.