Dette emne er taget op i et læserbrev, bragt første gang i Nordjyske Stiftstidende tirsdag den 19. november 2024 og forfattet af Karsten Kristensen, næstformand for 3F Transport og Svend-Erik Andersen, Formand for Danmarks Fiskeriforening DFPO.
De skriver i debatindlægget, at Folketingets partier står ved en skillevej i de kommende forhandlinger om dansk fiskeri: Vil de afvikle et af Danmarks ældste og mest betydningsfulde erhverv eller vil de udvikle dansk fiskeri, så det bliver endnu mere bæredygtigt og fortsat kan bidrage med vigtige arbejdspladser på ordentlige løn- og arbejdsvilkår samt fortsat bidrage til kulturhistorien og livet i havne-samfundene langs de danske kyster?
I 3F og DFPO er spørgsmålet ikke svært
Vi skal selvfølgelig udvikle og passe på fiskeriet og de gode arbejdspladser. Afvikler man det danske erhvervsfiskeri, vil forbrugerne spise importerede fisk, der er fanget under helt andre vilkår – både for medarbejdere og miljø.
Det er værd at huske på, når debatten om dansk fiskeri raser, for dansk fiskeri leverer et vigtigt samfundsbidrag. Fiskerierhvervet er med til at sikre balance i Danmark og nogle af de sundeste fødevarer, man kan forestille sig. Det er samtidig fødevarer med et lavt klimaaftryk, som får den internationale forskning til at konkludere, at det er til gavn for både klimaet og folkesundheden, når forbruget af fisk og skaldyr stiger.
Samtidig leverer fiskeriet et stort bidrag til en hel værdikæde, der tæller alle led, lige fra fiskehandleren til de værfter, der vedligeholder den danske fiskeflåde.
Beregninger fra Copenhagen Economics viser, at fiskeriet samlet set er grundlaget for op imod 16.000 årsværk, hvor langt de fleste er placeret udenfor de store byer.
En dugfrisk undersøgelse fra Københavns Universitet understreger også, at fiskeriet er vigtigt for turismen i Danmark. For uanset om der er tale om små fiskefartøjer, der trækkes op på strandene, eller de større fiskefartøjer, man finder i havne som Thyborøn, Skagen og Hanstholm, så er fiskeriet med til at skabe turisme og skabe den havnestemning, som også de fleste danskere holder af.
Fiskerierhvervet tager samtidig et stort socialt ansvar, og det er vi meget stolte af. For alle ansatte på de danske fiskefartøjer er på overenskomst, der sikrer ordentlige løn og arbejdsvilkår og et sikkerhedsnet, hvis uheldet er ude. Derudover samarbejder vi tæt sammen med Fiskeriets Arbejdsmiljøråd, som styrker både sikkerheden og arbejdsmiljøet på de danske fartøjer.
Vi arbejder også målrettet på at få de unge til at tilvælge fiskeriet. Og her udmærker dansk fiskeri sig ved, at der er garanti for, at man kan få en praktikplads. Dermed kan de unge – modsat i andre brancher – være sikker på, at de kan få en læreplads, så de kan færdiggøre deres uddannelse.
Fiskeriet bidrager dermed med rigtig meget godt. Det betyder dog ikke, at fiskeriet ikke skal udvikle sig. Vi er helt enige om, at fiskeriet skal sætte et mindre aftryk på havmiljøet og hele tiden være garant for, at fiskebestandene ikke overudnyttes.
Det tror vi på er muligt, og fiskerierhvervet er klar til at tage ansvaret på sig. Det afgørende er, at erhvervet bliver taget med på råd. Det gælder ikke mindst, når der skal udlægges beskyttede områder, hvor fiskeriet begrænses. Det gælder også, når morgendagens fiskeredskaber skal udvikles.
Vi tror eksempelvis på, at der er et stort potentiale i udviklingen af nye flydeskovle, der kan minimere bundpåvirkningen fra fiskeriet. Måske kan det endda blive et dansk erhvervseventyr at udvikle fremtidens skånsomme trawlredskaber, som kan eksporteres til hele verden og bidrage til at sikre, at fiskeriet globalt set bliver mere bæredygtigt. Det synes vi, skal være ambitionen.