‘Den er under al kritik’ lyder det samstemmende fra de fleste miljøorganisationer, der ikke finder nye tiltag i miljøministerens indsatsprogram, der skal redde havmiljøet.
Det skriver DR Nyhederne
Danmarks Havstrategi II Tredje del »Indsatsprogram« er sendt i høring – Læs den her
Der har været mange historier fremme i den sidste uges tid omkring iltsvind og kvælstofforurening, som miljøminister Magnus Heunicke (S) flere gange har måtte kommentere på og forholde sig til. De mange rapporter og billeder, fra nærmest livløse og døde havbunde i de danske fjorde og fra enkelte kystnære havområder, har været det helt store emne og miljøministeren har været skydeskive for flere Miljø-organisationer samt skrivende medier.
Påstand fra Miljøorganisationernes side: Hovedårsag til kvælstofforurening er udledninger fra landbruget og fiskeri med bundtrawl
- I det første udskammer man Landbruget (Syndebuk nummer 1) Men man kunne også tilføje byernes udledninger, fra rensningsanlæggene og deres mere end 4.500 overløbsbygværker der ved skybrud sender tonsvis af fæces samt millioner og atter millioner af liter urenset spildevand direkte ud i vores havmiljø.
- Men det andet udskammer man fiskeriet (Syndebuk nummer 2) Men fiskeri med bundtrawl har ikke noget med iltsvindet at gøre – men det er som om, at hvis en løgn bliver fortalt tilstrækkeligt mange gange – så tror man til sidst selv på den. (en trawl-påstand som især Danmarks Naturfredningsforening står på mål for). Men på sand- og grusbund har bund-trawl reelt ingen negative effekter. Strømme og vandbevægelser forårsaget af vinden påvirker her havbunden langt mere, end bundtrawl gør. Bundtrawlet har derfor ingen målbar effekt på havbund bestående af sand og grus, som er den bundtype langt de fleste danske trawlere fisker på.
Udskamning af bestemte grupper har ét formål
Når miljøorganisationer retter opmærksomheden mod akutte problemer som forurening af havmiljøet med kvælstof og brug af »skadelige« fiskemetoder som bundtrawl, kan det vække følelser og bekymringer hos offentligheden. Dette skaber en platform for at mobilisere støtte til deres sag. De er dygtige til at formulere målrettede budskaber og brandingkampagner, der appellerer til følelser og værdier hos en bred vifte af mennesker.
Men nogle gange ser man, at udbredelsen af disse påstande, også finder vej til andre interessegrupper, herunder videnskabsfolk og politikere, som danner alliancer med miljøorganisationerne, som således styrker kampagnerne og inddirekte giver dem større indflydelse på den offentlige mening, men også på de politiske beslutninger og reguleringer.
HUSK – det er vigtigt at bemærke, at mens udskamnings-kampagner kan være effektive til at skabe bevidsthed og mobilisere offentligheden, er det endnu vigtigtere at stræbe efter en konstruktiv dialog og samarbejde mellem alle interessenter, herunder landbruget, fiskeriet og miljøorganisationerne, for at finde bæredygtige løsninger på de miljømæssige udfordringer. Udskamning af enkelte erhvervsgrupper bør ikke være vejen frem.
Regeringens Hav-indsats
Ovenpå de mange historier om iltsvind og årsagerne til det, så mener flere Miljø-organisationer også, at det er skuffende at læse om regeringens hav-indsats, som blev sendt i høring i sidste uge. Her er der nemlig ingen nye initiativer kommet på bordet, og det går ikke, mener blandt andet Danmarks Naturfredningsforening
Maria Reumert Gjerding præsident for Danmarks Naturfrednings-forening DN siger i en kommentar til DR Nyhederne, »Vi har en regering, der slet ikke tager den kritiske tilstand, som vores hav er i, alvorligt. Det, synes jeg, er ekstremt bekymrende, og det er under al kritik.«
Samme kritik kan man blandt andet høre fra Sportsfiskerforbundet og Foreningen for Skånsomt Kystfiskeri Producentorganisation.
Miljøministeren forsvarer sin hav-plan
Selv forsvarer miljøministeren Magnus Heunicke (S) sig med, at »programmet løser ikke alle havets problemer«. Han siger »Hav-indsatsen, der nu er blevet sendt i høring, er en samlet beskrivelse over indsatser, der allerede er besluttet, og som skal forbedre havmiljøet. Der står ligeledes i forordet til denne, at den ikke indeholder nye større initiativer.«
Bedøm selv – Indsatsprogrammet kort fortalt:
Biodiversitet og Havets fødenet
- Udpegning og forvaltning af almindeligt og strengt beskyttede havområder
- Genetablering af stenrev på seks lokaliteter i Danmark
- Tredje generation af Natura 2000-planer
- Vandområdeplaner 2021-2027 og landbrugsaftalen: Reduktion af udledninger
af næringsstoffer for at opnå god økologisk tilstand i de danske kystvande - Vidensindsatser om bifangst af fugle, havpattedyr, hajer og rokker i det danske fiskeri
Ikke-hjemmehørende arter
- Tidlig påvisning af nye ikke-hjemmehørende arter
- National strategi om skibsbegroning
- Forekomst og spredningsveje for invasive arter i den danske del af Vadehavet
Erhvervsmæssigt udnyttede fiskebestande
- EU’s fælles fiskeripolitik
- Muslinge- og Østerspolitikken
- Genetablering af stenrev på seks lokaliteter i Danmark
- Styrkelse af kystfiskerordningen
Næringsstofbelastning (eutrofiering)
- Vandområdeplaner 2021-2027 og landbrugsaftalen: Reduktion af udledninger
af næringsstoffer for at opnå god økologisk tilstand i de danske kystvande - Forbud mod sprøjtning, gødskning og omlægning af § 3-beskyttede arealer
- Tiltrædelse til den reviderede Gøteborgprotokol (2019) og implementering af
det reviderede NEC-direktiv (2018) - Reducering af udledning af urenset spildevand
Havbunden
- Udpegning og forvaltning af almindeligt og strengt beskyttede havområder
- Genetablering af stenrev på seks lokaliteter i Danmark
- Tredje generation af Natura 2000-planer
- Styrkelse af natur- og miljøhensyn ved dumpning af optaget havbundsmateriale (klapning)
- Reducering af råstofzoner
- Vandområdeplaner 2021-2027 og landbrugsaftalen: Reduktion af udledninger
af næringsstoffer for at opnå god økologisk tilstand i de danske kystvande - Nordsøaftalen om fremtiden for olie- og gasindvinding i Nordsøen
Hydrografiske ændringer (ændringer i havets fysiske og
kemiske egenskaber)
- Udvikling af database og vejledning til indrapportering af hydrografiske ændringer samt tab og forstyrrelser af havbund ifm. anlægsprojekter
- Integreret forvaltningsplan for Vadehavet med afsæt i Natura 2000- og vandområdeplaner samt havstrategien
- Nordsøaftalen om fremtiden for olie- og gasindvinding i Nordsøen
- Genetablering af stenrev på seks lokaliteter i Danmark
- Styrkelse af natur- og miljøhensyn ved dumpning af optaget havbundsmateriale (klapning)
Forurenende stoffer og Forurenende stoffer i fisk og skaldyr til konsum
- Styrkelse af natur- og miljøhensyn ved dumpning af optaget havbundsmateriale (klapning)
- Vandområdeplaner 2021-2027 (VP3) og Strategi for miljøfarlige stoffer
- Nordsøaftalen om fremtiden for olie- og gasindvinding i Nordsøen samt opdateret bekendtgørelse om udledning af stoffer og materialer fra offshore olieog gasanlæg
- Oprensning af generationsforureninger
- Reducering af udledning af urenset spildevand
Marint affald
- Implementering af engangsplastdirektivet
- Implementering af plastikhandlingsplanen
- Strandoprydningspuljen (4-årig tilskudspulje med fokus på lokale initiativer)
- Udvidet krav om rapportering af tabte fiskeredskaber til også at omfatte fritidsfiskere
- Opfiskning af spøgelsesnet i fx Limfjorden
- Karakterisering af kilder til marint affald
- Undervandsstøj
- Nordsøaftalen om fremtiden for olie- og gasindvinding i Nordsøen
- Støjreducerende tiltag ved minesprængninger
- Udpegning og forvaltning af almindeligt og strengt beskyttede havområder
De danske farvande er præget af et »historisk stort« iltsvind og har ikke været så ilt-fattigt i mere end 20 år. Det slog en rapport, der stammer fra Nationalt Center for Miljø og Energi, fast i sidste uge.
Det lukrerer mange miljøorganisationer på, ved også at udskamme og kritiserer hav-planen, så man udadtil står som »beskytterene« af vores fælles farvande, som bælter og fjorde samt stræder og sunde. Om de påstande som fremkommer her, enten er løgnagtige eller ligger langt fra sandheden, er for så vidt ligegyldigt for organisationerne. For målet helliger åbenbart midlet.