Fiskeriet står over for betydelige udfordringer i form af klimaafgifter. Derfor bydes et nyt pilotprojekt fra Aarhus Universitet velkommen, her søger man at afdække vejen til CO2-neutral drift ved at konvertere eksisterende fiskerifartøjer om til fremdrift med metanol som brændstof.
Dette initiativ kommer som svar på den grønne omstilling i Danmark og det presserende behov der ligger for at nedbringe CO2-emissioner i fiskeribranchen og give det alternativ til diesel, som branchen efterlyser.
Projektet, kendt som »Metanol i Fiskeriet,« modtager økonomisk støtte på 10,1 millioner kr. fra EU og Fiskeristyrelsen.
Lektor Jens Brusgaard Vestergaard fra Aarhus Universitets Institut for Mekanik og Produktion leder initiativet, der sigter mod at vise, hvordan eksisterende fiskerifartøjer kan ombygges til CO2-neutral drift på metanol og dermed reducere branchens klimaaftryk betydeligt.
Metanol som CO2-Neutralt Alternativ
Metanol har vist sig at være et lovende CO2-neutralt alternativ til den konventionelle dieselolie, der i øjeblikket bruges i fiskeriflåden. Med udviklingen af metanol som brændstof, og den nylige indvielse af verdens første containerskib drevet af grøn metanol af Maersk i september 2023, åbnes der op for nye muligheder inden for shipping- og fiskeribranchen.
Presserende Behov for Konkurrencedygtige Alternativer
Fiskeriet står over for betydelige CO2-afgifter fra 2025 som følge af en skattereform, og ifølge Danmarks Pelagiske Producentorganisation kan disse afgifter beløbe sig til op mod 900 millioner kr. mellem 2025 og 2030. Derfor er der et presserende behov for at udvikle konkurrencedygtige alternativer til dieselolie, der ikke kun er rentable, men også kan implementeres i eksisterende fartøjer, uden at gå på kompromis med drift og sikkerhed.
Udfordringer og potentiale
Et af de største udfordringer ved ren metanoldrift er brændstoffets lavere energiindhold sammenlignet med diesel. Metanol indeholder kun omkring halvt så meget energi pr. kg som diesel, hvilket kræver innovative løsninger for at imødekomme de ekstra behov for brændstof. Projektet vil udforske områder som ballasttanke og andre kreative løsninger for at rumme det ekstra brændstof.
Der skal tænkes nyt og innovativt
Drift på et brændstof som metanol, der har helt andre egenskaber i forhold til diesel-olie kræver ændringer på mange områder:
- Det alternative brændstof stiller andre krav til brand- og sikkerhed ombord, da metanol bl.a. har en anden viskositet, brændværdi og flammepunkt.
- Det er ikke alene fremdrivningsmaskineriet der skal ændres, men også pumper, tank- og rørsystemer skal være egnet til metanol, og sikkerhedsforholdene på skibet som helhed skal opfylde myndighedskrav.
- Det bliver samtidig udfordrende, da et fiskefartøj dagligt forbruger betydelige mængder energi. Der er mange processer ombord på skibene typisk som køleanlæg, lys, klimaanlæg, automatiske sorteringsprocesser, ferskvandsgeneratorer, spil som trækker net ind osv. Der skal konstant bruges energi fra motoren, og derfor er det af stor betydning at alle energiforbrugende systemer om bord energieffektiviseres og optimeres, således at den inden for skibets design givne tank-kapacitet kan indeholde tilstrækkelig mængder energi til skibets mange forskellige systemer under den samlede driftsperiode.
Projektet forventes at demonstrere, om fiskerifartøjer, især mindre skibe som M/S Limfjorden, (se billede) kan ombygges til metanol uden at gå på kompromis med effektiviteten. Dette initiativ har potentiale til at bane vejen for en mere bæredygtig og CO2-neutral fremtid indenfor dansk fiskeri.
Du kan læse hele pressemeddelelsen fra Aarhus Universitet her.