Den grønlandske trawler »Akamalik« skal på værft i Frederikshavn. Det er Royal Greenlands største rejetrawler, der fanger og producerer skalrejer i de krystalklare farvande i det nordlige Atlanterhav. De lagde til på Færøerne i fredags, hvor fartøjet afleverede trawl til Vónin i Tórshavn. Inden ankomsten til Frederikshavn, runder »Akamalik« Hirtshals, hvor de lander 400 tons rejer. Fartøjet får foretaget vedligeholdelse hvert 3 år på værftet i Frederikshavn.
Landinger til Toftir
Linekutteren Volunteer landede 10,7 tons i Toftir, hvoraf det meste var torsk, som havde en kilopris på 16,- kr. Lasten blev vurderet til 142,826,00 kr., som var resultatet af et fiskeri på 5 dage øst for Færøerne. Garnskibet oknin landede 8,1 tons, hvoraf 6,7 tons var hellefisk, som havde en kilopris på 31,- kr. Lasten blev vurderet til 231,970,00 kr., som de havde fisket i 7 dage på denne tur. Garnskibet Váðasteinur landede 12,3 tons i Toftir, hvoraf 9,7 tons var hellefisk, som havde en kilopris på 31,- kr. Lasten blev efterfølgende på auktionen vurderet til 342,300,00 kr., som de havde fisket i 8 dage øst for Færøerne. Linekutteren Fiskivarði landede i ugens løb en last på 17,8 tons, hvoraf 2,7 tons var brosme, som har en kilopris på 7,90 kr. Lasten blev solgt for 225.962,00 kr., et fornuftigt resultat efter et fiskeri på 7 dage. Lineskibet Skørin landede 12,5 tons i Toftir, hvoraf 7,5 tons var torsk, som havde en kilopris på 15,92 kr. Lasten blev vurderet til 165.227,80 kr.
Landinger til Tórshavn
Garnskibet Túgvusteinur landede 13,5 tons i Tórshavn, hvoraf 13 tons var hellefisk, som havde en kilopris på 31,- kr. Lasten blev vurderet til 411.000,00 kr., som de havde fisket i 7 dage nord for Færøerne. Den mindre trawler Skálafossur landede 25,2 tons, som overvejende bestod af 19,5 tons torsk, som havde en kilopris på 15,97 kr. Lasten opnåede efterfølgende en pris på 382.052,00 kr., hvilket var resultatet af et fiskeri på 4 dage nord for Færøerne. Garnskibet Thor landede i ugens løb en last på 4,8 tons, hvoraf 3,9 tons var hellefisk, som havde en kilopris på 31,- kr. De havde fisket i 5 dage øst for Færøerne. Linekutteren Mýlingur landede 19,1 tons, hvoraf det meste var 5,2 tons kuller, som havde en kilopris på 12,83 kr. De havde fisket i 7 dage vest for Færøerne på denne tur.
Landinger til Leirvík, Klaksvík og Runavík
Den mindre trawler Sigatindur landede 31,9 tons, hvoraf 24,7 tons var torsk, som havde en kilopris på 15,93 kr. Lasten blev på auktionen vurderet til 477.425,80., som de havde fisket 4 dage nord for Færøerne. Den mindre tralwer Jens Leon landede 31,1 tons, hvoraf 23,2 tons var torsk, som havde en kilopris på 15,93 kr kilo. Lasten blev efterfølgende vurderet på auktionen til 469.019,98 kr. Hvilket var resultatet af et fiskeri på 5 dage nord for Færøerne. Den mindre tralwer Fiskaklettur landede 26,4 tons i Klaksvík, hvoraf 19,1 tons var torsk, som havde en kilopris på 15,34 kr. Lasten blev vurderet til 381.152,04 kr., som de havde fisket i 4 dage nord for Færøerne. Partrawlerne Polarhav og Stjørnan landede 210 tons guldlaks til Kósina i KLaksvík. De har haft et rigtig godt fiskeri ud for Færøerne, og så snart de havde landet tog de tilbage på fiskeri efter guldlaks samme sted ud for Færøerne. Partrawlerne Stelkur og Bakur landede i sidste uge en last på 130.000 pund til Runavík, hvoraf det meste af fangsten var sej. De havde fisket ud for Færøerne på turen. Fiskeriet har desværre ikke været det aller bedste. Så snart de havde landet tog de tilbage til fiskeriet ud for Færøerne. Trawleren Rankin landede i sidste uge en last på 40.000 pund til Runavík, overvejende en fangst af rødfisk. De har haft et rigtig fint fiskeri ud for Færøerne, og så snart de havde landet tog de da også straks tilbage til fiskeriet samme sted ud for Færøerne.
Landinger til Kollefjord
Lineskibet Stapin landede en mindre last på 140.000 pund hvoraf det meste var torsk og kuller. De havde fisket ud for Færøerne, og fiskeriet har været rigtig godt og fint på turen. Lineskibet Kambur landede 260.000 pund, overvejende lange og brosme. De havde et godt fiskeri på turen, og så snart de havde landet tog de også tilbage til fiskeriet ud for færøerne. Norðingur landede 1000 tons blåhvilling. De havde fisket blåhvilling lige syd for Færøerne, men på vej ind til land fik de problemer med turbinen ombord, og måtte få assistance fra kystvagskibet Brimil til at slæbe dem ind. De landede fangsten i Kollefjord, og blev derefter slæbt til Tórshavn, hvor turbinen kunne repareres. Borgarin landede 1100 tons blåhvilling, som de også havde fisket ud for Færøerne. De har haft et fornuftigt og rigrtig godt fiskeri, og fangsten blev efterfølgende landet til Faroe Pelagic i Kollefjord. Så snart de havde landet tog de tilbage til fiskeriet efter blåhvilling.
Industrifisk til Fuglefjord
Jupiter landede 2000 tons blåhvilling, som de havde fisket ud for Færøerne. Fangsten blev landet til Havsbrún. Finnur Fríði landede 2500 tons blåhvilling, som de også havde fisket ud for Færøerne. Fangsten blev landet til Havsbrún. Nýborg landede 1300 tons blåhvilling, som ligeledes blev landet til Havsbrún i Fuglefjord. Tummas T landede 1500 tons blåhvilling til Havsbrún i Fuglefjord, som de har fisket syd for Færøerne.Færøsk fangst landet i DanmarkFagraberg landede 2600 tons blåhvilling, som de har fisket syd for Færøerne, til FF Skagen. De havde haft et godt fiskeri og kursen blev da også igen sat til fiskeriet efter blåhvilling syd for Færøerne.
FiskerForum.dk