Et helt nyt design af semi-pelagisk trawlskovle fra den danske producent Thyborøn Trawldoor, ser yderst lovende ud. Den nye Bluestream Type 23 trawlskovl er udviklet ud fra erfaringerne fra virksomhedens Type 14 skovle. Disse kraftige skovle forventes at resultere i en betydelig brændstofbesparelse ved demersalt fiskeri, uden nedgang i fangst-raten.
Hampiðjans Kristinn Gestsson, er en mand med en vis erfaring og omdømme i en trawler, var for nyligt ombord på trawleren »Kaldbakur« for at prøvefiske med de nye trawlskovle, og samtidig for at få dem »døbt« under islandske forhold. Resultatet overraskede både ham og besætningen, og tilbagemeldingerne var da også udelukkende positive.
Denne type Bluestream trawlskovle er utroligt stærke og kraftfulde. »Kaldbakur« har tidligere slæbt med Type 14 trawlskovle med et godt resultat. Skovlene her er 7,5 kvadratmeter store, hvorimod de nye skovle, som bestod testen, er en del mindre med en størrelse på kun 6,5 kvadratmeter og en vægt på 3800 kg. Tommelfingerregelen er her, at trawlskovle spredes på en rimelig trawldybde er omtrent længden af R03;R03;fejningerne, og det passer med erfaringerne med type 14 trawlskovlene. Sweepline-længden her var 137 meter og spredningen var den samme.
Ved at skifte til den nye type 23 trawlskovle, blev spredningen med ét øget til 148 meter, ved et slæb på 200 hundrede meters dybde, kun 2 til 7 meter over havbunden. Ifølge Kristinn Gestsson foreligger der endnu ingen sikre tal for brændstofforbruget på turen, men ingeniører om bord kunne bekræfte, at de straks oplevede en betydelig reduktion og forbedring i forbruget.
»Vi kunne have gået skridtet videre og forsøgt os med 6 kvadratmeter skovle, en mulighed som blev overvejet mellem rederiet, skipperen og Thyborøn Trawldoors, da der var overvejende enighed om, at denne størrelse trawlskovl, yderligere kunne reudcerer forbruget. Turen blev da også betragtet som en ren succes.
For som Kristinn Gestsson forklarede, »Vi har været ud for østkysten hele tiden, hvor vi begyndte at fiske i dårligt vejr omkring Berufjörður Gully. Her fik vi slæbt 50 tons rødfisk og en smule sej. Efterfølgende havde vi 130 tons torsk på Fæti Grunden på resten af R03;R03;turen. Fangsten ombord var på tilfredsstillende 200 tons efter kun seks dage til søs,« konstaterede en tilfreds Kristinn Gestsson til slut.
Kilde. Hampidjan.is FiskerForum.dk