Rederiet B-C Pelagic AB har bestilt en ny 63,00 meter trawler hos Karstensens Skibsværft A/S. Fartøjet skal leveres April 2018, og skal afløse rederiets nuværende »Clipperton« samt tidligere frasolgte »Bristol«.
Kvotegrundlaget for det nye fartøj er en kombination af pelagisk fisk til både industri og konsum. Fartøjet skal drive trawlfiskeri efter arter som sild, tobis og brisling.
Rederiet B – C Pelagic AB, er en fusion af 2 velkendte svenske rederier.
Bristol Fiske AB
Rederiet består af brødrene Runar, Aste og Kenny Jansson. Dette rederi blev etableret tilbage i 1961 med bygning af første »Bristol« i stål. Efterfølgende har rederiet erstattet deres fartøj med jævne mellemrum, og det nye skib vil således være fjerde nybygning som Jansson-familien er involveret i. Alle 3 Jansson brødre er aktive fiskere.
Clipperton Fiske AB
Rederiet blev etableret i 1967. Clipperton er også et familierederi, som i dag drives aktivt af Reine og Marcus Backman samt svogeren Erling Malmberg. Reine og Marcus’ fædre, brødrene Gunnar og Inge Backman er også delejere i rederiet. Endvidere er næste generation også aktive fiskere, og videreuddanner sig i øjeblikket på Skagen Skipperskole.
Både Bristol og Clipperton har deres ophav på Donsö i Göteborgs sydlige skærgård. Det nye fartøj vil også få hjemhavn på Donsö. Nye »Clipperton GG 229« vil blive det første nybyggede fiskefartøj til Donsö i 15 år.
En stor del af rederiets driftsgrundlag er industrifiskeri, og de stadig strengere kvalitetskrav til også industrifisk har gjort, at der under projekteringen har været fokus på RSW-tanke og tankanlæg samt mulighed for optimal køling af fangsten.
Rederi og byggeværft har arbejdet sammen adskillige gange, gennem årerne. Seneste større projekt var da Karstensens Skibsværft A/S i 2013 forlængede forrige »Bristol«.
Nye »Clipperton« bliver et tilnærmet søsterskib til værftets nybygning nr. 437 »Themis«, hvor der har været fokus på effektivitet, enkle arbejdsgange og ikke mindst sikkerhed. Indretning og arrangement er optimeret og skræddersyet til rederiets ønsker og krav.
I lighed med de allerfleste af værftets øvrige nybygninger er også nye »Clipperton GG 229« af eget design. Projekteringen er sket i meget nært samarbejde mellem rederi og værft.
Nye »Clipperton GG 229« vil få en længde overalt på 63,00 m og en tonnage på 1399 GT. Lasteevnen vil blive 1445 m3.
Det nye fartøj vil blive udrustet med kraftige wincher, kraner etc. Fremdrivningsanlægget er baseret på en økonomisk hovedmotor fra MaK på 2929 kW.
Fartøjets hoveddimensioner: Længde overalt 63,00 meter Bredde moulded 12,80 meter Dybde shelterdæk 7,80 meter Øvrig teknisk data: Hjælpemaskineri 2 x 600 kW Sidepropellere 2 x 700 kW RSW-anlæg 2 x 640 kW Winch anlæg 2 x 60t trawlwincher 3 x 80t nettromler