Den grønlandske fiskeskipper Siverth Knudsen modtog i sommers sit nye krabbefartøj »GR.05-99 »Laila K« fra Assens Værft og med en fem mands stor besætning, blev kurs og fart sat til hjemhavnen i vestgrønland Paamiut.
Den 20 meter lange og 7 meter bredde brøndbåd er udsprunget af et udviklingsprojekt, som blandt andet Royal Greenland har været med på, sammen med den grønlandske reder og det fynske værft. Det kompakte og topmoderne krabbefartøj, er udviklet til fiskeri efter snekrabber i 10 måneder om året og de resterende måneder, er det meningen besætning og fartøj linefisker efter torsk og hellefisk.
Fartøjet er som noget forholdsvis nyt i grønlandsk fiskeri, udstyret med en 50 m3 stor lagertank, hvor fiskene opsamles og levende fragtes til Royal Greenlands modtagerstationer, hvor de efterfølgende pumpes levende op. Efterspørgslen efter friske fisk er stigende i den grønlandske fiskeindustri og fangstmetoden samt opbevaringen i isafkølet vand på + 4 grader celcius med fuldt integreret recirkulering med oxygentilslutning, sikre fangsten den maksimale kvalitet, når den landes til modtagestationen.
Udover den store transporttank er fartøjet forsynet med et næsten 85 m2 stort arbejdsdæk, til opbevaring af blandt andet de mange krabbetejner, der skal fragtes ud til fiskeriet i Davidsstrædet ud for vestgrønland. Et farvand som kræver at »Laila K« er isklasse-sikret efter DNV-Gl-ICER11;18 med isafvisende skrue og propel samt ror og dyse med issikring af agter.
Værftets ejer Erling Pedersen, henviser til udfordringerne med helt nye regler og krav for isklassificeringen, der efterfølgende betød væsentlige ændringer i konstruktionen af »Laila K« samt myndighedskravene, der betåd at bygningen af værftets første rigtige nybygningsordre i 30 år, blev måneder forsinket. Det koster siger værftsejeren, i en kommentar til Fyns.dk, om et regnskab, der kun lige akurat balancerer, »Vi har i sommers, afleveret et fantastisk skib til en reder, der er meget, meget tilfreds, og jeg er også både stolt over og meget glad for, at vi har afleveret et ordentligt og gedigent skib. Det er den gode side. Den negative er modsat, at jeg havde regnet med, at projektet endte i et rundt nul, men det har nok kostet mig 4,5 millioner. Det har været noget af en lussing,« slutter Erling Pedersen sin forklaring overfor Fyens.dk. Håbet er, at dette udviklingsprojekt, på sigt, kan kaste lidt flere skibe af sig, så noget af det tabte kan hentes hjem igen.
Under alle omstændigheder er skibet skræddersyet til netop det grønlandske fiskeri efter snekrabber og torsk samt hellefisk. Et fiskeri, der med den specielle opbevaringstank ombord, afkølingen og iltsikringen, står knivskarp i konkurrencen om at leverer bedste kvalitet til modtagestationerne rundt om i Grønland.