Den nye trawler »Sjøvik« der er bestilt af en fiskerfamilie på Flekkerøy ses som et eksempel på, hvorledes Norges sydkystflåde kan fornyes og blive langt mere effektiv og rentabel.
Fiskeskipper Martin Andås kommer fra den lille ø Flekkerøy lige syd for Kristiansand, og han forventer at fiske med den nye trawler »Sjøvik« året rundt, og for at det kan lade sig gøre, har han fået ‘struktur’ kvoter (Red. Specielle kvoter tildelt den norske kystfiskerflåde, der er erhvervet fra fartøjer, der er permanent lagt op og taget helt ud af fiskeriet).
Den 28 meter lange og 8,40 meter bredde »Sjøvik« blev døbt på Flekkerøy i midten af januar, seks måneder senere end det oprindeligt havde været planlagt. Forsinkelsen skyldes overvejende et skrifte af værft midt i byggeprocessen, hvor skroget blev flyttet fra ét værft i Riga til ét andet værft i Polen, som så skulle forestå det videre arbejde og færdiggøre fartøjet.
Fortællingen om 50 mio NOK
Den norske skipper og ejer Martin Andås har en lang erfaring med fiskeriet som baggrund. Han var på et tidspunkt i tvivl om han skulle fortsætte det nuværende fiskeri med den gamle trawler »Sjøvik« eller om han ikke hellere skulle kaste sig ud i det og bygge et helt nyt fartøj og gøre fiskeriet mere nutidigt.
Så under fiskeriudstillingen Nor-Fishing tilbage i 2015, tog han beslutningen og drøftede mulighederne med Tage Hansen fra Thyborøn skibs & Motor (3xJ). Budgettet omkring nybygningen og finanseringen stod ikke helt mål med ønskerne, så det blev ved snakken i første omgang. Men den norske fiskeskipper havde ikke sluppet tanken helt, og lidt tilfældigt udenfor Nor-Fishing udstillingen og i et stålende solskinsvejr, mødte han en kvindelig repræsentant fra Innovation Norge og under deres samtale forklarede Martin Andås engageret og ivrigt, hvorledes han kunne tænke sig fiskeriet formet, med ny båd, men samtidig også sin vision om, at bevise overfor den unge generation af fiskere i Norge, at fiskeriet absolut er et levedygtigt fag i Norge. Dette engagement kick-startede hele processen omkring nybygningen.
Fra ord til handling var der pludseligt ikke langt, for resultatet blev en ny kontrakt med Thyborøn Skibs & Motor om at levere et Vestværft-designet fartøj, hvor både Innovation Norge og den lokale bank Spareskillingsbanken aktivt deltog i finansieringen af nybygningen. Den gamle 26.25 meter »Sjøvik«, der blev bygget tilbage i 1985 på Elvestad Verksted i Skien, blev derfor øjeblikkeligt sat til salg for små 5 millioner kroner.
Efter Thyborøn Skibs & Motor havde overdraget »Sjøvik« til Martin Andås og inden dåben på Flekkerøy, havde rejetrawleren allerede haft sin første tur, hvor de landede 3000 kg rejer efter kun nogle få dage til søs. Oplevelsen var yderst tilfredsstillende og som forventede var der selvfølgelig også nogle få og mindre justeringer der skulle foretages, inden kurs og fart igen bliver sat til fiskeriet efter rejer.
Den norske fiskeskipper og ejer Martin Andås er i dag en meget tilfreds mand, der i 2019 både har erhvervet et nyt fartøj samt og ikke mindst en kvote på 150 tons og 64 tons rejer pr. kvartal. Så nu kan trawleren fiske mere eller mindre året rundt, som var det oprindelige ønske, for at gør fiskeriet mere effektivt og rentabelt. Lokalt på Flekkerøy betyder det også noget, for alle fangster fra »Sjøvik« landes lokalt til Reinhardtsen AS i Kristiansand og til den lokale fiskefabrik på Flekkerøy.
Fortællingen om en norsk fiskerfamilie
De fleste eventyr og fortællinger handler næsten altid om en prinsesse og prinsessen i denne fortælling om rejetrawleren »Sjøviks«, er Iben Tomalie Andås, Martins datter. Hun kom i sin dåbstale til navngivningen af »Sjøvik« ind på historien omkring Flekkerøyfisk AS, inden hun med et velanrettet kast splintrede Champagneflasken mod skibssiden i første forsøg.
Iben fortalte inden champagne-svinget, at Sjøvik-navnet oprindeligt stammer fra en fiskerkutter, som hendes bedstefar Thomas Ingebret sammen med brødrene Bjarne og Jacob havde købt tilbage i 1949. De navngav båden efter det sted hvor de boede, Sjøvik på Hustofta. Moderen til de tre brødre var Tomalie Ingine, og Iben bekræftede i sin fortælling og med et smil, at hun var opkaldt efter hende.
Trods en høj alder på 98 år, holder Bjarne sig stadig daglig opdateret om hvordan »Sjøvik« fisker og om kronekursen på den danske valuta har været dyre eller billige i byggeperioden. Han har også allerede været om bord på den nye rejetrawler, og har ved selvsyn set hvor stor udviklingen har været de seneste 70 år, siden han selv startede som fisker. Iben forklarede videre at hendes far begyndte at fiske i Skudeviga, da han var femten. Der mødte han Ibens mor, og de giftede sig. Ibens far havde allerede på det tidspunkt købt en kutter sammen med onkel Thor Gunnar og bedstefar Trygve.
Iben fortalte også, at de havde fiskede sammen i ti år og antallet af både var steget til tre, alle med navnet »Sjøvik«. Men i 2007 blev fartøjerne solgt, fiskeriet stoppede og de gik alle ind i andre brancher og begyndte at arbejde med noget helt andet.
Men allerede nogle år senere, var de alle tilbage på egen båd igen. Onkel Thor Gunnar med trawleren »Monsun«, sammen med onkel Thomas og Severin og Ibens far med »Sjøvik«. Hver eneste båd, som Ibens far siden har ejet, er alle blevet navngivet »Sjøvik«.
FiskerForum ønsker »Sjøvik«, besætning samt skipper alt godt fremover og god vind.