Logo-FiskerForum
  • Top Artikler
  • Nyheder
    • Seneste Nyheder
    • Nordiske Nyheder (Kortnyt)
    • Nybygninger
    • Reguleringer
    • Nyheds Kategorier
      • Akvakultur
      • Fiskearter
      • Fiskeri
      • Foreninger
      • Forskning
      • Forvaltning
      • Havne
      • Messer
      • Miljø
      • Nyheder
      • Områder
      • Politik
      • Producenter
      • Produkter
      • Slutbruger – Fødevarer
      • Uddannelse
      • Ulykker-Forlis
      • Økonomi
      • Gæsteartikler
    • Nyhedsarkiv
      • 2022
      • 2021
      • 2020
      • 2019
      • 2018
      • 2017
      • 2016
      • 2015
      • 2014
      • 2013
      • 2012
      • 2011
      • 2010
    • News in English
    • Nyhedsservice
    • Video
  • Fartøjer
    • Skibsdatabase
    • Nyeste Billeder
    • Skibe Til Salg
    • Ordrelisten
    • Nybygninger
    • Nybygninger – leveringer
  • Køb & Salg
    • Køb og salg
    • Til Salg
    • Købes
    • Frydendahl Daconet
    • Opret Profil
  • Jobs
    • Jobs
    • Hyrebørs
  • Service
    • Vejret
    • Auktionspriser
    • Oliepriser
    • Fakta Om Fisk
      • Fiskearter
      • Fangstmetoder
    • Servicelinks
    • Nyhedsservice
    • Kontakt
    • Medieinformation
  • Servicelinks
  • Dansk
  • English
Menu
  • Top Artikler
  • Nyheder
    • Seneste Nyheder
    • Nordiske Nyheder (Kortnyt)
    • Nybygninger
    • Reguleringer
    • Nyheds Kategorier
      • Akvakultur
      • Fiskearter
      • Fiskeri
      • Foreninger
      • Forskning
      • Forvaltning
      • Havne
      • Messer
      • Miljø
      • Nyheder
      • Områder
      • Politik
      • Producenter
      • Produkter
      • Slutbruger – Fødevarer
      • Uddannelse
      • Ulykker-Forlis
      • Økonomi
      • Gæsteartikler
    • Nyhedsarkiv
      • 2022
      • 2021
      • 2020
      • 2019
      • 2018
      • 2017
      • 2016
      • 2015
      • 2014
      • 2013
      • 2012
      • 2011
      • 2010
    • News in English
    • Nyhedsservice
    • Video
  • Fartøjer
    • Skibsdatabase
    • Nyeste Billeder
    • Skibe Til Salg
    • Ordrelisten
    • Nybygninger
    • Nybygninger – leveringer
  • Køb & Salg
    • Køb og salg
    • Til Salg
    • Købes
    • Frydendahl Daconet
    • Opret Profil
  • Jobs
    • Jobs
    • Hyrebørs
  • Service
    • Vejret
    • Auktionspriser
    • Oliepriser
    • Fakta Om Fisk
      • Fiskearter
      • Fangstmetoder
    • Servicelinks
    • Nyhedsservice
    • Kontakt
    • Medieinformation
  • Servicelinks
  • Dansk
  • English
Nybygning NC330 Kristin leveret fra Karstensens Skibsværft

Nybygning NC330 Kristin fra Karstensens Skibsværft

  • august 21, 2020
  • Ebbe
  • Dato: 21/08/2020
  • kl. 16:04
  • Kilde: FiskerForum, Karstensens Skibsværft
  • Kategori: Nybygning, Nybygning levering
  • Tags: Karstensens Skibsværft, Skagen
  • Land: Danmark, Tyskland

6 April 2017 blev der indgået kontrakt mellem rederiet ”Kristin” Fischereigesellschaft mbH om bygning af en 49,95 m Trawler / <800 GT.

Den oprindelige leverandør af skroget meldte pludselig fra, og bygningen af skroget blev overladt til Karstensen Shipyard Poland. Dette uforudsete ændring afstedkom naturligvis en ganske stor forsinkelse, men gav samtidig mulighed for, at forlænge skibet allerede inden bygningen var påbegyndt. Denne mulighed opstod i forbindelse med regelændringer i Tyskland, hvor tonnagegrænsen i mellemtiden var hævet fra 800 til 1000 GT.
Skroget ankom, til Skagen, i Januar 2020, og det færdige skib blev, efter veloverstået fiskeprøvetur, overleveret til rederiet 16 Juli 2020.

Bag det tyske rederi står Örjan Carlsson og Ola Hansson samt førstnævntes svigersøn Dan Bergman, alle bosatte på Donsö i skærgården udfor Göteborg, Sverige. Alle redere er aktive ombord som hhv styrmand, skipper og maskinchef.
Kvotegrundlaget for det nye fartøj er en kombination af pelagisk fisk til konsum. Fartøjet skal drive trawlfiskeri efter arter som sild, tobis og brisling.

Karstensens Skibsværft glæder sig over den tillid rederiet. Rederi og byggeværft har en lang historie sammen.
Nye ”Kristin” er et helt nyudviklet design, hvor der har været fokus på effektivitet, enkle arbejdsgange og ikke mindst sikkerhed. Indretning og arrangement er optimeret og skræddersyet til rederiets ønsker og krav.

I lighed med værftets øvrige nybygninger er også nye ”Kristin” af eget design. Dette sikrer en økonomisk optimering, kort beslutningsproces og klart afgrænsede ansvarsområder. Projekteringen er sket i meget nært samarbejde mellem rederi og værft.

Design, indretning og arrangement er blevet til i et godt og nært samarbejde mellem Rederi og Værft. Rederiets driftsgrundlag er konsumfiskeri, og de stadig strengere kvalitetskrav har gjort, at der under projekteringen har været fokus på RSW-tanke og –anlæg, og mulighed for optimal køling af fangsten. Önnereds Svets har leveret et 2 tank / 2 pumpe vacuum system som er frekvensstyrter. Frekvensstyrningen gør det muligt at regulere hastigheden i systemet og anvendes for at udnytte kapaciteten optimalt, og samtidig forlænge levetiden som en positiv afledt effekt.

Rederiet har vært optaget av innovative løsninger, og der har vært lagt specielt vægt på at optimere arbejdsforhold, sikkerhed og komfort for besætningen. I tillæg til dette er det lagt stor fokus på skrogets udformning, og optimering i forhold til driftsprofil, dette med tanke på lavest mulig fuel forbrug i forhold til transporteret last.
I tillæg er fartøjet udrustet med elektriske wincher samt en række andre tiltag for at sikre lavest mulige energiforbrug.
Endvidere – og som det første fartøj i Tyskland/Sverige/Danmark – så er ”Kristin” udrustet med elektrisk fiskepumpe for mere effektiv og skånsom behandling af fangsten.

Hoveddimensioner

Længde oa.
53,55 meter
Længde pp.
48,10 meter
Bredde mld
11,20 meter
Dybgang hoveddæk
4,75 meter
Dybde shelterdæk
7,15 meter
Scantling dybgang
6,50 meter

Kapaciteter mm.

Brændolie
150 m³
Ferskvand
10 m³
Teknisk ferskvand
35 m³
RSW-tanke
1.080 m³
Tonnage
973 m³

Leverandører

Hovedmotor
RSW System
Önnereds Svets - Vacuum system
Alarmsystemer
Elektronik
Hovedentreprise

Teknisk udstyr

Design: Karstensens Skibsværft A/S
Prøvetursfart/gennemsnit:
14,8 knob @ 2309 kW.
Klasse: DNV-GL +1A Ice-C, E0, Fishing Vessel.

DÆKSMASKINERI:
Elektriske wincher, alle leveret af MacGregor Rapp Marine:
2 x Trawl wincher 50,0 t
2 x Nettromler 60,0 t
1 x Frelserwinch 38,0 t
1 x Fortøjningswinch, agter 6,6 t
1 x Netsondewinch
2 x Ankerwinch

Elektrisk fiskepumpeudstyr leveret af MacGregor Rapp Marine:
2 x Fiskepumper, 16″ (MacGregor Rapp Marine)
1 x El-kabeltromle
1 x Fiskeslangetromle
Dækskraner leveret af SeaQuest:
1 x Fordækskran, 4t x 16,0 m.
1 x Netkran agter, 4t x 12,0 m.
Hydraulik drivstationer / power packs:
Krananlæg:
2 x 87 kW.
Trawlblokke Brdr Markussen, BlueLine
Ankre og kæder 2 x AC-14 HHP, 1069 kg

FREMDRIVNING OG MASKINERI
Hovedmotor: MaK 8M25, 2309 kW @ 750 rpm.
Propelleranlæg: Cat Propulsion (Berg) MPP850, d3800 mm.
Reduktionsgear: Reintjes LAF 4555.
Akselgenerator: AvK Cummins DSG 86, 1200 kW / 1500 kVA @ 1200 rpm
Hjælpemotorer: 2 x Scania DI13, 400 kWe @ 1800 rpm.
Styremaskine: 1 x Kongsberg Tenfjord SR662 – 170 kNm.
Ror 1 x R-R Kongsberg Ulstein FB-H 3746 (flap).
Sidepropellere: 2 x Brunvoll FU-45-LTC-1375, 400 kW / 545 HP

Startluftkompressor: 2 x Atlas-Copco LT5-30, 24,5m3/h @ 30 bar
Arbejdsluftkompr: 1 x Atlas-Copco GA7FF
BrO separator/filter: GreenOil.
BrO transferpumper: 2 x Bombas Azcue.
BrO fjernpejling: MCS.
SmO separator/filter: GreenOil.
Pumper: Hovedmotor køling: Bombas Azcue.
Brand-, spule- og lænsepumper:
Bombas Azcue.
Hydraulik-, AC og øvrige kølevandspumper:
Bombas Azcue.
Bokskølere: Kelvion (hovedmotor)
Blokland (hjælpemaskineri)
(alle maskiner og øvrige hovedkomponenter er FV-kølede).
Dykpumper: Tsurumi.
FV hydroforanlæg: 2 x Bombas Azcue.
Toilet/sewage pumper: 2 x Hidrostal.
Toilet/vacuum system: Jets.
VV beholdere: 2 x OSO Marine 17RA 300 E
FV generator: Enwa, 3,5 m3/24h.
Lastevandsseparator: DVZ 1000 FSU OilChief

FISKETANKE / FISKEBEHANDLING:
RSW-system: 2 x Johnson Controls (JCI), 2 x 700 kW / 2 x 605.000 kCal/h.
Cirkulationspumper 2 x 480 cum/h
Kondensatorpumper 2 x 165 cum/h
Pumper af type Bombas Azcue.
RSW cirkulationssystem med Eltorque aktuerede ventiler, styret fra JCI kontrolsystem.
Vacuum-system: Önnereds Svets:
2 x 66 kW kompressor aggregater. (Frekvensstyret)
2 x 2800 l tank.

REDNINGS- OG BRANDSLUKNINGSUDRUSTNING:
Redningsflåder: 2 x Viking, 8 pers.
Brandmeldeanlæg: Consilium.
Central brandslukning: Survitec, vandtågeanlæg.

INDRETNING MM:
Styrehus indretning: Karstensens Skibsværft
Styrehus-stole: 2 x NorSap 1600 Comfort.
Indretning: Maritime Montering.
Møbler i indretning: Maritime Montering / Ekornes.
Skodder: BIP.
Indretningsdøre: Momec door.
Ventilationsanlæg: LF Ventilation.
A/C anlæg: LF Ventilation.
Vinduer: Promap.
Frontvinduer: 19+6 mm lamineret glas.
Vinduesviskere: 4 x Wynn.
Malingsleverandør: Sigma PPG.

ELEKTRISK:
Komplet installation: KS Elektro A/S.
Alarm-/overvågning: Marine Control Services (MCS), Norge.
Navigationslys: Den Haan.
Søgeprojektør: 2 x Seematz.
Tank niveau alarmer: Mobrey.
Hovedtavle: Scantechnic.
PMS system: DEIF Delomatic 4.

ELEKTRONIK:
Elektronisk udrustning (navigation, fiskesøgning, kommunikation) leveret af Furuno, Scanmar og Simrad (Nautic Center) og installeret af KS Elektro. Hovedkomponenter:
Matrise system: Furuno Videowall Mk2.
LF sonar: 1 x Furuno FSV-25.
MF sonar: 1 x Furuno FSV-85.
Ekkolod: 1 x Simrad ES80/EK80 – 38khz sender.
1 x Simrad ES70.
1 x Simrad ES80.
1 x Furuno DFF-1.
Navigtions ekkolod: 1 x Furuno FE-800
3D sonar: WASSP F3Xi, 160 kHz.
Trawl sonar: 1 x Simrad FS70.
Netmonitorering: 1 x Scanmar.
Dopplerlog: 1 x Furuno DS-80.
Radar, X-band: 1 x Furuno 2218 BB.
Radar, X-band: 1 x Furuno 2218 BB.
Gyro: 1 x Simrad GC80.
GPS-gyro: 1 x Furuno SC-130.
Autopilot: 1 x Simrad AP70 MkII.
Ecdis: 2 x Furuno FMD-3200.
Plotter : 1 x MaxSea Time Zero.
1 x Olex.
1 x Sodena
SSB: Sailor 6310.
VHF udrustning: 2 x Sailor 6222 DSC
3 x Sailor 6210.
V-sat kommunikation: Intellian V85-NX.
Satellit tlf LT-3100.
Sat-TV system: Intellian T110W.
TV/underholdning: Furuno Sverige.

– alt udstyr som blackbox, og fremvist på:

– alt udstyr som blackbox, og fremvist på:
Styrehus monitorer: 55” Olorin, widescreen monitorer.

Nybygning NC330 Kristin leveret fra Karstensens Skibsværft

Skroget er bygget i stål med to gennemgående dæk, hoveddæk og shelterdæk samt bak- og bådedæk. Dækshus på bådedæk, styrehus, skorsten samt for- og agtermast bygges i aluminium. Skroget bygges på rundspant, med spejl og udfaldende bov med markant bulb under vandlinie. Agterskibet udføres med knæklinie/bulbstævn og skeg.

Under hoveddækket inddeles skroget i følgende vandtætte rum: Forepeak, bovpropeller-/sonarrum, RSW-last sektion med centralt pumpe-/manifoldrum, maskinrum med hovedmotor koblet til reduktionsgear med propeller i dyse, samt agterpeak med tanke.
På hoveddæk er indrettet: Forepeak, rum for vakuum anlæg, RSW-last trunk sektion, med centergang for RSW-anlæg, indretningssektion SB, værksted og kontrolrum SB og helt agter storesrum med styremaskine samt BB tavlerum. Indretningssektion med 4 stk 2 mands lukafer, alle med eget bad/toilet samt gang og trapper.

På shelterdæk indrettes, under hvalbak: Stores i forepeak, generator-rum, dæksstores samt laboratorium. Agten for bak fiskemodtags dækket, med afsilingskasse samt luger til de 8 RSW-tanke. Afsilingskasse og slidskesystem udføres i aluminium aht vægt.
Agten for midtskibs fuld bredde overbygning med indretning

Indretning på shelterdæk med 2 stk 2 mands lukafer, omklædningsrum samt gang og trapper.
Ved at placere indretningen længst muligt væk fra propelleren, er der et godt grundlag for en støjsvag indretning, der opfylder ikke alene diverse krav, men også eks. den danske Søfartsstyrelses anbefalinger (55 dB(A) i kamre). Udover selve placeringen er der udført en række konstruktive tiltag mht støjisolering, der også er stærkt medvirkende til et lavt støjniveau.

Agten for overbygning trawldæk BB med 2 stk trawlwincher og agten herfor 2 stk nettromler side-om-side og SB fiskepumpe. På spejl er indbygget hydraulisk 2 stk hækporte samt 2 x 3 stk hydrauliske styrestænger.
På bakdæk er monteret 2 ankerspil samt fortøjningsudrustning. Ankerspil er placeret inde i hus, sammenbygget med formast / bølgebryder.
På bådedæk, agten for midtskibs, er monteret dækshus med messe, kabys, dagrum og gang/fælles toilet. Helt agter trawlgalge med fiskepumpedæk BB.
På broddæk er styrehus monteret højt og med 360° sigt. Dæk for MOB-båd BB agten for styrehus. Trawlgalge med ophæng for 2 trawlblokke samt frelserblok helt agter.
Alt som vist på generalarrangement.

Designfilosofien bag hoved-/hjælpemotor konstellationen er som følger:
Der er monteret kraftudtag (PTO) på hovedgearet, dette er beregnet for primær drift af skibets strømforsyning via akselgeneratoren (1200 kW).
For yderligere strømforsyning forsynes fartøjet med 1 stk generator-anlæg, hertil kommer 1 stk havne-generator. Det elektriske system har mulighed for load-sharing / parallel drift af de 2 hjælpemotor generatorer.
Under fiskeri, hvor fartøjets elektriske winchanlæg anvendes mere eller mindre kontinuerligt, vil hovedgearets PTO og dermed akselgeneratoren være koblet ind. Når der er brug for fuld kraft på spillene, vil der ikke være behov for fuld ydelse på hovedmotoren. Hovedmotoren vil således bruges som kraftkilde dels til fremdrivning og dels til strømforsyningen. Følgelig er det ikke nødvendigt at have hjælpemotorerne i drift.
Skulle der være ønske om yderligere kraft på fremdrivningsanlægget, da er hjælpemotor 1 så tilstrækkelig stor, at den vil kunne køre skibets normale strømforsyning samt hydrauliksystemet i towing-mode.
Da det elektriske system er forberedt for load-sharing / parallel kobling af de 2 generatorer, vil der være en stor sikkerhed i systemet, idet disse tilsammen vil kunne dække fartøjets strømforbrug på tilfredsstillende vis.
Ovenstående sikrer en brændstof- og driftsøkonomisk fornuftig drift, samtidig med at der opnås en stor driftsikkerhed.

TidligereForrige nyhedKameraovervågning for enhver pris – skulle man tro!
Næste nyhedDe bedste apps til lystfiskereNæste
Fiskeristyrelsen

Ændring af regler om vilkår for fiskeri i Østersøen (ICES underområde 22–32).

Ombygget træ-kutter fik testet vores kystredningsvæsens mobilitet. foto FiskerForum

Ombygget træ-kutter fik testet vores kystredningstjenestes mobilitet

Fiskeriet må vige for »De Grønnes vidtløftige planer«. foto: NatureEnergy

Fiskeriet må vige for »De Grønnes vidtløftige planer«

Hvis målet med 10.000 nye havmøller i Nordsøen skal nås - skal bureaukratiet fjernes. foto: havmøller - FiskerForum

Hvis målet med 10.000 nye havmøller i Nordsøen skal nås – skal bureaukratiet fjernes

ANNONCER

Kontaktinfo

  • +45 60 22 09 46
  • info@fiskerforum.dk
  • Otto Pedersvej 1
    6960 Hvide Sande
    Danmark

Nyheder

  • Seneste Nyheder
  • Nordiske Nyheder
  • Nybygninger
  • Nyhedsservice
  • Tip en Nyhed
  • News in English

Andre Projekter

  • Oplevelsesgaver
  • DK Fisker
  • Tilbudsverden.dk
  • Traepiller-priser.dk
  • OSB plader
  • Gas grill
  • Hvide Sande
  • Redningsvest
  • WordPress kursus

Service

  • Fartøjer - Skibsdatabase
  • Køb & Salg
  • Hyrebørs
  • Oliepriser
  • Fiskepriser
  • Fakta om Fisk
  • Medieinformation

NYHEDSARKIV

  • 2019
  • 2018
  • 2017
  • 2016
  • 2015

Nyhedsservice

modtag nyheder
Tip en nyhed
Facebook Instagram Twitter Youtube
reklamer nej tak
Logo-FiskerForum

Alle billeder, tekster og data på FiskerForum er beskyttet af dansk lov om ophavsret. Alle rettigheder tilhører eller varetages af FiskerForum.dk på vegne af de tilknyttede fotografer. Det er ikke tilladt at kopiere eller bruge tekster, data eller billeder fra FiskerForum uden tilladelse. © 2004 - 2019

Webdesign by ApolloMedia

Handelsbetingelser Cookie & Privatlivspolitik

By continuing to use this website, you consent to the use of cookies in accordance with our Cookie Policy.

Accept