Logo-FiskerForum
  • Top Artikler
  • Nyheder
    • Seneste Nyheder
    • Nordiske Nyheder (Kortnyt)
    • Nybygninger
    • Reguleringer
    • Nyheds Kategorier
      • Akvakultur
      • Fiskearter
      • Fiskeri
      • Foreninger
      • Forskning
      • Forvaltning
      • Havne
      • Messer
      • Miljø
      • Nyheder
      • Områder
      • Politik
      • Producenter
      • Produkter
      • Slutbruger – Fødevarer
      • Uddannelse
      • Ulykker-Forlis
      • Økonomi
      • Gæsteartikler
    • Nyhedsarkiv
      • 2022
      • 2021
      • 2020
      • 2019
      • 2018
      • 2017
      • 2016
      • 2015
      • 2014
      • 2013
      • 2012
      • 2011
      • 2010
    • News in English
    • Nyhedsservice
    • Video
  • Fartøjer
    • Skibsdatabase
    • Nyeste Billeder
    • Skibe Til Salg
    • Ordrelisten
    • Nybygninger
    • Nybygninger – leveringer
  • Køb & Salg
    • Køb og salg
    • Til Salg
    • Købes
    • Frydendahl
    • Opret Profil
  • Jobs
    • Jobs
    • Hyrebørs
  • Service
    • Vejret
    • Auktionspriser
    • Oliepriser
    • Fakta Om Fisk
      • Fiskearter
      • Fangstmetoder
    • Servicelinks
    • Nyhedsservice
    • Kontakt
    • Medieinformation
  • Servicelinks
  • Dansk
  • English
Menu
  • Top Artikler
  • Nyheder
    • Seneste Nyheder
    • Nordiske Nyheder (Kortnyt)
    • Nybygninger
    • Reguleringer
    • Nyheds Kategorier
      • Akvakultur
      • Fiskearter
      • Fiskeri
      • Foreninger
      • Forskning
      • Forvaltning
      • Havne
      • Messer
      • Miljø
      • Nyheder
      • Områder
      • Politik
      • Producenter
      • Produkter
      • Slutbruger – Fødevarer
      • Uddannelse
      • Ulykker-Forlis
      • Økonomi
      • Gæsteartikler
    • Nyhedsarkiv
      • 2022
      • 2021
      • 2020
      • 2019
      • 2018
      • 2017
      • 2016
      • 2015
      • 2014
      • 2013
      • 2012
      • 2011
      • 2010
    • News in English
    • Nyhedsservice
    • Video
  • Fartøjer
    • Skibsdatabase
    • Nyeste Billeder
    • Skibe Til Salg
    • Ordrelisten
    • Nybygninger
    • Nybygninger – leveringer
  • Køb & Salg
    • Køb og salg
    • Til Salg
    • Købes
    • Frydendahl
    • Opret Profil
  • Jobs
    • Jobs
    • Hyrebørs
  • Service
    • Vejret
    • Auktionspriser
    • Oliepriser
    • Fakta Om Fisk
      • Fiskearter
      • Fangstmetoder
    • Servicelinks
    • Nyhedsservice
    • Kontakt
    • Medieinformation
  • Servicelinks
  • Dansk
  • English
BF515 Endeavour V

Nybygning BF515 Endeavour V leveret fra Macduff Shipyard

  • februar 19, 2021
  • Ebbe
  • Dato: 19/02/2021
  • kl. 14:43
  • Kilde: MacDuff Shipyard Ltd
  • Kategori: Nybygning, Nybygning levering
  • Land: Danmark

Det skotske værft har fornyligt lagt sidste hånd på værftets hidtil største nybygningsordre »Endeavour V« til selskabet Knockhead Llp fra Whitehill, der ligger lidt vest for Macduff.

Fiskerfartøjet bliver det femte i rækken af fartøjer, der bygges til skipper Peter Lovie med fiske-selskabet Knockhead Llp. Et samarbejde der næsten strækker sig 35 år tilbage i tiden og som nu kulminerer med værftets største enkeltstående ordre og nybygning til dato.

Projektet startede tilbage i sommeren 2017, hvor fisker og reder Peter Lovie henvendte sig med et ønske om at bygge et helt nyt fiskerfartøj med en markant bedre brændstof-økonomi, men også et ønske om at få et langt mere servicevenligt fartøj, der samtidig også skulle have øget stabilitet og sødygtighed i forhold til rederens nuværende og eksisterende fartøj.

Et forslag, der skulle imødekomme rederens ønsker, kom fra værftets egen design-afdeling, der konkluderede følgende, at for at opnå dette ville det sandsynligvis være nødvendigt med et noget længere skib end det eksisterende. Det første til at man med hjælp af CFD-teknologi fik vurderet forskellene i vandskrogsmodstand mellem en model af det eksisterende skib og en koncept-model af det nye, som samtidig var blevet forlænget en smule.

Forsøget viste at skibet skulle være længere
Som forventet viste dataene, en signifikant reduktion i skrogmodstanden, med det noget længere fartøj (konceptmodellen). Men omvendt kunne man ikke ved denne analyse og test alene vurdere forskellene i manøvre- og sødygtighed. Så for at vurdere forskellene her, gennemførte man sammen med Wolfson Unit nogle forsøg ved forsøgstanken ved Solent University i Southampton.

Begge skrogmodeller blev, både for den gamle samt den nye konceptmodel, vurderet udfra en række hastigheder i både roligt vand og i forhold, der mindede om det nordlige Atlanterhav, hvor Peter Lovie’s fiskeri normalt foregår. Her viste det sig hurtigt og meget tydeligt, at det længere skrog ved konceptmodellen havde betydeligt mindre pitching-bevægelser sammen med en langt lavere bøjnings-effekt i model-forholdene fra det Nordatlantiske. Beslutningen blev derfor ikke overraskende, at forlænge den endelige nybygning med yderligere en meter, hvilket også gav lidt mere plads indenbords.

BF515 Endeavour VMed skibets skroglinjer færdig-udformet samt stabiliteten afprøvet og endeligt vurderet af Macduff Ship Design, blev byggeplanerne derefter udarbejdet og forelagt Bureau Veritas-klassificering til godkendelse sammen med udstyrstegningerne og udregningerne. Disse blev derefter leveret til værftet Finomar Shipyard i Szezcin i Polen, som dermed fik underentreprisen med at fremstille og bygge skroget og styrehuset. Disse blev efter færdiggørelsen bugseret til Macduff Shipyard i november måned 2019.

Efter opbygningen og udrustningen af »Endeavour V« ved Macduff, ifølge MCA og BV-reglerne, afgik skibet til Fraserburgh, hvor fartøjet skulle have sidste og endelige omgang maling.

Efterfølgende har skibet gennemført tilfredsstillende sø- og Fiskeriforsøg, så skibet lige før julen 2020 kunne overdrages til rederiet, der oplyser overfor FiskerForum.dk, at man på jomfrurejsen, vil fiske ud for den skotske vestkyst.

De første meldinger herfra lyder lovende, for alt fungerer som planlagt, både hvad angår den forventede øgede hastighed og sødygtighed samt det beregnede og meget reducerede brændstofforbrug. Alt i alt en første rejse med helt klare og meget tilfredsstillende resultater.

»Endeavour V« har fire dæks-niveauer
Fire niveauer, som alle kører i hele skibets længde, bortset fra brodækket. Dette arrangement læner sig op ad erfaringerne fra det tidligere skib »Endeavour IV«, som allerede har bevist sin værdi. Den øgede længde har fundet sin udnyttelse i øget komfort og fiskekapacitet samt ikke mindst et både større og langt bedre arbejdsområde på dækket.

Hoveddimensioner

Længde oa.
34,00 meter
Længde pp.
30,25 meter
Bredde mld
10,50 meter
Dybgang hoveddæk
4,90 meter
Dybde trawldæk
7,25 meter
Last
2.200 Kasser
Rulledæmpningstank
8.100 Liter

Kapaciteter mm.

Brændolie
90.600 L
Ferskvand
46.500 L
Hydraulik Olie
3.000 L
Smøreolie
1.250 Liter
Lastrum
cum.
Aptering
12 mand
Tonnage

Leverandører

Propeller og gear
Dæksmaskineri
Dækskran
Thrustere
Trawl og wirer
Brandbekæmpelse og LSA
Trawlskovle
Hovedentreprise

Teknisk udstyr

Udvikling : Wolfson Unit MTIA, UK
Design : Værftet & Macduff Ship Design Ltd
Konstruktion og stabilitetsberegninger : Macduff Ship Design
Skrog : Finomar Shipyard, Polen
Klassifikation: Bureau Veritas

Fremdrivningsanlæg
MAK8M20C, 1060 kW @ 900 rpm
Caterpillar C9.3, 250 ekW : Finning UK Ltd
Udstødningsdæmpere : IMS Ltd, UK
Mekanord 650HS, 6.47:1 reduction gearbox: MEProduction
3.3 m CP propeller & stern gear : Kumera Helseth
3.3 m dyse and triple ror : BT Marine Propellers Ltd
MT5000 styremaskine : Scan Steering AS
Noris motorcontrol og alarm system : Trevor McDonald (MES) Ltd, UK
KT300H Bow og hæk thrustere : Kort Propulsion
Boxkølere : Blokland

Dæksmaskineri
Den omfattende Dæksmaskineri udrustning er leveret MacGregor som også har designet hydraulikpakken.

· 3 stk 30 t trawl wincher, 2250 m 26 mm diameter wire
· 3 stk 20 t sweep wincher
· 3 stk 12 t tackle winches
· 2 stk 10 t cod end winches
· 2 stk 13 t gilson winches
· 2 stk 6 t grejwincher agter
· 1 stk 8 t grejwincher, for
· 1 stk 3 t last winch
· 1 stk triple anker, og fortøjningswinch
· Pentagon autotrawl system
12 m dækskran 2.2 tons winch : SeaQuest Systems
Last og køl, samt ismaskiner : Airo-Tech
Fiskehåndteringssystem : Værftet.

Aircondition : Air Handling Equipment Ltd
Anker og kæder : Fendercare
Vinduer and belysning : H.K. Van Wingerden & ZN.B. V
Weathertight ships doors supplied by Winel
Lænseventiler : Meson
Olie- og vandseparator : Goltens UK Ltd
Lænse- og ballastpumper, spule- og brandpumper : Bombas Azcue
Branddøre og panels : Leveret af Promat UK Ltd
Brandbekæmpelse og LSA : Leveret af Blue Anchor Fire & Safety
MOB rescue sling : Leveret af Quick Sling
Maling og overfladebehandling : Leveret af PPG

Elektronik
Leveret af: Woodsons of Aberdeen, UK
Furuno, UK
Scanmar, UK

Fiskegrejer
Trawl, wire, flettede wirer – leveret af Jackson Trawl, UK
Rulleklump : Leveret Morgere, Frankrig
Trawl skovle : Leveret af Vonin Storm, Færøerne

BF515 Endeavour V
BF515 Endeavour V
BF515 Endeavour V
BF515 Endeavour V
BF515 Endeavour V
BF515 Endeavour V
BF515 Endeavour V
BF515 Endeavour V
BF515 Endeavour V
BF515 Endeavour V
BF515 Endeavour V
BF515 Endeavour V
BF515 Endeavour V
BF515 Endeavour V
BF515 Endeavour V
BF515 Endeavour V
BF515 Endeavour V
BF515 Endeavour V
BF515 Endeavour V
BF515 Endeavour V
BF515 Endeavour V
BF515 Endeavour V
BF515 Endeavour V
BF515 Endeavour V
BF515 Endeavour V
BF515 Endeavour V
BF515 Endeavour V
BF515 Endeavour V
BF515 Endeavour V
BF515 Endeavour V
BF515 Endeavour V
BF515 Endeavour V
BF515 Endeavour V
BF515 Endeavour V
BF515 Endeavour V
BF515 Endeavour V
BF515 Endeavour V
BF515 Endeavour V
BF515 Endeavour V
BF515 Endeavour V
BF515 Endeavour V
BF515 Endeavour V
BF515 Endeavour V
BF515 Endeavour V
BF515 Endeavour V
BF515 Endeavour V
BF515 Endeavour V
BF515 Endeavour V
BF515 Endeavour V
BF515 Endeavour V

»Endeavour V« har fire dæks-niveauer
Fire niveauer, som alle kører i hele skibets længde, bortset fra brodækket. Dette arrangement læner sig op ad erfaringerne fra det tidligere skib »Endeavour IV«, som allerede har bevist sin værdi. Den øgede længde har fundet sin udnyttelse i øget komfort og fiskekapacitet samt ikke mindst et både større og langt bedre arbejdsområde på dækket.

Under hoveddækket er fire rum adskilt i; agterpeak, maskinrum, fiskehåndtering samt forpeak.

Agterpeak har adskillige tanke, der blandt andet bruges til skibets ferskvand samt tanke med alt fra smøre- og hydraulikolie m.m.

I maskinrummet findes skibets motor, en MAK 8M20C-motor på 1060 kW ved 900 omdr./min. samt to Caterpillar C9.3 lysmaskiner/generatorer. De er monteret i bagbords side af maskinrummet. På styrbordssiden af ​​maskinrummet er den store hovedtavle monteret i et kabinet, sammen med en lille arbejdsstation, hvor skibets ingeniør kan overvåge og kontrollere systemets ydeevne.

Et stort last-rum er placeret foran maskinrummet med plads til op til 2.200 fiskekasser. Kølingen her foregår via kølerør monteret i loftet, såvel som under gulv. Midlet i kølerørerne er flydende, hvilket ikke udgør nogen nævneværdig fare, for hvis der opstår en lækage, kan det let lade sig reparere om bord.

Opbevaringen af is er placeret i lastrummet, hvor der er plads til 10 tons flage-is. Her er der også placeret en speciel is-blander, til fremstilling af is til differentieret afkøling af visse fiske-arter. Over hoveddækket er skibet opdelt langs midterlinjen, henholdsvis med arbejdsområder til bagbord og indkvartering m.m. til styrbord. Til bagbordssiden er der et teknik-rum, der er kombineret med maskinchefens værksted bagude.

Fiskehåndterings-området ligger midtskibs, og til styrbord er der både et vaskeri, et spisekammer samt endeligt en kabys helt agterude, efterfulgt af et stort opbevarings-rum samt fire tomandshytter beliggende fremad. En stor 20 m3 tragt er desuden monteret langs centerlinjen af skibet.

Et dæk op ligger trawldækket, hvor det meste af dæks-maskineriet er installeret, og det er også her fiskeriet finder sted. Dækket har to ramper bagud med hydrauliske agter-porte monteret øverst på hver rampe for at beskytte besætningen. Foran disse er to indbyggede skidtklapper, hvor fangsten tages om bord. Dækket er derefter åbent hele vejen til agterkant styrhus, hvor der er monteret tre wirespil.

Shelter-dækket løber fra agter til stævn, hvor den overvejende er åben, men en gangbro rundt fartøjet, giver ly og læ for dem der arbejder på trawldækket. Midtskibs findes tre to-mandskahytter sammen med et elektronikrum. Helt fremme findes fortøjring samt forankring-spillene. Disse er monteret i et vejr-tæt rum og bruges til ankerkæderne samt til opbevaring af fortøjringsenderne.

Selve brodækket indeholder det store styrehus, der er i næsten hele skibets brede, for netop at give det mest optimale udsyn herfra, når der skal manøvreres i snævre og meget begrænsede passager. Der er ligeledes monteret store vinduer bagud, hvilket giver et imponerende udsyn over hele trawldækket, og som dermed også fremmer besætningens sikkerhed bedst muligt.

TidligereForrige nyhedMulighed for fleksibilitet på fartøjsniveau fra 2020 til 2021
Næste nyhedNår nøden er størst – er hjælpen nærmest..Næste
Invitation til Søfartsstyrelsens Webinar om årets CIC på STCW. foto: Søfartsstyrelsen

Invitation til Søfartsstyrelsens Webinar om årets CIC på STCW.

Efter flere grove lovovertrædelser begået af hollandske bomtrawlere: Prehn vil hæve bødestraffen og konfiskere fiskernes udstyr

Efter flere grove lovovertrædelser begået af hollandske bomtrawlere: Prehn vil hæve bødestraffen og konfiskere fiskernes udstyr

Stor konkurrence blandt et norsk, tyrkisk samt et dansk værft foto: Trønderbas - Salt Ship Design

Stor konkurrence blandt et norsk, tyrkisk samt et dansk værft

Pelagos i Fuglefjord

Færørerne : Gode landinger i makrelfiskeriet

ANNONCER

Kontaktinfo

  • +45 60 22 09 46
  • info@fiskerforum.dk
  • Otto Pedersvej 1
    6960 Hvide Sande
    Danmark

Nyheder

  • Seneste Nyheder
  • Nordiske Nyheder
  • Nybygninger
  • Nyhedsservice
  • Tip en Nyhed
  • News in English

Andre Projekter

  • Oplevelsesgaver
  • DK Fisker
  • Tilbudsverden.dk
  • Traepiller-priser.dk
  • OSB plader
  • Gas grill
  • Hvide Sande
  • Redningsvest
  • WordPress kursus

Service

  • Fartøjer - Skibsdatabase
  • Køb & Salg
  • Hyrebørs
  • Oliepriser
  • Fiskepriser
  • Fakta om Fisk
  • Medieinformation

NYHEDSARKIV

  • 2019
  • 2018
  • 2017
  • 2016
  • 2015

Nyhedsservice

modtag nyheder
Tip en nyhed
Facebook Instagram Twitter Youtube
reklamer nej tak
Logo-FiskerForum

Alle billeder, tekster og data på FiskerForum er beskyttet af dansk lov om ophavsret. Alle rettigheder tilhører eller varetages af FiskerForum.dk på vegne af de tilknyttede fotografer. Det er ikke tilladt at kopiere eller bruge tekster, data eller billeder fra FiskerForum uden tilladelse. © 2004 - 2019

Webdesign by ApolloMedia

Handelsbetingelser Cookie & Privatlivspolitik

By continuing to use this website, you consent to the use of cookies in accordance with our Cookie Policy.

Accept