Logo-FiskerForum
  • Top Artikler
  • Nyheder
    • Seneste Nyheder
    • Nordiske Nyheder (Kortnyt)
    • Nybygninger
    • Reguleringer
    • Nyheds Kategorier
      • Akvakultur
      • Fiskearter
      • Fiskeri
      • Foreninger
      • Forskning
      • Forvaltning
      • Havne
      • Messer
      • Miljø
      • Nyheder
      • Områder
      • Politik
      • Producenter
      • Produkter
      • Slutbruger – Fødevarer
      • Uddannelse
      • Ulykker-Forlis
      • Økonomi
      • Gæsteartikler
    • Nyhedsarkiv
      • 2023
      • 2022
      • 2021
      • 2020
      • 2019
      • 2018
      • 2017
      • 2016
      • 2015
      • 2014
      • 2013
      • 2012
      • 2011
      • 2010
    • News in English
    • Nyhedsservice
    • Video
  • Fartøjer
    • Skibsdatabase
    • Nyeste Billeder
    • Skibe Til Salg
    • Ordrelisten
    • Nybygninger
    • Nybygninger – leveringer
  • Køb & Salg
    • Køb og salg
    • Til Salg
    • Købes
    • Frydendahl
    • Opret Profil
  • Jobs
    • Jobs
    • Hyrebørs
  • Service
    • Vejret
    • Auktionspriser
    • Oliepriser
    • Fakta Om Fisk
      • Fiskearter
      • Fangstmetoder
    • Servicelinks
    • Nyhedsservice
    • Kontakt
    • Medieinformation
  • Servicelinks
  • Dansk
  • English
Menu
  • Top Artikler
  • Nyheder
    • Seneste Nyheder
    • Nordiske Nyheder (Kortnyt)
    • Nybygninger
    • Reguleringer
    • Nyheds Kategorier
      • Akvakultur
      • Fiskearter
      • Fiskeri
      • Foreninger
      • Forskning
      • Forvaltning
      • Havne
      • Messer
      • Miljø
      • Nyheder
      • Områder
      • Politik
      • Producenter
      • Produkter
      • Slutbruger – Fødevarer
      • Uddannelse
      • Ulykker-Forlis
      • Økonomi
      • Gæsteartikler
    • Nyhedsarkiv
      • 2023
      • 2022
      • 2021
      • 2020
      • 2019
      • 2018
      • 2017
      • 2016
      • 2015
      • 2014
      • 2013
      • 2012
      • 2011
      • 2010
    • News in English
    • Nyhedsservice
    • Video
  • Fartøjer
    • Skibsdatabase
    • Nyeste Billeder
    • Skibe Til Salg
    • Ordrelisten
    • Nybygninger
    • Nybygninger – leveringer
  • Køb & Salg
    • Køb og salg
    • Til Salg
    • Købes
    • Frydendahl
    • Opret Profil
  • Jobs
    • Jobs
    • Hyrebørs
  • Service
    • Vejret
    • Auktionspriser
    • Oliepriser
    • Fakta Om Fisk
      • Fiskearter
      • Fangstmetoder
    • Servicelinks
    • Nyhedsservice
    • Kontakt
    • Medieinformation
  • Servicelinks
  • Dansk
  • English
Når nøden er størst - er hjælpen nærmest.. foto: Hampidjan

Når nøden er størst – er hjælpen nærmest..

  • februar 21, 2021
  • Lars Tornsberg
  • Dato: 21/02/2021
  • kl. 10:00
  • Kilde: Hampiðjan
  • Kategori: Nyheder
  • Tags: notfiskeri, snurper
  • Land: Island
Foto / Video: Hampidjan

ANNONCER

Det er et gammelt ordsprog og talemåde når alting ser værst ud, men heldigvis for det norske pelagiske skib TR-4-0 »Rav«, så var hjælpen mangefold tilstede, da man lagde til kaj mandag i sidste uge med et ødelagt og meget beskadiget snurpe-not.

Det er et gammelt ordsprog og talemåde når alting ser værst ud, men heldigvis for det norske pelagiske skib TR-4-0 »Rav«, så var hjælpen mangefold tilstede, da man lagde til kaj mandag i sidste uge med et ødelagt og meget beskadiget snurpe-not.  foto: Hampidjan

Under fiskeri, var noten blevet beskadiget allerede ved begyndelsen af fiskeriet. Både skipper og besætning var hurtigt klar over hvor slemt det stod til med noten og at det ville tage noget tid at få udbedret. Derfor blev ringnoten hevet ind og sejlet til Hampidjans vodbinderi i Norðfjörður på Island.

Her kunne man også konstaterer, at denne reparation ville blive én af de lidt større og man rekvirerede derfor hurtigt assistance fra Hampedjan’s folk i Reykjavik plus ekstra lokal arbejdskraft.

Til opgaven sagde Hampidjan’s Jón Einar Marteinsson efterfølgende, at denne reparation af en snurpe-not var den første og største man havde påtaget sig, men fortsatte, »det var en fornøjelse at se, at alt udstyr og alle tekniske faciliteter helt fungerede som forventet. Men havde det været under de gamle forhold, så havde dette job taget noget længere tid,« understregede Jón Einar.

Om onsdagen besluttede skipperen og ejerne af skibet, at for at undgå fremtidige ødelæggelser af snurpe-noten, så besluttede man at foretage ændringer i net-bakken om bord.

Fra ord til handling er der heller ikke  langt på Island, for allerede den følgende morgen var smedefirmaet Vélaverstædi G. Skúlasonar dukket op og de gik ombord på »Rav«, og de forlod ikke skibet igen før opgaven var løst.

Under fiskeri, var noten blevet beskadiget allerede ved begyndelsen af fiskeriet. foto: hampidjan

Der blev arbejdet godt igennem
Arbejdet fortsatte med »Rav’s« snurpe-not til langt ud på natten hver dag i hele ugen. Som det iøvrigt altid gøres, når opgaven lyder på »haster som bare pokker«. Lodde-notens reb blev spolet tilbage om bord og blev stablet i net-bakken inden midnat fredag, hvorefter »Rav« atter satte kurs og fart til fiskeriområder ud for den østlige del af Island.

Efter dette udtrykte både skipper og besætning tilfredshed med den service de havde fået ved Hampiðjan. Både med hensyn til personalet hos Hampidjan, der flere aftner arbejdede længe og vedholdende med noten, men også tilfredshed med smedevirksomheden Vélaverkstæði G. Skúlasonar, der trods et meget kort varsel, omgående stillede op til opgaven.

Både vodbindere og smede var tilfredse med arbejdet og alle ønskede de »Rav« og besætning et fortsat godt fiskeri med et ønske om, at de hurtigst muligt måtte opfiske deres lodde-kvote og ikke mindst indkassere en fornuftig pris for fangsten.

Besøg os på
Seneste Nybygninger
S264 Astrid af Skagen

Nybygning S264 Astrid leveret fra Karstensens Skibsvæft

Nybygning RI344 Christina leveret fra Vestværftet

Nybygning RI344 Christina leveret fra Vestværftet

KG690 Christian í Grótinum leveret fra Karstensens Skibsværft

L120 Linette

Nybygning L120 Linette afleveret til ejerne i Thyborøn

TidligereForrige nyhedNybygning BF515 Endeavour V leveret fra Macduff Shipyard
Næste nyhedÅle-tilladelser for 2021Næste
Norge: Kvoten for Jan Mayen-torsk 2023 er på 315 tons - en smule lavere end året før. foto HI.no. KjartanMaestad

Norge: Kvoten for Jan Mayen-torsk 2023 er på 315 tons – en smule lavere end året før

Skærpede MSC-krav for brisling, får fiskeriorganisationerne til at trække sig fra certificeringen. arkivfoto: FiskerForum.dk

Skærpede MSC-krav for brisling, får fiskeriorganisationerne til at trække sig fra certificeringen

De irske pelagiske fartøjer »Father Mckee« og »Brendelen« landede i sidste uge en last på tilsammen 2.600 tons havgalt til Havsbrún. foto: Kiran J

Færøerne: Havgalt og blåhvilling landet til Havsbrún

Danske Fiskeauktioner A/S ved Michael Lodahl og Hvide Sande Havn har netop indgået en aftale om optimering af auktionsfaciliteterne på Hvide Sande Havn. foto: Hvide Sande Havn

Forbedrede faciliteter for fiskeriet på Havnen i Hvide Sande

ANNONCER

Kontaktinfo

  • +45 60 22 09 46
  • info@fiskerforum.dk
  • Otto Pedersvej 1
    6960 Hvide Sande
    Danmark

Nyheder

  • Seneste Nyheder
  • Nordiske Nyheder
  • Nybygninger
  • Nyhedsservice
  • Tip en Nyhed
  • News in English

Andre Projekter

  • Oplevelsesgaver
  • DK Fisker
  • Tilbudsverden.dk
  • Traepiller-priser.dk
  • OSB plader
  • Gas grill
  • Hvide Sande
  • Redningsvest
  • elpriser
  • WordPress kursus
  • MyHvideSande

Service

  • Fartøjer - Skibsdatabase
  • Køb & Salg
  • Hyrebørs
  • Oliepriser
  • Fiskepriser
  • Fakta om Fisk
  • Medieinformation

NYHEDSARKIV

  • 2019
  • 2018
  • 2017
  • 2016
  • 2015

Nyhedsservice

modtag nyheder
Tip en nyhed
Facebook Instagram Twitter Youtube
reklamer nej tak
Logo-FiskerForum

Alle billeder, tekster og data på FiskerForum er beskyttet af dansk lov om ophavsret. Alle rettigheder tilhører eller varetages af FiskerForum.dk på vegne af de tilknyttede fotografer. Det er ikke tilladt at kopiere eller bruge tekster, data eller billeder fra FiskerForum uden tilladelse. © 2004 - 2019

Webdesign by ApolloMedia

Handelsbetingelser Cookie & Privatlivspolitik

By continuing to use this website, you consent to the use of cookies in accordance with our Cookie Policy.

Accept