Det er det norske fiskeriselskab Havsnurp AS fra Midsund lidt nord for Ålesund samt skibsværftet Karstensens i skagen, der netop har indgået kontrakt om design og bygning af en topmoderne 69,99 meter lang og 14,80 meter bred snurper/trawler. Det har fået Karstensens nybygningsnummer 472.
Havsnurp AS er ejet af familierne Stølen og Hole fra Midsund i Norge. Rederiet blev etableret tilbage i 1985 af svogerne Karsten Stølen og Kjell Inge Hole.
Fartøjet bliver Rederiets tredje nybygning, og planen er at det skal afløse den nuværende Havsnurp, ligeledes leveret fra Karstensens Skibsværft i 2013. Rederiet ledes i dag af næste generation, i form af brødrene Jan Andre og Tor Inge Stølen samt brødrene Ken-Arve og Oddbjørn Hole.
Fiskeriselskabet driver et kombineret trawlfiskeri, dels pelagisk efter sild og makrel og dels efter industrifisk kombineret med konsumfisk/hvidfisk. Det nye fartøj skal fiske efter fuldstændigt de samme principper.
Rederiet udtrykker tilfredshed over at være kommet i mål med denne aftale med Karstensens Skibsværft, og glæder sig til at komme i gang med byggeriet.
Rederi og Værft har, lige siden underskriften af eksisterende Havsnurp, for mere end 10 år siden arbejdet tæt sammen og det nye projekt er derfor en naturlig forlængelse af det succesfulde og konstruktive samarbejde der har været.
Karstensens Skibsværft glæder sig over den tillid Stølen og Hole samt resten af rederiet har udvist med denne ordre.
For som man siger i Skagen, så er tilbagevendende kunder en uvurderlig reklame for værftet.
Det danske værfts ordrebog
I lighed med de øvrige skibe, som Værftet har under bygning til redere både i Irland, Skotland, Norge, Sverige, Færøerne og i Danmark, er også nye »Havsnurp« efter egne tegninger og design.
Karstensens Skibsværft har med nye Havsnurp, i alt 15 fiskefartøjer i ordrebogen for levering i løbet af de kommende 3 år.
Design, indretning og arrangementer er blevet til i et meget nært samarbejde mellem Rederi og Værft. Rederiet har været optaget af innovative løsninger, og der har været lagt speciel megen vægt på at optimere arbejdsforhold, sikkerhed og komfort ombord for besætningen. Mange erfaringer fra Rederiets nuværende skib og Værftets portefølje har været diskuteret og vurderet undervejs i design-processen.
Sikkerhed og arbejdsforhold er specielt tilgodeset ved at Havsnurp i modsætning til nuværende, vil have hele lastedækket gjort vandtæt.
Grøn profil
Ligeledes er den grønne profil i høj grad varetaget i form af praktiske og effektive løsninger. Der har været stort fokus på skrogets udformning, og en yderligere optimering i forhold til Havsnurp’s driftsprofil, dette med tanke på lavest mulige brændstofforbrug og dermed reduceret udslip.
I tillæg udrustes fartøjet med elektriske wincher og elektrisk fiskepumpe samt varmegenvinding fra alle motorer, LED belysning overalt og en række andre tiltag for at sikre lavest mulige energiforbrug.
Det elektriske winche-anlæg skal leveres af MacGregor Rapp (som også var leverandør til nuværende Havsnurp), og rigges til trawling og notfiskeri. Fiskepumper er også af elektrisk type fra Rapp.
MacGregor Triplex skal levere kraner og øvrigt nothåndterings-udrustning, incl elektrisk nothaler. Agterdækket indrettes med henblik på øget fokus på trawling i Nordsøen. Skibet indrettes med fabrik, med et maksimal fokus på en effektiv arbejdsgang og en skånsom fiskebehandling.
En række leverandører bliver i disse dage udvalgt, alle ud fra kriterier som energioptimering, innovation, kvalitet og drift-sikkerhed.
Fremdrivningsanlægget vil komme til at bestå af en Wartsila hovedmotor på 4640 kW med stor, langsomgående propeller, tilpasse skibets nøjagtige drifts-profil. Anlægget forsynes med en »take-me-home« funktion, som muliggør diesel-elektrisk sejlads.
Nybygningen nye »Havsnurp« har leveringstermin til efteråret 2023.