Ordren til Rapp Marine lyder på et komplet elektrisk dæksmaskineri, som den norske producent har forhandlet på plads med Vard Group AS og Aker BioMarine, der med deres nybygning, udrustes til arbejdet med bæredygtigt krill fiskeri i det antarktiske område.
Det er en tilfreds repræsentant fra Rapp Marine, Tor-Idar Øye, VP Sales, der oplyser om ordren, der er firmaets første til dette specielle fiskeri. Øye fortæller videre, at når kravsspecifikationerne er endeligt på plads og aftalt, kan Rapp Marine begynde at designe, producere og levere den komplette løsning til krill trawleren og samtidig gå igang med den tillægsordre Rapp Marine også modtog ved underskriften af aftalen, nemlig designet af en komplet bom- og rig-konstruktion til samme båd.
Det nye og topmoderne innovative fartøj er specielt udviklet til det bæredygtige fiskeri efter krill i Antarktis og vil blive udstyret og udrustet med den sidste nye teknologi for miljøvenlig drift.
Krillfiskeriet i Antarktis er et af de mest bæredygtige fiskerier i verden og trods dette, vil Aker BioMarine alligevel strække sig endnu længere, for at gøre fiskeriet endnu grønnere, hvilket også er forklaringen på det tætte og nære samarbejde med Rapp Marine. Et samarbejde der er helt essentielt for en bæredygtig løsning, der gerne og ud i fremtiden skal sikre krillfiskeriet i Antarktis og tage vare på det skrøbelige økosystem, som rederiet dagligt arbejder i, forklarer Webjørn Eikrem der er koncerndirektør for fangst og produktion i Aker BioMarine i pressemeddelelsen.
Miljøvennlig løsning
Opgaven med at udruste den topmoderne krill-trawler, får Rapp Marines absolut nyeste teknologi indbygget, hvor fokus holdes på sikkerhed, effektivitet, kvalitet og komfort for skibets besætning. Da krill-fiskeriet er miljøcertificeret flugter den elektriske løsning fuldstændigt med disse krav der fordre mindre støj og udslip samt højeffektive systemer, fortæller Øye videre og ser frem til et rigtig godt samarbejde med både ejer og værft omkring dette spændende projekt.
Fakta om Krill-fartøjet: - Det nye krillfartøj skal bygges i Norge hos Vard Group AS. Alle tegninger og spesifikationer er udarbejdet mellem fiskere fra Aker BioMarine og ingeniører fra Vard Group AS- - Skibet har en værdi på omkring en milliard norske kroner. Fartøjet er 130 meter langt og skal udstyres med det sidste og bedste indenfor miljøvenlig teknologi. Båden skal leveres fra Vard i slutningen af 2018, og forventet at være i fuld drift i Antarktis i 2019. - Fartøjet vil være energieffektivt i drift og indeholde et moderne bioraffinaderi af produktionen af krill råvarer i Antarktis.