Når man så lægger til, at turen frem og tilbage, i alt tager omkring otte til ti dages uafbrudt sejlads, bliver man alligevel lidt imponeret.
At forklaringen nok også skal findes i, at den norske båd ejes af en dansk reder ved navn Flemming Hansen og at det ifølge Kystmagasinet i Norge også skyldes at reparationen, udover isætning af ny motor, også omfattede udskiftning af hele fryserummet, begynder man herefter så småt at forstå, hvorfor fartøjet har taget hele den lange vej fra Tromsø i det nordlige Norge og til Thyborøn, helt nede på den jyske vestkyst.
Store penge at spare
Skipper Flemming Hansen fortæller til Kystmagasinet.no, at man efter planen alligevel skulle til Ålesund, for at få nye redskaber ombord, og når man nu havde turen planlagt til det sydlige Norge, var springet over til Jylland ikke så stort igen. Så Skibet Nesholmen, fik af Kynde og Toft i Thyborøn installeret en helt ny Mitsubishi hovedmotor på 1000 Hk og ved Marine Service i Hirtshals blev hele fryserummet udskiftet sammen med en del små reparationer på båden.
En overvejende økonomisk disposition
Dansk reder og skipper
Den danske skipper er ikke ukendt med Danmark, hvor han har været skipper på flere danske fartøjer i gennem årene og Flemming Hansen ejer da også selv flere fartøjer idag og et af dem er garnbåden Leif Roar, som hvert år, i en tre til fire måneder, fisker i det sydlige Nordsøen og derfor ofte er i Danmark for at lande fisk. Men den lange tur fra det nordlige Norge og til Jylland, har udelukkende været udfra en økonomisk betragtning og beslutningen har da også sparet skipperen for rigtig mange penge, nok til at forsvare den lange tur til både Thyborøn og Hirtshals.
Fleksibel dansk arbejdskraft
Ligeledes pointerer den danske fiskeskipper, at når man vælger en dansk reparatør og et dansk værft, er afstandene ikke større mellem de specielle firmaer, der skal udføre arbejdet, at der ikke går flere dage med ventetid, da de fleste aktører indenfor skibsreparation, næsten ligger dør om dør. Udover dette har danske håndværkere et godt ry for at være meget fleksible, når de kommer ombord. De forlader ikke jobbet før det sidste er gjort. Man tager ikke hjem midt i det hele, for at komme tilbage dagen efter, hvis det kan undgås.
Garnbåden er sat til salg
Nesholmen er bygget tilbage i 1989 ved Moen Slip A/S Kolvereid. Fartøjet er 27,4 meter langt og udstyret til garnfiskeri og kan fryse indtil 13 tons i døgnet.