Norsk garnbåd repræsenterer starten på en elektrisk revolution
Garnbåden «Angelsen Senior» bryder afgørende med den traditionelle form for fremdrift, ved at være udstyret med hybrid dieselelektrisk og batteridreven fremdrift.

Norsk garnbåd repræsenterer starten på en elektrisk revolution

Det er fiskeriselskabet Hans Angelsen & Sønners nybygning, «Angelsen Senior» der nu er på vej hjem fra det Kroatiske værft med kurs Flakstad i Lofoten. Her venter Latech A/S, der skal monterer fiskefabrikken ombord, inden »Angelsen Senior« skal deltage i fiskerimessen »Lofotfishing« i dagene fra den 29. til og med den 31. mars i Kabelvåg. Her er alle velkomne ombord.

Garnbåden «Angelsen Senior» bryder afgørende med den traditionelle form for fremdrift, ved at være udstyret med hybrid dieselelektrisk og batteridreven fremdrift.

Reder og ejer, Brødrene Angelsen har i tæt samarbejde med Moen Marin og Marin Design, arbejdet på at bygge et både innovativt og bæredygtigt fartøj samt skabe en god og tryg arbejdsplads der specielt har haft fokus på elektrificeringen, der markant reducerer støjen ombord og samtidig giver langt færre vibrationer i skibet, hvilket også forbedre arbejdsmiljøet betydeligt og giver en bedre komfort under fiskeriet.

Både Øystein Angelsen og faderen har gennem årene kæmpet med tinnitus (konstant susen eller ringen for ørene) pga. fiskeriet og med valget af en næsten »lydløs« fremdrift af båden, håber de at kunne skåne kommende generationer af fiskere for generende støj og irriterende vibrationer ombord.

For som Øystein Angelsen rigtigt påpeger, »så er det ikke kun den grønne teknologi der lader fiskerne udnytte resurserne i havet bedre og mere bæredygtigt, men også miljøet slipper for mange skadelige gasser af CO2, SOx og NOx´er. Men det er ikke bare det ydre miljø brødrene ønsker at passe på. En besætning der trives ombord, udgør en kæmpe forskel, når arbejdet skal udføres, hvilket også er et stort positivt plus for virksomheden generelt og dets indtjening.«

Udover de nævnte miljø-tiltag, så har garnbåden også fået øget sin kapacitet ombord og fangsten bliver undervejs i processen både skånsomt og varsomt behandlet ombord. En proces som gerne skulle afspejle sig i afregningen, når fisken landes,« fortæller Øystein Angelsen videre.

Et fremtidens fiske-fartøj 
Hybridfartøjet er udstyret med to dieselaggregater og en moderne todelt batteripakke på 270 kWh. Båden vil primært gå på batteridrift under operationerne og under fiskeriet eller når fartøjet ligger stille på fiskefeltet. «Angelsen Senior» vil slå over på dieselelektrisk drift, når båden skal have mere power, som under sætning af garn eller under forlægningssejlads. Når båden går dieselelektrisk, vil generatorene lade batterierne op og gøre båden klar til endnu nogle timer med ren elektrisk drift.

Batteriet om bord reducerer brændstofforbruget med 25 procent, timerne på generatorene med hele 75 procent, og årligt reduceres CO2-udslippet med optil 200 tons. Og som batteriteknologien udvikler sig for tiden, er det ikke usandsynligt, at man kan øge den hel-elektriske-drift yderligere, fortæller teknisk chef i Moen Marin, Torfinn Hansvik i pressemeddelelsen.

Verdens største hybrid fiskebåd er støttet af norske ENOVA, der har til formål, at arbejde for Norges omstilling til lavudslips-samfund.

«Angelsen Senior» måler 21 meter i længden og 9 meter i bredden. Fartøjet vil logge ca. 10 knop og have plads til en besætning på 8 mand. Lastrummet vil være på 150 m3. Den nye garnbåd »Angelsen Senior» vil primært fiske efter torsk, sej og kuller.

 

Skriv et svar

Luk menu