Selvom den nye båd fra Vestværftet i Hvide Sande, “Ingeborg Arntsen,” kun er 21 meter lang, er den både meget miljøvenlig og teknologisk avanceret, og som kombineret garn- og linebåd er den nu leveret til sine ejere, Nordsten AS i Nordnorge, hvor den sandsynligvis er det mest avancerede fiskefartøj i denne størrelse i hele landet.
Det skriver Fiskerimagasinet.no
De to brødre, Jack-Allan og Hans-Michal Arntsen fra fiskerbyen Napp i Lofoten, har investeret over 60 millioner NOK i deres nye båd med batteripakke. Det var den oprindelige pris, da kontrakten blev underskrevet. Men på grund af mindre forsinkelser i byggeriet og ændringer i valutakurserne, er prisen steget, og det har brødrene selv måttet betale. Derudover er der også installeret ekstra udstyr, som ikke var inkluderet i den oprindelige aftale.
Har fisket med en ældre 19 meter båd
Brødrene købte i 2007 den 19 meter lange »Tommy Junior«, bygget tilbage i 1991. Siden har de fisket med garn og line, og samtidig opbygget flere kvoter. Kontrakten med Vestværftet blev underskrevet i midten af februar 2022. Ejerskabet af »Tommy Junior« blev herefter overdraget til et nyt selskab, også ejet af brødrene. Dette var nødvendigt for at kunne bruge skibet som charter-fartøj.
De mange kvoter krævede en ny og bedre båd
Da skipper Hans-Michal Arntsen underskrev kontrakten, forklarede han til Lofotposten, at de havde opbygget kvoter over tid og udnyttet »Tommy Junior« til fulde. Men de var nået grænsen for, hvad båden kunne tilbyde i forhold til arbejdsmiljø og komfort. Derfor var det nødvendigt at tænke i et nyt fartøj.
Den nye båd vil ifølge Hans-Michal Arntsen give den seks mand store besætning en langt bedre hverdag, både arbejdsmæssigt og i forhold til komfort. På det gamle fartøj måtte besætningen dele to kahytter, mens den nye båd har fem kahytter. Derudover er både kabyssen og messen betydeligt større, ligesom styrehuset. Nu venter de kun på, at de sidste formaliteter, herunder overførsel af kvoter, falder på plads.
Forbedret kvalitet af fangsten
Den nye båd er designet til at sikre og forbedre kvaliteten af fangsten. Båden er udstyret med en ismaskine, der producerer »slush ice«, som bruges både i vaskene og i de 56 containere, hvor fisken opbevares. Hver container kan indeholde omkring 500 kg fisk.
Planen er at fortsætte med samme fiskeri som før, med torsk og helleflynder ved Lofoten og torskefiskeri med line ud for Finnmark i Nordnorge.
Miljøvenlig fremgang
»Ingeborg Arntsen« har en MAN D2862LE447 hovedmotor med en effekt på 735 kW ved 1800 o/min. Hjælpemotorerne er også fra MAN. Alle motorer er udstyret med SCR-systemer, der opfylder IMO TIER 3 krav. Propel og gear er leveret af Finnøy, mens to elektriske bovpropeller er leveret af Hundested A/S. Ismaskinen har en kapacitet på 11.000 liter »Slurry-is« om dagen.
»Ingeborg Arntsen« er bygget med en avanceret hybrid fremdriftsløsning. Overskudsenergi lagres ved hjælp af »peak shaving« i en batteripakke på 315 kWh. Når fartøjet er i drift, varierer energibehovet betydeligt, fra det sejler til det trækker nettet. Batteripakken gør energiforbruget mere effektivt og sparer brændstof. Batteripakken er finansieret af Enova.
Den avancerede fremdriftsløsning ses normalt på større fartøjer. Propellen drives dieselelektrisk af hjælpemotorerne og give dieselelektrisk fremdrift.
Det danske Vestværftet har et godt ry
Brødrene ville bygge et fartøj med stålskrog og de fandt hurtigt ud af, at det var meget få norske værfter, der kunne udføre den ønskede opgave. Men Vestværftet i Danmark havde allerede leveret en lang række fiskefartøjer til norske ejere, herunder fartøjer til lokale redere i Lofoten-området. Både fartøjerne og værftet har her et godt ry. Der blev derfor indledt forhandlinger med netop dette værft om nybygningen af »Ingeborg Arntsen«.
Det nye fartøj, der er opkaldt efter deres mor »Ingeborg«, ejes gennem deres selskab Nordsten AS. Finansieringen blev sikret via Sparebank1 Nord-Norge, og under hele byggeprocessen har skibsmægleren Macom AS i Tromsø bistået som rådgiver for brødrene.
Hjemme i slutningen af juli
I slutningen af juli ankom »Ingeborg Arntsen« til Napp, et halvt år forsinket i forhold til de oprindelige planer. Men fartøjet indsættes først i fiskeriet til efteråret, som forventligt bliver et line-fiskeri efter torsk ud for Finmarken.
Du kan læse hele artiklen og se de tekniske data på Fiskerimagasinet.no her