Specielt og i alle sager om projekttilskud under Landdistriktsprogrammet og ordningen Bæredygtig udvikling af fiskeriområder fra den 15. oktober 2013.
Når du søger om udbetaling fra den 15. oktober 2013, skal du derfor indsende alle bilag, som dokumenterer de afholdte udgifter, der er godkendt i tilsagnsbrevet som tilskudsberettigede udgifter, og som dokumenterer betaling.
Begrundelsen for at indføre bilagskontrol i alle sager er, at forskellige EU-revisioner de seneste år har kritiseret, at kontrollen har baseret sig på revisorerklæringer i stedet for kontrol af bilagene i NaturErhvervstyrelsen.
Sådan sender du bilagene
Bilagene scanner du og sender til projekttilskud@naturerhverv.dk sammen med anmodningen om udbetaling.
Du skal stadig udfylde og indsende den bilagsoversigt, som der står i tilsagnsbrevet.
Specielt for LAG-ordningerne
Hvis tilsagnet er givet under LAG-ordningerne, skal du sende bilagene via LAG’en sammen med anmodningen om udbetaling, hvis det er en slutudbetaling; ved rateudbetaling sendes direkte til NaturErhvervstyrelsen.
Revisorerklæring er ikke nødvendig længere
Du skal ikke vedlægge en revisorerklæring på en særlig formular, da styrelsens kontrol ikke længere vil basere sig på revisorerklæringer.
Udgifter til revisorerklæring, der er afholdt eller betalt inden 15. oktober 2013 vil blive accepteret som tilskudsberettigede, hvis udbetalingsanmodningen indsendes efter 15. oktober 2013. Alle bilag skal stadig indsendes.
Hvis du kan dokumentere, at du har indgået en bindende aftale med revisor inden den 15. oktober 2013, vil udgiften blive accepteret som tilskudsberettiget, selvom udbetalingsanmodningen indsendes efter 15. oktober 2013. Alle bilag skal stadig indsendes.
Tilskuddet til revisorerklæring kan bruges til andet
Tilsagnet vil ikke blive nedsat med beløbet afsat til revisorerklæringen. Beløbet kan bruges til udgifter under andre udgiftstyper, der er givet tilsagn til i tilsagnsbrevet.
Der gælder de almindelige retningslinjer for budgetændringer; dvs. at omfordeling på mere end 10 % skal godkendes af NaturErhvervstyrelsen.
Specielt for LAG-ordningerne
Ansøgning om budgetændring skal sendes via LAG’en hvis tilsagnet er givet under LAG-ordningerne.
Hvilke bilag kan godkendes som dokumentation?
Til dokumentation for afholdte udgifter skal du indsende faktura, som er udstedt til dig som tilsagnshaver.
Fakturaen skal indeholde
– Fakturamodtagers (dvs. tilsagnshavers) navn og adresse
– Fakturaudsteders navn, adresse og CVR-nr. (eller CPR-nr.)
– Fakturadato
– Beskrivelse af leverancen, inkl. mængde og art af de leverede varer, så det er muligt at se sammenhængen med projektet, der er givet tilskud til
– Betalingsdato og betalingsinformation (leverandørens konto)
– Momsgrundlaget, dvs. beløb ekskl. moms, momsbeløbet, beløb inkl. moms
– Eventuelle rabatter og prisnedslag
Du skal også sende
-Eventuelle kreditnotaer, der modregner udgifter faktureret til projekter
Betalingsdokumentation (bankudskrift) for de enkelte poster.
Hvis der er tale om indkøb i supermarkeder, transportudgifter i form af togbilletter eller lignende, hvor det ikke er muligt at få udstedt en egentlig faktura, kan billetten eller kassebonen accepteres som dokumentation.
Vi anbefaler, at du tjekker alle betingelser i tilsagnsbrevet og i vejledningerne om udbetaling, der findes på www.naturerhverv.dk under de relevante tilskudsordninger.