Sådan virker det på flere Nordjyske fiskere, der siden nytår har fået skærpet reglerne om, at melde ind 2 timer inden ankomst, hvis man bare har ét enkelt kilo torsk ombord. TV2 Nord skriver om sagen og fortæller at tidligere har grænsen været 300 kilo.
Flere fiskere mener da også, at det danske system har strammet skruen en ekstra gang og i sådan en grad, at flere ikke længere tror på, at det alene er grænser udstukket af EU.
Derfor er de Nordjyske fiskere i oprør over de nye regler, som siden nytår har gjort livet som fisker langt mere administrativt tungt og bureaukratisk. »Det er jo meningsløst ekstraarbejde,« siger Morten Kirkedal til tv stationen og tilføjer at der kun er ét ord der dækker situationen her og nu – »Det er stress«.
Den nordlige tv-station skriver, at de nye regler har betydet langt tungere arbejdsgange med et betydeligt bureaukrati til følge, noget der får den nordjyske fisker Morten Kirkedal til at ryste på hovedet da han forklarer konsekvenserne af denne regel. En regel der kort betyder, at når han står med ét kilo torsk ombord, så skal han vente i to timer med at sejle i havn, så kontrollen har en mulighed for at nå frem til en prøvetagning og kontrol. Urimeligt og hovedrystende og stik imod intentionerne ved det stormøde i Hirtshals, afholdt mellem netop fiskerne og Fiskerikontrolen før jul, hvor indtrykket helt klart var modsat og en fornemmelse af, at der var lagt op til et bedre samarbejde. Men siden er det bare gået i den stik modsatte retning.
Det hele er nu blevet langt strammere og det er blevet noget mere træls at arbejde som fisker, efter dialogen med Fiskerikontrollen. »Det er en kontrol der arbejder efter EU-reglerne,« hvilket Morten Kirkedal fra Hirtshals Havn, ikke kan bruge til ret meget. »Istedet rammer man den lille mand,
der sætter kurs og fart alene ud på havet og som dagligt kæmper med et kæmpestort og uoverskueligt bureaukrati, hvilket tager meget af ens tid.«
Hovedrystende kommer det fra Fiskeriformanden i Hirtshals
Det er ikke kun fiskerne der ryster på hovedet af kontrollen og deres skærpelser af reglerne. Fiskeriformanden i Hirtshals har det på samme måde. Han siger i en kommentar til TV2 Nord, »Det giver bestemt ingen mening. Hvis du bare har ét kilo af en art, så skal du til at melde det til fiskerikontrollen. Hvorfor skal man det, hvis det kun er ét kilo? Vi vil prøve at få ændret den regel, så vi kommer op på 200 til 300 kilo som meldepligt,« siger Niels Kristian Nielsen, formand i Hirtshals Fiskeriforening, som godt kan forstå, at kontrollen er nødt til at udføre det arbejde der er bestemt ovenfra, »men man kunne godt holde lidt igen,« fortæller han videre. »Det danske system har strammet skruen væsentligt mere, end reglerne foreskriver fra EU,« understreger han og siger videre til TV2 Nord, »der må være en grænse, der er højere end ét enkelt kilo.«
Udover stramningen omkring meldepligt på ét enkelt kilo torsk, oplever fiskerne også øgede omkostninger til en særlig godkendt vægt ombord og dette sammenholdt med at pointsystem og klippekort også er blevet strammet op, er det blevet dyrere at være dansk fisker. I et system der straffer eksempelvis logbogsfejl eller hvis man ikke får meldt ét kilo torsk ind i tide. Så får både båd og skipper et klip, som rammer ekstra hårdt hvis klippekortet bliver fyldt op. Det giver en livslang straf, for med et fyldt klippekort må fartøjet ikke drive fiskeri i EU til tid og evighed. »Det er både hårdt og uretfærdigt samt helt unødvendigt, at man reelt på den måde kan fratages sit arbejde og dermed kun kan sende firmaet direkte til skrot,« siger Morten Kirkedal.
Red. Der findes vel ikke tilsvarende straffe i andre dele af dansk erhvervsliv, som kan sidestilles med denne helt ubegribelige regel, som Fiskerikontrollen her efterlever. Reglen er ikke ny, men er her efter nytår blevet strengere håndhævet.
Kontrollen slår ud med armene og siger efterfølgende, at man jo bare kan efterleve reglerne, så får man ingen strafpoint, men det svarer jo i bund og grund til, at man som privatperson får tre klip i kørekortet, pga. forskellige forseelser og efterfølgende får konfiskeret bilen og efterfølgende får forbud mod at køre bil fremover og i resten af livet. Det kan måske virke lidt overdrevent, men omtrent sådan virker systemet for danske fiskere anno 2020. Velbekomme.