Den tidligere norske minister for Fiskeri og Hav, Cecilie Myrseth er i denne ministerrokade udpeget som ny industriminister i Norge og som ny fiskeriminister for området tiltræder Marianne Sivertsen Næss fra Arbeiderpartiet AP istedet.
Marianne Sivertsen Næss fra AP siger selv om udnævnelsen. »Vi har vidunderlige naturressourcer i Norge, og havet har de ressourcer, som verden både har brug for og ønsker, såsom fisk og skaldyr, energi og oplevelser. Jeg er optaget af, at vores ressourcer skal bidrage til værdiskabelse og aktivitet langs hele kysten. Fællesskabets ressourcer skal komme fællesskabet til gode. Regeringen skal føre en aktiv havpolitik, som sikrer folk trygge og gode jobs, som vi vil leve af i fremtiden,« siger hun i en udsendt pressemeddelelse.
Der bliver nok at forholde sig til og det glæder den nye fiskeriminister sig til. Det er en situation hvor norske kystfiskere oplever et stort indkomstfald, efter at kvoterne blev nedsat. Mange af fiskerne langs kysten er ikke helt tilfredse med kvoteanmeldelsen, fordi de får mindre kvoter. Forventningen blandt flere er, at der bliver færre fiskere i fremtiden, da der skal kæmpes mere for at opretholde en fornuftig økonomi i erhvervet.
Aftalen sikrer det, der har været det vigtigste for den norske regering. En mere retfærdig og forudsigelig fordeling af fiskekvoterne og tiltag, der skal sikre, at den mindste kystflåde fortsat vil have en særlig rolle i kvotesystemet for at sikre bosætning, forarbejdning og beskæftigelse i kystdistrikterne.
Parterne er blevet enige om følgende:
- Der arbejdes på at se på, hvem der får adgang til at etablere sig med fiskefartøj i den åbne gruppe. Indtil nu har alle kunnet etablere sig med få begrænsninger ud over indkomstkrav fra andre brancher. Arbejdet skal resultere i en stramning af, hvem der har ret til at etablere sig i fremtiden, så færre fiskere får mere at fiske af fælleskvoten.
- Åben gruppe er taget fra toppen af den samlede norske kvote og sat til 6,62 procent, hvilket er en lille stigning, der svarer til mindre end et tons ekstra for alle åben gruppe-fartøjer.
- Parterne erkender, at fiskeri i andre landes zoner er en vigtig del af havfiskerflådens aktivitet. I år, hvor der er uudnyttet tredjelandskvote til fordeling til den nationale kvote, er det naturligt, at denne mængde prioriteres for disse berørte fartøjs-grupper. I 2024 fik den åbne gruppe meget af denne omfordeling, i de kommende år vil denne resterende kvote være forbeholdt havfiskerflåden.
- Ved at tilbageføre 2 procent af kvoten i den konventionelle gruppe skærmes de konventionelle have. Det betyder, at de store kystfartøjer og torsketrawlere må afsætte mere af deres kvote.
- Struktur-kvoteordningen skal tages op til revision, men partierne er enige om regeringens forslag om omfordeling af struktur-kvoter efter endt levetid.
- Hjemmels-længdesystemet for fordeling af totalkvoten genindføres, ligesom trawl-stigen og silde-trappen.
- ID-kvoteordningen indføres på linie, som erstatning for mede-fiskerordningen i den lukkede fartøjs-gruppe under 11 meter.
- Ved vurderingen af nye parametre for kvote-begrænsninger ved brug af holdkapacitet skal der også tages hensyn til miljøet. Det er vigtigt, at resultatet ikke ændrer væsentligt på fartøjernes samlede fangst-kapacitet.
- Model X anvendes som grundlag for tilbage-betaling af strukturelle gevinster til den juridiske gruppe. Der vil skulle foretages tilpasninger af administrationen med hensyn til ejerskabs-begrænsninger og kvote-lofter.
- Ejerskabs-begrænsninger indføres i kystgruppen på et forsigtigheds-grundlag. Betænkningens forslag lægges til grund med undtagelse af kystgruppens fiskeri efter torsk, kuller og sej nord for 62 grader nord, som er fastsat til 1,5 procent. Ejerskabs-begrænsningerne er universelle, og rapportens fremlæggelses-dato er anvendt. De, der på nuværende tidspunkt overskrider fastsatte ejerskabs-begrænsninger, vil få udarbejdet ekstraordinære ordninger med den nødvendige fleksibilitet. Der udarbejdes særlige regler herfor. I disse regler vil der blive foretaget afgrænsninger, så du ikke kan stige til den gamle ejerandel, hvis du er underbetalt i nogen tid.
- Den vil foretage en ny vurdering af charterfartøjs-ordningen med henblik på at gøre den bedre og enklere med henblik på udvikling og konstruktion af nye og mere miljø-venlige skibe, herunder tidsperioder.
- Nul-visionen i fiskeri og HSE for fiskere får større plads og fokus i vigtige og centrale offentlige budskaber og rapporter om fiske-industrien.
- Hvor romertals-beslutninger er nødvendige, vil disse partier stå sammen om dem ved indstilling og afstemning.