Ulykker på skibe under lup, da InterManager indsender statistik til IMO – Ulykkerne ombord på skibe er ikke faldende, viser de eneste ulykkesstatistikker indsendt til Den Internationale Søfartsorganisation, af InterManager.
InterManager blev grundlagt under navnet ISMA (International Ship Managers’ Association) i 1991, med de første skridt i skabelsen af det, der nu er kendt som InterManager, der startede tilbage i 1988. (Barber International – Columbia Shipmanagement – Denholm Ship Management – Hanseatic Shipping Company – Wescol International Marine) Disse fem mødtes for at diskutere muligheden for at forbedre standarderne inden for skibsfarten og shippingindustrien generelt.
Statistikken viser
Antallet af besætningsmedlemmer, der kommer til skade ved fald, har været nogenlunde konstant år for år, ligesom antallet af skader som følge af rednings- og redningsfartøjsulykker også har været næsten konstant – Dog er tabsprocenten for ulykker i lukkede rum, næsten fordoblet. Det advarer foreningen nu om.
InterManager har forelagt sine tal, der strækker sig over flere årtier, til den 10. session i IMO’s underkomité for implementering af IMO-instrumenter, der finder sted fra mandag den 22. til og med fredag den 26. juli i London.
Foreningens indlæg giver information og analyser til støtte for InterManagers informationsdokumenter om ulykker i lukkede rum (fra 1996 til 1. maj 2024), faldulykker (fra 2012 til 1. maj 2024) og ulykker med rednings- og redningsfartøjer (fra 1980 til 1. maj 2024).
InterManager har brugt en række verificerede datafeeds til at få disse oplysninger om ulykker ombord på skibe.
Foreningen bemærker, at der fortsat er en betydelig forsinkelse mellem ulykkestilfælde, dens undersøgelse og rapporten, der uploades til Marine Casualties and Incidents (MCI)-modulet i Global Integrated Shipping Information System (GISIS). InterManager kommenterer: “Det ville være markant fordelagtigt for alle analyser, hvis denne uvelkomne forsinkelse kunne mindskes eller faktisk elimineres.”
Industristatistikker undermineres på grund af manglende gennemsigtighed og tøven med at dele ulykker. Dette giver problemer med ulykkesrapportering. InterManagers indsendelse noterer sig, at en række ulykker, der involverer fald om bord på skibe, ikke bliver registreret i GISIS (Global Integrated Shipping Information System) eller gjort tilgængelige andre steder, selvom disse ulykker bliver åbenlyst rapporteret og registreret på skibstypespecifikke websteder og i regionale medier. Den bemærker også, at der har været en række lukkede rum-ulykker i skibsreparationsværfter, som i øjeblikket ikke er forpligtet til at rapportere til GISIS.
InterManagers indsendelse til IMO afslører:
Ulykker i lukkede rum
- Tendensen for antallet af lukkede ulykker, der finder sted på årsbasis, ser ud til at have stabiliseret sig over de seneste par år med et mærkbart fald under den globale pandemi i 2021. Men når man sammenligner 2022 og 2023, hvor der begge blev registreret 14 lukkede rum hændelser var der en markant stigning i antallet af faktiske tilskadekomne i 2023 i forhold til 2022, 34 mod 18. Selv om ulykkesfrekvensen således forblev nogenlunde konstant, blev tabsraten næsten fordoblet.
- Af dem, der har mistet livet i indelukkede rum-ulykker, hvor rang eller rolle er angivet, kommer 66 % i øjeblikket fra, hvad der anses for at være skibenes ledelsesteam. (Til statistiske formål består skibets ledelsesteam af skibsføreren, maskinchefen, overstyrmanden og anden maskinmester.) Yderligere 6 % af dem, der mistede livet, tjente ombord på skibet i en træningsrolle, som er defineret i lignende statistiske oplysninger vilkår som kadet eller praktikant.
Faldulykker
- Tendensen for faldulykker fra eller ombord på skibe i den seneste femårsperiode har været konsistent mellem 44 og 52 ulykker om året, og størstedelen af tilskadekomne som følge af disse ulykker involverede kun en enkelt person. Mellem 1. januar og 1. maj 2024 blev der registreret 18 ulykker i GISIS.
- Procentdelen af faldulykker, analyseret efter skibstype, forblev stort set konstant i hele revisionsperioden 2012 til 1. maj 2024 sammenlignet med InterManagers tidligere indsendelse (dokument III 9/INF.12). Ligeledes forblev placeringen af de rapporterede faldulykker konsistent mellem de to undersøgelsesperioder. Det ser derfor ud til, at branchen oplever en lignende frekvens af faldulykker på lignende steder år efter år
- Hvor det er nævnt i ulykkesundersøgelsesrapporten, oplever søfarende, der er direkte involveret i at udføre de fleste aktiviteter, der involverer arbejde på loftet eller arbejde over skibssiden, det højeste antal ulykker med 55 %. De, der ikke er skibsofficerer eller besætning, tegner sig for 22 % af faldulykkerne, mens skibsofficerer står for resten på 23 %.
Rednings- og redningsfartøjsulykker
- InterManagers data i relation til ulykker i forbindelse med rednings- og redningsfartøjer ombord på skibe involverer alle slags handelsskibe, krydstogtskibe, flådefartøjer, olierigge, slæbebåde og forsyningsbåde med IMO-numre. Ud af 538 hændelser (inklusive 50 næsten-uheld) indsamlet siden 1980, er kun 19 % tilgængelige i GISIS.
- Der er stadig risiko for alvorlige ulykker i håndteringen af redningsbåde under øvelser og søsætning. InterManager anerkender med taknemmelighed IMO’s fortsatte indsats for at forhindre redningsbådsulykker ved at gennemgå resolution MSC.81(70) om den reviderede anbefaling om test af redningsmidler og vedtagelsen af resolution MSC.544(107) den 8. juni 2023 d. ændringerne til den reviderede anbefaling om afprøvning af redningsmidler (resolution MSC.81(70)), som omfatter alle typer redningsbåde om bord på skibe. InterManager anbefaler kraftigt, at kategorier af specifikke operationer – såsom lukkede rum, fald, personlig overførsel , redningsbåd, fortøjning og andet – indgå i dataindsamlingsdatabasen over ulykker fra GISIS, flagstater, andre brancheorganisationer, herunder rederier. Dette vil hjælpe regulatorer med at gennemgå procedurer, forbedre sikkerheden og minimere ulykker.
Kaptajn Kuba Szymanski, InterManagers generalsekretær fortæller. »Sikkerheden ombord er meget vigtig for InterManager-medlemmer, og udvikling af en effektiv sikkerhedskultur er en af de helt centrale søjler i vores generelle principper for adfærd og handling. Indsamling af disse statistikker på vegne af industrien gør os i stand til proaktivt at bistå med en række sikkerheds-spørgsmål, og vi er glade for, at IMO og andre interessenter gør brug af dem til at beskytte de søfarendes liv.«