I lyset af de voldelige traktor-demonstrationer i Bruxelles, så opfordre Landbrug & Fødevarer istedet til besindelse. Man frygter lignende scener i Danmark. Så opfordringen »Bliv hjemme og respektér demokratiet«, lyder nu fra organisationens viceformand Thor Gunnar Kofoed til de danske landmænd.
I en markant udmelding i medieavisen Agriwatch.dk, advarer de sydjyske landmænd fra »Agerskovgruppen« ellers om, at en dansk CO2-afgift på landbruget kan udløse massive protester. Formanden, Jens Peter Aggesen, sammenligner afgiften med »en overilet etnisk udrensning« og appellerer til, at den kun indføres, hvis alle EU-lande gør det samme, for at bevare dansk konkurrenceevne.
Jens Peter Aggesen påpeger endvidere, at en høj fast afgift på biologiske processer i landbruget uden fradrag for CO2-optagning, uværgeligt vil resultere i landbrugssektorens kollaps i Danmark. Han advarer om, at det ville tvinge danskerne til at forbruge udenlandske fødevarer, der ikke som de danske vil være belagt med CO2-afgifter, hvilket absolut ikke gavner klodens samlede klimagasser.
Udtalelserne fra Agerskovgruppen kommer som en reaktion på den potentielle danske CO2-afgift og følger i kølvandet på tidligere landmandsprotester, hvor omkring 500 traktorer og et hav af danske fiskefartøjer, i 2020 bevægede sig mod København og Langelinje, i en stor protest mod den daværende Regering.
Tilsvarende har danske fiskere det også svært med en kommende Co2-afgift på brændstof
En afgift der istedet opfattes som en direkte skat på erhvervet, da der endnu ikke er udviklet grønne og rentable alternativer til diesel. Derfor kommer CO2-afgiften ikke til at omstille fiskeriet. Den bliver derimod en ekstra omkostning for alle danske fiskerfartøjer. Det vil medføre, at mange fartøjer bliver urentable.
»Det her bliver en kæmpe ekstra regning til den enkelte fisker, og det får uundgåeligt konsekvenser. Hvis ikke der udvikles konkurrencedygtige alternativer til diesel, kan fiskerne ikke omstille sig, Dermed bliver fiskerne kvalt af afgiften, særligt med de nuværende brændstofpriser i baghovedet. Derfor kommer afgiften istedet til at skrue ned for produktionen i dansk fiskeri. Og når der ikke bliver landet lige så meget fisk, så knækker værdikæden. Det vil få store konsekvenser og den kommer til at sætte fiskeriet tilbage,« har formanden for Danmarks Fiskeriforening Svend-Erik Andersen tidligere udtalt.
Fiskeriet har for nuværende allerede reducere CO2-udledningen med 62 procent siden 1990. Det er der ikke mange erhverv, der kan prale af. Derfor er det ekstra frustrerende, at fiskerne nu får indført en ny afgift, som i realiteten bare er en ekstra skat, der uden alternative brændstoffer, vil gøre det vanskeligt at omstille de enkelte fartøjer.
Hos Danmarks Fiskeriforening og Danmarks Pelagiske Producentorganisation savner man garantier samt politiske forpligtelser og konkrete planer, der skal sikre, at der bliver grønne brændstoffer nok til alle fremover. Det er helt afgørende og nødvendigt hvis ikke CO2-afgiften skal ende med at afvikle fiskeriet fuldstændigt.
Landmændene og fiskere understreger derfor behovet for en mere omhyggelig tilgang til CO2-afgifter, der tager hensyn til sektorenes unikke forhold og opfordrer til en bred EU-løsning for at undgå negative konsekvenser for både dansk landbrug og fiskeri.